Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksdisk till både Mac och PC

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-03 19:04

Hej.

Är precis i flyttartagen, och har beställt bredband från Bredbandsbolaget till min nya lägenhet. Hämtade idag ut det trådlösa modemet som ingick, men jag planerar också att köpa en extern nätverkshårddisk (tex. LaCie Ethernet Disk mini på 300 GB) för att kunna dela filer mellan min stationära PC och min bärbara Powerbook (som jag kör trådlöst).
Frågan är nu; kommer det helt sonika att fungera att dela filer mellan en PC och en Mac om jag bara kopplar in hårddisken i modemet och kör igång, eller kommer det att bli en massa krångel eftersom att en dator är Mac och den andra är PC?
Eller, kommer det ens fungera att nå filerna på hårdisken trådlöst via Macen, då hårddisken är kopplad direkt till modemet/routern.

Är inte så haj på sånt här, så all hjälp mottages tacksamt!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-04 13:21

Det kommer att fungera så som du har tänkt dig. Du kommer att kunna accessa disken via wlan.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-28 13:50

Har exaxt en sån disk och den funkar utan problem med både OSX och Win XP, den kör via ftp protokoll så du kan lägga upp disken på skrivbordet på macen och på en windowsmaskin kan du komma åt filerna via utforskaren. Dessvärre går det inte att ställa in olika rättigheter för olika användare... (jag har inte hittat nått sätt iallafall. Kom ihåg dock att du får inte samma hastighet som om du körde direkt via usb-porten men det vet du säkert redan.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 13:44

Eftersom det är en nätverksdisk kommer den att funka på både mac och pc. Och Du menar väl att Du kopplar den till en router, inte till modemet?

Ursprungligen av Sherpan:

...den kör via ftp protokoll så du kan lägga upp disken på skrivbordet på macen...

Hej!
Detta har jag letat efter i dagar nu hur man gör. Ganska färsk på mac fronten och har därför svårt att förstå hur man gör. På windows kommer min nätverksdisk (d-link dns-323) upp som en hårddisk och det är bara att lägga till den i itunes och div andra program.
Har någon lust att förklara hur man gör för att få den som en hårddisk så att jag kan lägga till den i iTunes, iPhoto osv. Jag använder "Transmit" som FTP program. Jätte tacksam för allt som kan hjälpa mig att klura ut hur jag ska göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-16 21:25

Hur fungerar det om man vill komplettera ovanstående konfiguration med synkning? I Windows XP kan man t.ex. köra Offlinefiler, finns det något motsvarande för Mac? Det jag är ute efter är att ha en kopia av filerna på disken i min Macbook, så att när jag inte är kopplad till nätverket hemma ska jag ändå kunna läsa/skriva dessa filer. När jag sedan kopplar in mig på nätet hemma vill jag helst ha autosynking så att filerna på disken uppdateras, men ett klick eller två för att fixa det kan jag leva med.

Det enda problemet du kommer få är att den troligen använder sig av protokollet SMB för att fungera med både Windows/Mac. Det fungerar jättebra tills du skall flytta mer än 2GB. Då kommer det gå käpprätt åt skogen. SMB stöder inte mer än 2GB.

En bättre lösning är en Linksys NSLU2 samt 2x 250 GB diskar. På en NSLU2 kan du byta firmware, ta t.ex. Unslung http://www.nslu2-linux.org/wiki/Unslung/HomePage.

Efter du har gjort den ganska lätta installationen så kan du installera olika paket. T.ex
SSH så att du kan komma åt dina filer på ett säkert sätt varhelst i världen. För att lösa problemet med 2GB ovan kan du också installera NFS (Network file system) för snabb överföring av stora filer. Det går till och med att göra en Itunes server av den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-19 12:13
Ursprungligen av ghost9999:

Det enda problemet du kommer få är att den troligen använder sig av protokollet SMB för att fungera med både Windows/Mac. Det fungerar jättebra tills du skall flytta mer än 2GB. Då kommer det gå käpprätt åt skogen. SMB stöder inte mer än 2GB.

