Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken skanner för 6x9 svartvita negativ?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-13 10:06

Hej,

jag har ett antal svartvita 6x9 negativ som jag skulle vilja digitalisera. Att lämna in dom hos exempelvis Odenlab kostar alldeles för mycket.

Jag funderar på att köpa en skanner och göra jobbet själv. Vilken skanner ska jag köpa då?

/Dan

Ursprungligen av uggla:

Jag funderar på att köpa en skanner och göra jobbet själv. Vilken skanner ska jag köpa då?

Vad ska du använda bilderna till? Lite skillnad om du ska skriva ut bilderna i 110 x 150 cm eller göra webbilder av.

Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-13 10:34

Hmm, jo det är klart. Glömde det viktiga "varför"

Det är svartvita bilder som min morfar tog på 1940-talet.

Jag har två syften
1. Enkelt kunna titta på bilderna
2. Restaurera bilderna innan negativen är helt förstörda av ålder (dom har varit ganska dåligt förvarade)

Jag har hittat en skanner som heter Epson Perfection 4490 Photo. Hur är den?

Ursprungligen av uggla:

Jag har hittat en skanner som heter Epson Perfection 4490 Photo. Hur är den?

Det beror lite på hur neggen ser ut. Är de täta och hårda, då tror jag den skannern har lite svårt att orka med. 4990 eller Epson V700 är steget bättre och steget dyrare.

Stefan

Minolta är duktiga på filmscanners (har själv en Dimage Scan Elite 5400 som är en mycket kompetent - om än lite långsam - småbildsscanner). Tyvärr verkar Minolta i Sverige slutat med att sälja scanners, men på den internationella hemsidan finns mer info. Dimage Scan Multi Pro http://ca.konicaminolta.com/products/consumer/digital_camera/dimage/dimagescan-multipro/index.html klarar av nästan samtliga format men kostar förstås en del. Kanske att tidigare modeller kan fås begagnade?

Som nämnts ovan kan flatbäddsscanners med negativtillsats ha svårt för täta och dåligt exponerade negativt. Dessutom är inte slärpan i samma klass som en renodlad neg/diascanner.

Ursprungligen av johan_tanying:

Minolta är duktiga på filmscanners (har själv en Dimage Scan Elite 5400 som är en mycket kompetent - om än lite långsam - småbildsscanner). Tyvärr verkar Minolta i Sverige slutat med att sälja scanners, men på den internationella hemsidan finns mer info.

Minolta var duktiga på skannrar, men har lagt ner tillverkningen av skannrar och digitala kameror. Delar av deras verksamhet har tagits över av Sony, men inte skannertillverkningen.

Stefan

Ursprungligen av stefanprofiler:

Minolta var duktiga på skannrar, men har lagt ner tillverkningen av skannrar och digitala kameror. Delar av deras verksamhet har tagits över av Sony, men inte skannertillverkningen.

Attans.. Men kolla Polaroid då. Deras småbildsscanner från slutet av 90-talet hade 2700dpi och var enormt dirftsäker (sä länge man inte tryckte ner neg-/diahållaren med våld). De hade/har även mellanformatsmodeller som kanske kan dyka upp begagnade om ägarna kan slita sig ifrån dem.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-13 19:05

kolla hos tidningar o så!

ett tips.
Kolla hos någon tidning eller dylikt om de har någon gammal scanner till salu. Själv hittade jag denna pjäs, den tar alla format från 24*36 till 9*12 cm. Problemet är programvara, men det bör att gå lösa. Upplösningen är helt grym!
Ilkka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 02:31

Jag skulle säga att en faltbädd kan göra jobbet väldigt bra, jag har en Epson4490 som tar de flesta formaten och jag tycker att den nästan ger lika bra resultat som vår imacon från 2001..

Ursprungligen av Fredric:

Jag skulle säga att en faltbädd kan göra jobbet väldigt bra, jag har en Epson4490 som tar de flesta formaten och jag tycker att den nästan ger lika bra resultat som vår imacon från 2001..

Antingen är det väldigt mycket nästan eller bör du serva din Imacon.;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 18:02
Ursprungligen av stefanprofiler:

Antingen är det väldigt mycket nästan eller bör du serva din Imacon.;)

Det är ganska mycket nästan, dock så tycker jag att Epsons skanner levererar sjukt bra kvalitet, framförallt eftersom den är typ 160000:- billigare..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 18:25

Tack för alla svar! Jag har just beställt en 4490. Återkommer med besked om det var ett bra köp.

/Dan

Ursprungligen av Fredric:

Det är ganska mycket nästan, dock så tycker jag att Epsons skanner levererar sjukt bra kvalitet, framförallt eftersom den är typ 160000:- billigare..

Det kan jag hålla med om, men så ofta är det dyrt att gå från bra till mycket bra. Det märkliga är ju att många som håller på med mellanformatsfotografi, där film, kameror och optik är bra mycket dyrare, och sedan skannar bilderna på en »skaplig« skanner. De skulle få bättre slutresultat till lägre pris om de fotograferade med småbildsfilm och skannar den på en bra filmskanner. För att inte tala om vad de skulle få om de köpte en bra digital SLR-kamera.

Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-28 23:29

Jag har idag fått min skanner och skannat in några svartvita 6x9-neg från runt år 1940

Några första intryck

Positivt:
* Tillräckligt bra kvalitet för mina behov (web, små utskrifter)
* Den klarar av 6x9-negativ
* Bra pris (2 800:-)
* Programvaran
- Många inställningsmöjligheter ("EPSON Scan")

Negativt
* Programvaran
- Riktigt dåligt installationsprogram
- Riktigt rörigt skanningsprogram ("EPSON Scan")
- Buggigt program ("Det finns för lite minne", men jag har 1 GB ledigt RAM!)
- Buggigt program, hänger sig för ofta
* Leverantören
- Kan inte rekommendera Clickstore.se

/Dan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 13:39

det hela blir väl en avvägning... pris kontra kvalité...
vad skulle odenlab ha?
men om du ska hålla dig till 30x40/300dpi i slutstorlek så är det nog en 4990 du ska ha.

vill du restaurera bilderna och göra nya neg, ja då blir det en annan sak...
då får du leta dig till en polare som har en imacon,(nyare än 2001:a då...

men inte odenlab...

848/949 är bra, men priset är ju lite annorlunda

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 00:50

Fick du inte med silverfast??
Annars kan du kanske testa VueScan som är gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 12:15

Nej, inget silverfast. Och Vuescan är visserligen gratis att pröva, men kostar pengar att använda.

/Dan

1
Bevaka tråden