Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åsikter om n80?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-02 13:50

hej, undrar om någon har testat en Nokia N80?
Kan man synka den schysst till en Mac?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-05-02 15:35

På Apples hemsida om vilka telefoner/handdatorer finns inte N80 med ännu, men det lär komma stöd för fler mobiler inom kort. Både Nokia och Sony Ericsson har ju nyss lanserat massa nya telefoner.

Här kan du läsa om vilka mobiler du ska vara intresserad av som macanvändare:
http://www.apple.com/macosx/features/isync/devices.html

Det finns även tredjepartsprogramvara som ger stöd till telefoner som Apple ännu inte accepterar (t.ex. N80):
http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29029

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-02 15:42

Aha! Tack skall kolla där!
Om någon har provat telefonen så kanske ni kan skriva ett par rader....?


m

  • Medlem
  • 2006-05-05 19:30

Jag är nära att skaffa en (de släpptes ju till ÅF igår). Kommer rapportera om/när jag köper den (förhoppningsvis nästa vecka.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-12 12:39

fick en!

hej, har ny fått låna en i ett par veckor, och är hyfsat nöjd.
Den känns lite plastig och knapparna sitter för tätt, men annars
är den ok i handen tycker jag. Knappen på baksidan som ändrar mellan
dom 2 objektiven känns mycket billig. Att kolla mail mm funkar bra och lyssna
på musik är toppen, mycket schysst ljud!

m

Jag gillar Nokia N80, den är riktigt fin. Även om jag nu använder en Nokia E61, gillar skärmen och tangentbordet. Det är kanske lite bred men i och med att den är så tunn så går det ändå bra att ha med sig den. Även om det inte är en krogtelefon.

Men tummen upp även för Nokia N80! (Trots avsaknaden av isync) Jag använder Memorysync och synkar via GPRS/3G.

//Stefan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-12 14:57
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag gillar Nokia N80, den är riktigt fin. Även om jag nu använder en Nokia E61, gillar skärmen och tangentbordet. Det är kanske lite bred men i och med att den är så tunn så går det ändå bra att ha med sig den. Även om det inte är en krogtelefon.

Men tummen upp även för Nokia N80! (Trots avsaknaden av isync) Jag använder Memorysync och synkar via GPRS/3G.

//Stefan

Har inte provat E61, den verkae lite "stor" fast n80 är ju lite "tjock" Det enda som verkligen irriterar mig på N80 är att knapparna sitter så tätt vid "joysticken" och att memory stick kortet inte går in helt och hållet utan sticker ut!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-16 18:11
Ursprungligen av Marcus T:

memory stick kortet inte går in helt och hållet utan sticker ut!

Minneskortet sticker inte ut på min.. Måste vara något fel på din.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-16 22:51

det var fel på min, fick en ny

Ja den är inte liten, men webbläsaren och skärmen gör att jag står ut. Ser fram emot Sony Ericsson M600 också.

//Stefan

  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 21:59

verkar som om det fortfarande inte går att synka med isync?

var på väg att köpa en N91, men den verkar ha för många missar för en telefon för 5000:-
funderar därför på en N80...
men som sagt, reglaget på baksidan, sämsta jag sett på länge.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-24 23:44

har nu lekt med den rejält sedan i fredags
fantastisk telefon
grymt att surfa via grannens w-lan när man sitter på terassen och grillar.
synkningen löses med lite hackande, ska kolla om jag hittar länken...
inte helt perfekt, men det funkar hjälpligt. hoppas dom fixar det på riktigt snart. hur svårt kan det vara undrar jag.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=409043&tstart=0

salling clicker stödjer ännu inte N80, pga nya hårda certifieringsregler, men det är på gång. finns någon java-grej till telefonen, ska testa i veckan.

slutligen, grym telefon, kan väl i stort sett allt, finns dock inte så många program till den ännu, batteriet är väl svagt men kameran är bra, det är kul att kolla simpsons på skärmen när man inte har något att göra. ingen RDS-radio, vilket är kass iofs.

Ni som har använt den: Hur är det att surfa med den? Är det inte krångligt att göra det på en mobil, med den lilla skärmen, knapparnas begränsningar osv?

Funderar starkt på att köpa en, det trådlösa nätverket öppnar ju upp för en del möjligheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 10:34

Har använt min sedan slutet av juni, toppen att kunna kolla nyheter och väder på semestern.

Fördelar:
- Har nästan alla funktioner; e-post, webb, mp3, radio...
- Smidig storlek.
- Känns rejäl med framsidan i metall.
- Bra skärm.
- Smidigt OS.
- Hygglig kamera, om än lite väl lång fördröjning när man plåtar.
- Google maps är coolt.
- Små barn älskar videosamtal.

Nackdelar:
- Lite plottrigt på den lilla skärmen ibland, men har man bra syn är det inget problem.
- Verkar finnas nåt minnesstrul i webbläsaren, startar man inte om telefonen ibland så börjar den till slut gnälla om att minnet inte räcker. Brukar hända efter en vecka eller två.
- Joysticken sitter aningen tajt inpå de andra knapparna, speciellt när man skall scrolla till höger är det lätt hänt att man trycker ner "lägg på luren"-knappen och dödar allt.
- Man får ladda batteriet ofta, men det verkar gälla de flesta 3G-lurar.

