Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Probem med Freecom Classic SL Network Drive

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-10-25 10:33

Köpte en "Freecom Classic SL Network Drive", en nätverkshårddisk. Enligt Freecom ( www.freecom.com ) så skulle den vara OSX kompatibel.

När jag packat upp den och stoppat i CD'n med drivrutinerna på så upptäcker jag till min förvåning att inga drivrutiner finns med till Mac, börjar då läsa manualen och hittar att man ska använda en drivrutin men ingen information om var den finns - fick då den briljanta idén att titta på deras hemsida, där fanns en drivrutin som skulle fungera med osx upp till 10.3. Då jag kör tiger så blev jag väl medveten om det då det inte fungerade - administrationsprogramet var dessutom på polska!!

Sökte lite på nätet och hittade på en italiensk macsite (tack babelfish) att ximetas ( www.ximeta.com ) drivrutiner skulle fungera då det är ximeta som tillverkat elektreniken, laddade ner ximetas drivrutiner och det fungerade (även fast även denna version var på polska!) - ända tills jag testade att köra trådlöst, då vägrade HDD att dyka upp på skrivbordet. I administrationsverktyget så ser man att den har kontakt med HDD'n och jag tror den är mountad för om jag försöker koppla från den så meddelar den (på engelska!!) att HDD'n måste unmountas innan man kopplar från den, det finns även två knappar (på polska såklart!!!), tror den ena betyder avbryt, och den andra unmount och trycker man på unomount så hänger sig programmet.

Är det någon som haft liknande problem och har en lösning till detta? Andra kreativa ideér är också välkomna.

Min setup är som följer: en Dlink 624+ som trådlös router i vilken HDD'n är ansluten, datorn jag använder är en TiBook med airportkort.

----
-M

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-10-25 21:23

Jaha, då har allting ordnat sig - eller inte! Ringde till supporten och direkt när jag kom fram så ploppade HDD'n upp.

Den gör dock inte detta helt frivilligt, jag måste starta Administrationsprogrammet och Skivverktyg för att den ska hittas!

Min misstanke är att den inte helt är förtjust i airportens låga hastighet - men jag ska tvinga fram lite mer information imorgon från supporten, vilka inte verkar vara helt förstående med idéen att man använder mac.

-M

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-12-04 09:41

Jag funderar också på att köpa en Freecom Network, men blir lite orolig efter att ha läst ditt inlägg. Har du fått ngn ordning på problemet nu?

Jag kommer dessutom att ha både Mac och PC i mitt nätverk vilket kanske gör det än mer krångligare. Ngn som har erfarenhet av att mixa PC och Mac på en närtverkshårddisk?

Aldrin

  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 11:39

Freecom nätverksdisk för flera macar via switch?

Hittade nedanstående på pccity:s webbsidor.

"FREECOM CLASSIC250NT

Extern 250 GB nätverkdisk(LAN), 7200 rpm, USB 2.0 & Ethernet anslutning. Används som USB-disk eller som nätverkdisk i ditt lokala nätverk. Kopplas till PC:en via USB-porten eller nätverkskontakten. Disken levereras med kablar och strömförsörjning. Mått: 215 x 115 x 30 mm.

CLASSIC250NT

Pris: 1 690 kr inkl moms

Finns endast i Uppsala och Helsingborg! "

Skulle den funka att koppla via en switch till flera iMacar (10.2.8/10.3.9/10.3.4)?

Switchen är kopplad till bredbandsbolagets fibernät.

Förstår jag rätt att det kanske skulle gå att sätta på denna hd och att alla macar sedan kan ansluta till den samtidigt? Vad händer om flera hämtar/skriver till samma fil?

1
Bevaka tråden