2GB-limit får du väl om du formatterar disken i FAT? Eftersom du skall köra den endast i nätverk och inte via USB/FW så bör du formattera disken i något annat (jag vet inte exakt vad den produkt du talar om stöder). Därefter borde det gå bra med filer större än 2GB, för det har väl inget med SMB-protokoller att göra?

Rätta mig om jag har fel!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-19 18:04
Ursprungligen av pesc:

2GB-limit får du väl om du formatterar disken i FAT? Eftersom du skall köra den endast i nätverk och inte via USB/FW så bör du formattera disken i något annat (jag vet inte exakt vad den produkt du talar om stöder). Därefter borde det gå bra med filer större än 2GB, för det har väl inget med SMB-protokoller att göra?

Rätta mig om jag har fel!

Nej, filstorleksbegränsningen i FAT32 ligger på 4 GiB.

Kollar ni upp vad ni skriver i forum eller hittar ni bara på saker?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-19 21:03
Ursprungligen av Bijan:

Nej, filstorleksbegränsningen i FAT32 ligger på 4 GiB.

Kollar ni upp vad ni skriver i forum eller hittar ni bara på saker?

Här hittade jag på en FAQ! :rolleyes:

http://www.lacie.com/download/more/ethernetdiskmini_faq.pdf

What should I do if a large file will not copy
over to the LaCie Ethernet Disk mini?

When using the LaCie Ethernet Disk mini default FAT32 format, the file size limit for a single file is 4GB via USB and 2GB via the network.

FAQen kan nog ge den hjälp ursprungspostaren behöver.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-19 21:27
Ursprungligen av pesc:

Här hittade jag på en FAQ! :rolleyes:

http://www.lacie.com/download/more/ethernetdiskmini_faq.pdf

What should I do if a large file will not copy
over to the LaCie Ethernet Disk mini?

When using the LaCie Ethernet Disk mini default FAT32 format, the file size limit for a single file is 4GB via USB and 2GB via the network.

FAQen kan nog ge den hjälp ursprungspostaren behöver.

Jag provade precis att överföra en fil på 3GB över nätverket till en lacie ethernet disk mini som är formaterade med FAT32.
Överföringsgränsen som det pratas om gäller för Samba versioner tidigare än 3.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-17 19:09

Man kan ansluta till disken via AFP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 21:44

Kommer troligtvis inte att ha några filer över 2GB men man vet ju aldrig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-17 21:59

Kan bara säga att jag med Samba 3.0 på Debian Linux kan flytta filer större än 2GB till min MacBook.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-18 13:57

Och det går alldels utmärkt att kopiera filer större än 2GB till en Lacie Ethernet disk över samba.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-19 08:22

Om man väljer att ha en ethernet disk ståendes hemma, kan man synka med Macbooken mot den? Är ute efter en Macmotsvarighet till Windows "offlinefiler" - gärna mycket bättre och pålitligare också.

Router

Genom jobbet har jag en bärbar pc hemma. Till den har jag en router ZyXEL 802.11g. Det är något nytt sedan ett par veckor för man vill att vi ska jobba dygnet runt.

Den funkar som den trådlöst ska till PC:n med hyfsad kapacitet till mitt bredbandsuttag.

Men när jag försöker koppla upp den till min iMac 5G får jag dock inte kontakt. Det borde väl gå eller måste jag byta till en bättre router?

prova med K och ange vilken server du vill ansluta till. skriv protokoll och adress.

Bra nätverkshårddisk?

Intresserad av en bra nätverkshårddisk. Kan ni tips om sådan som fungerar klockrent till både mac och PC. Finns den någon som utan extra programvara går att ge rättigheter till olika mappar så man kan ha dels gemensamma dels personliga mappar på den?

Ursprungligen av ndsunesson:

prova med K och ange vilken server du vill ansluta till. skriv protokoll och adress.

Oj! Jätte tack. Haha.. lika förvånad varje gång då det är så fruktansvärt enkelt.

1
Bevaka tråden