/magnus

Hej!
Är det någon som vet om wlan'et kan användas för att koppla telefonen direkt till sin mac? Antingen via en trådlös router eller "ad hoc" - Skulle ju vara trevligt att överföra bilderna och musik lite snabbare än Bluetooth...
Har bara fått websurfning via wlan att funka (kul o sitta på MAX o käka hamburgare o surfa samtidigt men fildelning, ack nej.. :-((

Är det överhuvudtaget tänkt att funka med Mac?

Hej !!

Jag vill höja ett varningens finger för Nokia's E61 ... främst för *mycket* dåligt ljud i headsetet ... jag hör helt enkelt inte vad mina kunder säger, framförallt inte om det är brus i bakgrunden. Jag har även köpt deras vita hörssnäcka för 300 spänn ... bättre ljud, men då hör folk inte mig istället ... dessutom ser man ut som man har en ipod/walkman på sig, vilket inte riktigt görs sig när man träffar kunder.

Den här telefonen riktar sig mot affärssegmentet och för mig är det helt obegripligt hur man kan släppa en telefon som det inte funkar att prata i.
Lite som ett hus med swimming pool där taket läcker ...

Skärpning Nokia !!
Gärna epost i telefonen, men först ett riktigt headset !!

J!

Senast redigerat 2006-08-25 15:26

Jag har en E61 och den fungerar helt perfekt. Ljudkvaliteten vid samtal är mycket hög. Använder AD-46 och Koss Porta Pro. Det är uppenbart något fel på ditt exemplar. Det kräver åtgärd.

Originalheadsetet har jag inte ens provat, men det är knappast någon höjdare (brukar inte vara så). E61 är det mest perfekta jag ägt hittills förutom Ericsson T39m och Nokia N90.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-29 15:35

det ska gå att koppla ihop med mac... tror jag
försökte koppla ihop den med farsans pc, men det sket sig, iofs kan jag inte alla inställningar och sådant i windows.
ska testa så fort jag hittar en mac med w-lan.

och angående surfandet på N80, det funkar skitbra. antingen kollar man sidorna som dom är, kraftigt förminskade givetvis, men då får man scrolla mycket åt sidan, eller så gör telefonen om sidan, så att allt hamnar neråt. men eftersom det finns Pg Dn så går det fort att scrolla ner. ibland hänger det sig, och vissa knappar funkar inte, men jag hoppas på uppdatering snart.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-09-11 23:41

OK, det är alltså ingen som ännu har lyckats (om det nu öht går) att använda N80 som ett bredbandsmodem (ja, tokigt namn) genom att para ihop Macen och N80 via bluetooth och sedan köra vidare via WLAN (WiFi)? Jag har utan problem kört min K800 via 3G och bluetooth med full fart.

Väntar ivrigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 10:31
Ursprungligen av frazze:

OK, det är alltså ingen som ännu har lyckats (om det nu öht går) att använda N80 som ett bredbandsmodem (ja, tokigt namn) genom att para ihop Macen och N80 via bluetooth och sedan köra vidare via WLAN (WiFi)? Jag har utan problem kört min K800 via 3G och bluetooth med full fart.

Väntar ivrigt!

Det här är en mycket intressant fråga. Är det verkligen ingen som vet?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-12 13:19
Ursprungligen av frazze:

OK, det är alltså ingen som ännu har lyckats (om det nu öht går) att använda N80 som ett bredbandsmodem (ja, tokigt namn) genom att para ihop Macen och N80 via bluetooth och sedan köra vidare via WLAN (WiFi)? Jag har utan problem kört min K800 via 3G och bluetooth med full fart.

Väntar ivrigt!

Intressant fråga, men vilken är nyttan? Är det inte enklare att köra WiFi direkt från datorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 21:40
Ursprungligen av rhesus:

Intressant fråga, men vilken är nyttan? Är det inte enklare att köra WiFi direkt från datorn?

Haha, du har såklart rätt. Läste nog en smula slarvigt när jag svarade ovan, jag tänkte mig snarare 3G-modemsmöjligheten via W-LAN, dvs att köra mellan dator och lur via W-LAN och sedan via 3G/GPRS. Istället för BT liksom.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-09-13 16:17

Nej, jag vill köra BT mellan min datormanick och mobilen och sedan WLAN ut mot Internet. Alltså använda min mobil som ett bredbandsmodem. Jämför alltså att köra BT till mobilen och sedan GPRS/3G ut mot Internet. Byt nu ut GPRS/3G mot WLAN.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 22:03

OK, du har sålunda inte WiFi i datorn. Nu trillade poletten ned, ursäkta…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-16 15:22

Hellow,

Just plockat in en N80 i gemenskapen. Har inte kört Nokia på många, många år och var lite skraj vid köpet...

Har hårdtestat skapelsen i ett drygt dygn nu och är ruskigt nöjd. Vilken underbar maskin! Snabbt operativ, sköna funktioner, enkelt att koppla upp WLAN etc. etc. En sak som jag var lite orolig för var syncningen mot macen... no need. Tog en halv minut att fixa till. So far så ligger den bra mycket bättre till (mjukvarumässigt) än SE 600/SE P990.

Frågor till er som har en N80 (eller erfarenhet att S60 som operativ).

- Tips på underbara program som är oumbärliga
- Någon som har erfarenhet att att rippa filmer och slänga över till mobilen? Vilket/vilka program använder ni?

1
Bevaka tråden