Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny 12" på gång?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 22:19

Är sugen på en ny laptop med intelprocessorn. Vill inte ha vanliga MacBooken nu när jag är van vid min PB 12" G4, gillar alufinishen och inte den plastiga vita eller svarta men samtidigt vägrar jag ge upp storleken på 12".
Så min fråga är om ni läst några rykten om att en MacBook Pro 12" är på gång?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-27 22:29
Ursprungligen av lundln:

Är sugen på en ny laptop med intelprocessorn. Vill inte ha vanliga MacBooken nu när jag är van vid min PB 12" G4, gillar alufinishen och inte den plastiga vita eller svarta men samtidigt vägrar jag ge upp storleken på 12".
Så min fråga är om ni läst några rykten om att en MacBook Pro 12" är på gång?

Sjukt, satt precis och funderade på att lägga samma inlägg! Sitter själv och funderar på att uppgradera min gamla PB 15"are...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 22:40

Hehe, kul
Nu är vi iaf minst två, det borde göra ett jäkla intryck på apples ledning iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-27 23:00

Sådana rykten har jag aldrig stött på. Apple har ju framhävt att familjen är komplett nu. En 12" powerbook kommer vi nog inte få se i och med att den inte skulle kunna skilja sig så mycket från MacBooken.
Håller dock med er om att 12" är ett trevligt format med en härlig finisch.

Ursprungligen av vanilj:

Sådana rykten har jag aldrig stött på. Apple har ju framhävt att familjen är komplett nu. En 12" powerbook kommer vi nog inte få se i och med att den inte skulle kunna skilja sig så mycket från MacBooken.

Säg inte det, hört talas om sladdbarn? Ultralätta portabla ligger i tiden, vore märkligt om inte Apple skulle vilja få en del av den marknaden.

Edit: Fixade en trasig citerings-tag. /ohennig, seniormoderator

Senast redigerat 2006-08-28 01:14
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-28 08:53

Håller med fullständigt. Små, lätta bärbara ligger i tiden.
En MacBook Pro med 12,1" widescreen på sisådär 1,5 kg och en RIKTIG dockningskontakt samt dockningslist/station som tillbehör skulle definitivt sitta som en smäck.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-08-28 09:26

jag går också och hoppas på uppföljaren till pb12"..

Är inte problemet att Apples primära marknad är USA och till skillnad från Europa och framförallt Asien är det inte alls lika populärt med små smidiga maskiner där? Apple har vad jag vet aldrig lanserat en dator under två kilo och få saker talar för att det skulle ske nu.

Ursprungligen av Hakro807:

Apple har vad jag vet aldrig lanserat en dator under två kilo och få saker talar för att det skulle ske nu.

Jodå. Här har du en bärbar Mac på 1,9 kg! http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=210&performa=off&sort=family&order=ASC

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-28 11:15

Ultralätta portabla datorer är mer riktade till affärsfolk. D.v.s en marknad som Apple inte har någon större del av i någon del av sitt sortiment idag.
De skulle ha svårt att profilera den maskinen tillräckligt hårt. Mer troligt är väl någon sorts tablet-mac som "sticker ut" från övriga sortimentet lite mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-28 11:56

Om något är ju en tablet-maskin den mest "spec:ade" marknaden som finns.

En utltra-portable (c:a 1 kg, max 1.5 kg) vore något att satsa på tycker jag. Det finns flera jag jobbar med som huvudsakligen gör office-sysslor. Här hade en 11-13" extremt lätt och tyst maskin varit optimal. Frågan är hur liten och lätta maskiner man kan göra och samtidigt behålla allt vad gäller disk, DVD m.m.

Ovan maskin skulle även lämpa sig för skolor eller som sido-maskiner i "tyngre" miljöer.

Tablet-maskiner har en, skulle jag säga, enormt begränsad marknad. De ser bra ut på bild dock

EDIT: Givetvis skulle maskinen heta "MacBook Mini"

I en 12" bärbar tar ju den optiska enheten upp nästan halva innanmätet... kan man ta bort den vore det lätt att bygga något smått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-28 13:08

PowerBook 2400 var ju åt samma håll (4.4 lbs vs 4.2), men den släppte Äpple enbart för den Japanska marknaden. Båda modellerna körde dock med externa enheter.

Det enda man inte får gå bort ifrån är ett fullstort keyboard.

Att bygga en bärbar med optisk enhet och hålla vikten under 1.5kg är närmast omöjligt, Sony har en modell på 1.25 kg men den kostar >30 000:- (byggd i kolfiber) och ska trots det inte vara helt hundra har jag förstått.

Men att utesluta läsaren är inga problem, inte när det finns externa slimlineläsare som kan drivas via usb-porten och som inte väger mer än ~300g.

En enkel modell utan optisk enhet, 12" skärm, core solo/duo LV, 1.8"-hårddisk och 4-5 timmars batteritid kan man förmodligen få att landa på 1.2-1.3 kg. Och den skulle ha ett fullstort tangentbord.

1
Bevaka tråden