Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan värmen skada skärmen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-27 21:05

Jag kör med min macbook pro ihopfälld och med en extern skärm. Macbook pron blir ju som bekant väldigt varm och jag undrar om den är såpass varm att den skulle kunna skada skärmen om den jobbar ihopfälld

Sen undrar jag hur man gör för att istället för att ha den inbyggda skärmen som primär skärm (med dock och grejer) kan ha den externa. Det är rätt jobbigt att se snett och dåligt på den inbyggda

Systeminställningar>Bildskärmar>Uppställning

Dra den vita listen längst upp till den externa skärmen

Som bekant lever allt längre om det håller sig i en lägre temperatur, iaf i dator-komponentvägen.

Jag har faktist ingen aning hur farligt det är att ha den ihopvikt hela tiden, men själv skulle jag inte ha det så.

Eftersom även hårddisken använder ovansidan av chassit för att kyla sig, tror jag att hårddisken blir varmare och ledsnare när den får basta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-28 22:52

Hade min powerbook ihopvikt ett tag men det var inge bra. Blev en ful tjock rand på skärmen som som tur var försvann när skärmen kallnat lite. Med tanke på macbook pros temperatur så är det väl inte att rekommendera. Kör själv min halvt öppen typ. Visst är det snyggare stängt men jag vill inte riskera någonting plus att Apple nog inte vill ta tillbaka din burk ifall det blir fel då du kringgått ett lås de har för att man inte skall köra den nedfälld typ.

Ursprungligen av Karachi:

Visst är det snyggare stängt men jag vill inte riskera någonting plus att Apple nog inte vill ta tillbaka din burk ifall det blir fel då du kringgått ett lås de har för att man inte skall köra den nedfälld typ.

Det finns inget "lås" mot att köra i nedfällt läge. Det är en funktion och Apple skriver till och med hur man gör för att använda den:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86286

Den enda datorn man inte ska använda i nedfällt läge är iBook. Den är byggd så att en stor del av värmen går upp genom tangentbordet. PowerBook, MacBook och MacBook Pro är inte byggda enligt den modellen. Som i pirncip alla andra bärbara datorer är de byggda för att kunna köras i nedfällt läge.

Men den ska ju iofs gå att köra stängd (eller har jag drömt det?)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 01:25
Ursprungligen av mmmikael:

Men den ska ju iofs gå att köra stängd (eller har jag drömt det?)...

Visst går det men ville bara varna med tanke på vad jag råkat ut för. Hade jäkligt gärna velat haft datorn i stängt läge när jag jobbar med den hemma men tyvärr så kan ju detta orsaka problem som det gjorde i mitt fall då.

1
Bevaka tråden