Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur påverkas macbook av 7200 rpm hd?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-26 10:30

Ledsen om det finns en likadan tråd men jag kunde nite hitta någon.
Men är det någon som stoppat in en 7200rpm disk i en macbook? Blir den avsevärt mycket varmare och låter den mer? Någon som vet?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-08-27 00:09
Ursprungligen av skogum:

Ledsen om det finns en likadan tråd men jag kunde nite hitta någon.
Men är det någon som stoppat in en 7200rpm disk i en macbook? Blir den avsevärt mycket varmare och låter den mer? Någon som vet?

Jag har en 100 Gb Seagate Momentus 7200 i min. Inga problem. Lätt att installera också. Enda problemet var att en lite torx-skruvmejlsel behövdes som inte nämndes i apples anvisningar.

Jag funderar på en 100 GB 7200 rpm när den sjunker lite i pris och jag känner för att uppgradera. Behövdes torx-skruvmejseln för att lossa hårddisken från ramen?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-08-27 12:30
Ursprungligen av cable_guy6:

Jag funderar på en 100 GB 7200 rpm när den sjunker lite i pris och jag känner för att uppgradera. Behövdes torx-skruvmejseln för att lossa hårddisken från ramen?

Hårddisken sitter i en "släde" som man drar ut. Deras beskrivning förutsätter antagligen att man köpte en hd med en sådan på. Om man inte har det behöver man en liten torx-mejsel. Jag vet tyvärr inte vilken storlek, men ett sånt här set hade det som behövdes. (Art nr 30-8546.)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 13:42

Tänk bara på att garantin försvinner om du byter hårddisken själv, bara så att du vet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-28 14:26

Garantin på hela datorn?

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2006-08-28 14:46

Det kan det väl inte göra? Om man byter minne själv, som är ungefär samma procedur, så försvinner väl inte garantin?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-08-28 16:01
Ursprungligen av miccet:

Det kan det väl inte göra? Om man byter minne själv, som är ungefär samma procedur, så försvinner väl inte garantin?

Enligt DIY låter det som om de vill att man installerar "DIY parts", som man bställt från en Apple-återförsäljare. Det kanske bara är då garantin gäller ...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 17:35

Jag frågade när jag köpte min och då sa Applesupporten att garantin blir ogiltig om man byter hårddisken men att byta RAM själv är okej. Ring och kolla om du är orolig.

Ursprungligen av CEB:

Jag frågade när jag köpte min och då sa Applesupporten att garantin blir ogiltig om man byter hårddisken men att byta RAM själv är okej. Ring och kolla om du är orolig.

hmm, inte missuppfattat det? för på macbook pro får man bara byta minne själv utan att bryta garantin, medans på macbook ska man få byta även hårddisken själv utan att garantin går åt skogen, detta då den på macbooken sitter lätt till. medans den på macbook pro sitter så till att man måste skruva isär

De märker knappast om man byter hårddisk. Bara man sätter tillbaka den gamla och inte har några skador på den så kan de inte säga något.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-29 06:57

Det har ju diskuterats förr angående hd-byte och tydligen har ju anställda på apple support gett olika svar. Jag har bytt själv och har kvar min gamla. Skulle något strula byter jag tillbaks men jag tror det är 'det säkra alternativet' att säga till en kund att garantin inte gäller som har inträffat nångra gånger.

Edit:
Jag hittade en länk på apple's sidor http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_13inch_HardDrive_DIY.pdf och jag kan inte tolka den på annat sätt än att om man följer det är det finfint. Det står

'Follow the instructions in this document carefully. Failure to follow these instructions could damage your equipment and void its warranty'

i början. Så där har vi det svart på vitt (nåja) att det alltså inte ger några problem med garantin (givet att man följer de instruktionerna).

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2006-08-29 11:50

Sitter inte minnet under hårddisken på en Macbook? (intressant garantiproblem isf)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 16:11
Ursprungligen av miccet:

Sitter inte minnet under hårddisken på en Macbook? (intressant garantiproblem isf)

Nej.

Minnesplatserna sitter på denna plats: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303721

Denna guide visar inte var hårddisken är placerad men den finns på "kortsidan" av utrymmet där batteriet sitter.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-29 17:43

Jag har också, eller hade rättare sagt, en 7200rpm disk i min macbook. Tyvärr så dog den förra veckan.
När den väl fungerade så var det inga problem med sämre batteritid eller värme.

1
Bevaka tråden