Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om proxy och anonymt surfande - ungefär.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-28 19:37

Jag har Glocalnet och dynamisk IP-adress. Vill inte låta datorn vara påslagen på nätterna, så varje dag = nytt IP. När jag då kollar sidor i en del webbplatser jag sköter, så ramlar mitt kollande in i statistiken, som alltså blir sned.

Orkar inte (och glömmer) att kolla "dagens IP" för att fixa i statistikprogrammet så att just mina besök inte registreras.

Har försökt med lokal proxy (som jag inte ens fick igång) , men vet inte ens om en sån skulle hjälpa. Så jag undrar om det finna nån annan proxy med fast IP man kan gå igenom, som funkar bra och snabbt, osv.

Eller om nån har annat tips än t.ex. byta ISP....

Danne

Proxy är ju inte riktigt de du letar.. Den cachar ju sidor så att man ska slippa hämta dom från servern flera gånger..

De du skulle kunna ha är en router som alltid är på och håller ip't. Sen kör du din dator bakom routern med intern adress. I websidornas loggar kommer det ju dock bara va routerns adress som syns.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-28 20:04
Ursprungligen av Johan S:

Proxy är ju inte riktigt de du letar.. Den cachar ju sidor så att man ska slippa hämta dom från servern flera gånger..

Har aldrig fatta det där med proxy riktigt, men antog att det var just som du säger...typ...Men tänkte testa. Tack, då slapp jag det.

Ursprungligen av Johan S:

De du skulle kunna ha är en router som alltid är på och håller ip't. Sen kör du din dator bakom routern med intern adress. I websidornas loggar kommer det ju dock bara va routerns adress som syns.

Jag har ju en router, men den stänger ju av sig (?) tillsammans med datorn...typ...ungefär.... utan att man stänger av strömmen.
I alla fall så fattar jag inte hur den kan hålla kontakten. Kan du förklara det?

Ursprungligen av Johan S:

Proxy är ju inte riktigt de du letar.. Den cachar ju sidor så att man ska slippa hämta dom från servern flera gånger..

Det behöver den ju inte enbart göra. En proxy kan ju också användas för att slussa trafik igenom – tex. för att anonymisera ens ip-adress eller kontrollera användarnas internettrafik på ett nätverk.

De flesta routrar får ju ISP'ns ip, sen delar routern i sin tur ut privata adresser till datorerna bakom den. Så länge routern är på ska den behålla sitt ip den fått.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-28 20:18
Ursprungligen av Johan S:

De flesta routrar får ju ISP'ns ip, sen delar routern i sin tur ut privata adresser till datorerna bakom den. Så länge routern är på ska den behålla sitt ip den fått.

Jag tror inte det är så i realiteten...men ska testa några dagar o se om jag får behålla IP:t. Jag trodde att routern "kopplar ner" på nåt sätt när den inte har några anslutna enheter i LANet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-28 22:48

Routern ser ut som en dator för ISP. Så länge routern får ström, lär den försöka hålla liv i uppkopplingen.

Sedan kan det ju vara så att Glocalnet har korta "lånetider" för ip-numret så att du får ett nytt varannan timme. Det är enbart en gissning från min sida.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-29 06:41
Ursprungligen av Chilleboy:

Routern ser ut som en dator för ISP. Så länge routern får ström, lär den försöka hålla liv i uppkopplingen.

Sedan kan det ju vara så att Glocalnet har korta "lånetider" för ip-numret så att du får ett nytt varannan timme. Det är enbart en gissning från min sida.

Nu e de morgon och jag har ett annat IP än det jag hade igår kväll, dvs för sju timmar sedan. Hade inte stängt av routern (gör jag aldrig), bara datorn.
Nu ska jag se om jag får behålla det här numret hela dagen idag, dvs så länge datorn är påslagen.

Att routern eller datorn är igång är ingen garanti för att man får behålla IP-numret - en DHCP-server behöver inte ta några sådana hänsyn utan är fri att dela ut vilket nummer den vill när leasetiden är över.

Jo, de klart. Men knappast om man kör en Lokal proxy på en dator med DHCP

Han får ju inte statiskt ip ara för att han skulle köra egen proxy. Ville inte brodera ut de för mycke...

Ursprungligen av Johan S:

Jo, de klart. Men knappast om man kör en Lokal proxy på en dator med DHCP

Han får ju inte statiskt ip ara för att han skulle köra egen proxy. Ville inte brodera ut de för mycke...

Så sant!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-29 17:51

Det brukar gå att ställa in lease time i routern. Prova att ställa en kort tid för Renew IP lease.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-29 17:58
Ursprungligen av Gunnar B:

Det brukar gå att ställa in lease time i routern. Prova att ställa en kort tid för Renew IP lease.

Bra idé! Men hittar inget "renew IP lease". Det närmaste var "Idle time out" som jga inte tänkt på tidigare. Det står på fem minuter.
Men borde det i så fall inte vara så långt som möjligt?
(Ska kolla mer noggrannt om "lease" finns dolt nånstans).

Tack f tips!

1
Bevaka tråden