Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalkameror, tips, tester osv

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är ute efter en juste digitalkamera som är liten och händig när jag ska ut och resa. Skulle vara juste om ni kunde tipsa om några som ni har erfarehet av, gärna skriva lite om den och så.

Det är också välkommet om ni vet någon sida där man kan läsa recensioner på olika digitalkameror.

Jag har tänkt nått omkting 3000-4000 kr. Har tittat lite på Canon Ixus serie där Ixus 65, 750 och 800 verkar vara riktigt fina modeller. Någon som har erfarenhet av dem? Eller finns det andra bättre alternativ?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 15:35

Har haft en IXUS 750 i ett halvår ungefär och jag är grymt nöjd med den. Fina bilder, snabb, bra blixt och gott om inställningsmöjligheter..
Som det har sagts i andra trådar här så blir du nöjd oavsett vilken IXUS du väljer. Det är lite en fråga om hur mycket pengar du vill lägga ut och vilka inställningsmöjligheter du vill ha.
Efterföljaren till 750-modellen är 800:an. Den har en inbyggd bildstabilisator som ska ge väldigt bra bilder även om du är lite skakig på handen.

En bra sida med tester:.http://www.dpreview.com/
Exempelbilder (av mig själv):.http://www.flickr.com/photos/starbuck/sets/

Jag har en Ixus 800 IS som jag köpte när den kom ut och hittills har den tjänat mig väl. Skulle väl inte påstå att den tar bättre bilder än min gamla Ixus 400, men den är smidigare, snabbare, snyggare och har mycket bättre skärm, fler funktioner, bättre filmkvalité och en massa annat som gör den till en bättre kamera. Kolla den här tråden och den här tråden för lite mera snack om Ixus-kamerorna.

Ok, tack tack! Ska kolla in de trådarna. Vet ni något om det ska komma ut nya modeller snart? Ixus 750 och 800 har väl varit ute ett tag medan 65:an är väl ganska ny i och med 3 tums skärmen. Skulle gärna vilja ha en Ixus 800IS med 3 tums skärm.

Ursprungligen av daytona1:

Ok, tack tack! Ska kolla in de trådarna. Vet ni något om det ska komma ut nya modeller snart?

Photokinamässan är runt hörnet (öppnar 26 september) och Canon har redan presenterat en rad nyheter inför mässan, så jag tror inte det kommer något mera just nu (men säkert vet man ju aldrig). För en komplett lista över nyheter inför Photokina 2006 rekommenderar jag DP Reviews fina översikt som uppdateras löpande fram till och med mässan.

Ursprungligen av daytona1:

Ixus 750 och 800 har väl varit ute ett tag medan 65:an är väl ganska ny i och med 3 tums skärmen. Skulle gärna vilja ha en Ixus 800IS med 3 tums skärm.

Njae, det är inte riktigt rätt. Ixus 750 är en gammal modell, den lanserades för ett år sedan (22 augusti 2005). Men Ixus 800 IS, Ixus 60 och Ixus 65 lanserades alla den 21 februari i år och är rätt nya fortfarande. Jag fick min Ixus 800 i en av de första leveranserna till Sverige och det var i maj i år. Så den får man nog räkna som ny fortfarande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 23:24

Jag gillar http://www.cyberphoto.se/ för att de har ganska fylligt med information om de flesta kameror på marknaden. Det går också att söka på utgågna modeller om man vill se tekniska data för dem.

Jag behöver den egentligen inte förren till till våren/nästa sommar, så det är ju inte så bråttom. Men har ju inte så stor koll på vad som händer under ett "kamera-år". Kommer det någon ny modell till dess? Går priserna ner? osv osv.

Kameror lanseras oftast i samband med stora mässor (ofta veckorna innan). En av de största (den största?) är PMA-mässan i slutet av februari, så har det inte kommit någon ny Ixus innan kan man nog satsa på att det kommer uppdateringar då. Så var det i år t.ex.

Priser går ofta ner några månader efter lanseringen. Jag skulle nödvändigtvis vara först av alla med att skaffa en Ixus 800 IS, vilket rent ekonomiskt är rätt dumt. Den modellen har sedan i maj sjunkit med ungefär 1000 kr (hos Cyberphoto i detta fall, men det gäller generellt) och det är ju en ganska avsevärd skillnad.

Priset på Ixus 60 har sjunkit rätt mycket på senare tid. Just nu tar Dustin t.ex. 2.895 kr inkl moms för Ixus 60 + 1 GB minneskort + väska. Det är ett riktigt bra pris, långt under vad den kostade så sent som i våras.

Priserna kommer säkert att sjunka lite till, men jag tror inte det blir lika dramatiska skillnader längre fram, de har nog hittat ner till den nivå de kommer att ligga på i fortsättningen.

Så om du ska vänta in nästa Ixus-modell, betänk då att den kanske lanseras i februari, kommer i butik i april-maj och blir billig nång gång juli-augusti. (Eller så kan det bli helt annorlunda - jag bara utgår ifrån hur det varit tidigare.)

Själv väntar jag på Samsung NV7 OPS som ska lanseras nu i september. Den har en hög upplösning, kraftig optisk zoom samt 2 olika system för att motverka skakningar. Den har väldigt fina specs så det ska bli kul att se vad den presterar i tester nu framöver.

Du kan surfa in på Samsung och kolla dess specifikationer.

Det låter som en intressant kamera. Jag tycker det är befriande att flera tillverkare hoppat av megapixelracet och satsar på innovativa funktioner istället. Bildstabilisering är en sådan faktor som verkligen är användbart. 28 mm (motsvarande) vidvinkel är en annan finess jag gärna skulle se på fler kameror. Fujis extremt bra ljuskänslighet i nya F30 (som i övrigt inte är lika vass) är en annan imponerande utveckling.

Nu väntar jag bara på den första kompaktkameran med GPS så man kan få "geotaggade" bilder. Det känns lika givet som datum och tid egentligen. Canon, lyssnar ni?

Här får du länkar till några testsidor:

Steves Digicams

CNet

Ofta när man söker efter något speciellt så vill man ju finna bra betyg från flera källor eller iaf bra argument till varför ett visst betyg blev som det blev. När jag nyligen skulle bestämma mig för min digitalkamera så tog jag hjälp av de ovanstående. Det är lätt att tröttna på att läsa rescensioner, efter ett tag känns hjärnan som mos o man blir helt förvirrad.

Jag hade en maxbudget på 2000 kronor och efter att ha gått igenom några kameratester, köpte jag en Samsung L60 som ligger väldigt bra i handen med mått som ungefär motsvarar en iPod.

Well, jag får ta tillbaka min gissning om Ixus först nästa år, Canon var visst inte klara med sina lanseringar inför Photokina: 3 nya Ixus-modeller och en G-modell från Canon

Tar upp en gammal tråd...
Finns det någon med koll på möjligheten att Geo-tagga sina bilder med GPS? Smidig lösning som funkar med Mac? Inte till iPhone, utan till digitalkameror i allmänhet - om det finns ett Mac-baserat program som kan synka en GPS-enhet med digitalkameran?

1
Bevaka tråden