Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbooken hemma igen!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äntligen har jag fått tillbaka min Macbook efter garantireparation.
Konstigt att man kan sakna en elektronisk makapär så mycket!:)

Nytt moderkort om jag fattade rätt i butiken samt helt ny front.
Men för säkerhets skull låter jag skyddsplasten sitta kvar så länge som möjligt.

Hur som helst , ett tack också till Dataservice i Norrköping som tom körde över med datorn
till sin butik idag då jag inte hade möjlighet att komma före kl 16.00.
Det kallar jag service , dom lever verkligen upp till sitt namn!

Sen visar det här ju att man kan lita på Apple!
Det är inte första gången jag är illa ute och samtliga gånger har Apple
tagit sitt ansvar.
Det känns skönt!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-25 19:39

Kul att läsa sådant! De flesta som postar postar först när något negativt hänt, det blir en ganska trist stämning av sådant (även om den typen av rapport också är viktig). Fram för mer balans!

Helt rätt!
Jag har själv postat när jag varit sur för dom problem jag råkat ut.
Men i rättvisans namn tycker jag också att jag ska visa hur vägen ut ur
problemet blev!

Nu har jag studerat datorn lite mer och blir mer och mer konfunderad.
Undrar om inte hela datorn är ny?
Skyddsplasten sitter ju kvar även på skärmen.
Att den satt på fronten som skulle bytas förstår jag men det är en liten fabriksetikett
nere i högra hörnet också!
Men innehållet i hårddisken är detsamma.
Och serienumret är liknande också.
Ja ja , det är ju ännu bättre om den helt ny!:))

Senast redigerat 2006-08-25 20:18

varför klaga om de bytt skärm oxå, bra att byta för säkerhets skull :D:D

Vem har klagat?

nää, det var ju det jag menade, att det kan man inte klaga på menade inte att du klagade, utan att du inte kunde klaga på det även om du skulle velat.

missförstånd

Alltså jag begriper inte det är riktigt , testade serienumret på apple och fick svar att den var inköpt i maj.
Alltså kan dom väl inte ha bytt hela datorn.
Utan troligtvis är skärm, själva skalet samt logikkortet bytt.
Dvs i stort sett större delen av datorn men inte hela.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-27 20:00

Vad är det du inte begriper?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-27 20:56

vitsen, kanske?

Om dom bytt delar av datorn eller hela!
Det är det jag inte kan fastställa!

Hmm ..... igår var den igång ca 10 timmar och kraschade 2 ggr.
I morse var den i gång 15 min sen blev skärmen svart , jag trodde den hade slagit av men den verkade vara igång , fick tvångsavsluta och starta om.

Inte kul det här!:(

Jag ger den en chans till innan jag ringer igen!
Jag fick ju tillbaka den i fredags kväll!

alltså, hur otur får man ha på en skala

Otrevligt. Det får de fixa.

Angående skyddsplasten så kanske de satte dit den för att inte skada skärmen och glömde sedan bort att plocka bort den.

Kan vara så!
Men det är inte kul att problemen började igen.
Har resetat datorn nu får se hur det funkar.
Den har slagit av 3ggr i kväll.
Men efter reseten så har det gått bra.
Jag ger den en chans till resten av veckan i alla fall.

Tisdag.
Men jag tror att dom inte har gjort något åt moderkortet
överhuvudtaget.
Nu på morgonen slog den ifrån efter en kvarts surfande!

Senast redigerat 2006-08-29 07:46

Idag har jag snackat med dom som reparerat den och det visade det sig att felanmälan var så diffus att man inte uppfattat att den slog av sig!
Så nu in med den till Lanmaster så får dom fixa till det.
Skönt att jag vet att det inte är ett nytt fel igen!

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-08-31 19:43

Jag tänker inte gnälla (det här forumet är så trevligt ) utan jag vill bara berätta min story:

Fick macbooken, äntligen. det var nån gång i slutet på maj. (Wiretransfer tar tid!)
Lämnade in den pga. mooande ljud från fläkten, en trasig piltangent, överhettad poweradapter, en trasig tass på undersidan av datorn. Macfixarn AB fick äran att laga den. De lyckades bara byta topcase, dvs byta ovansidan med tangentbord o mus sitter. De lyckades även göra en spricka i plasten. Det tog fyra veckor (!) att åstadkomma detta.

Lämnade in den på LAN Master direkt efter att jag fått tillbaka den. Fick logikkort, topcase, downcase och bezel (plasten runt skärmen) utbytta. Nu är datorn i princip helt ny. Det tog tre veckor, trots att applestore skyndat på mina reservdelar.

Fick regnbågsfärger på skärmen när jag uppdaterade firmware. Löstes med en PR-reset-grej. (Fick hjälp av Apple).

Igår och idag hängde den sig när jag väckte den ur sin sömn. I första fallet var en dvd igång med iDvd, i andra fallet med en film i VLC. Båda i fullscreen. Hoppas att detta inte händer igen!

Krånglar datorn en gånt till vet jag inte vad jag gör. 7 veckors service.. Oacceptabelt egentligen, men Jag älskar min MacBook. Hoppas att Apple skärper till sig i fortsättningen. Det är sååå jobbigt att behöva säga till sina pece-vänner att ens Mac är på service.

Hoppas att alla era MacBook-problem blir snabblösta!

Fridens liljor, 99mac-users!

PS. Jag har en PowerBook G4, en mini g4 1,25 och en iMac G5 i nya chassiet. Allt är klockrent, utom min MacBook. (Och en felande MightyMouse.) Trots mina problem är jag glad att inte ha windows Men, ilandsproblem är också problem.

Javisst är det trist!
Och betr pece-vänner så ringde en kille mig från Norrland och ville ha lite råd , han skulle köpa en ny lap och stod i valet och kvalet.
Jag sa precis som det var men tillade att mina erfarenheter av Apple är så goda att jag trots mina bekymmer vågar rekommendera dig att köpa en Mac.
Och att det antagligen är barnsjukdomar då jag har en av dom första serierna av Macbook.
Och så blev det , han köpte en mac och var helt entusiastisk över OSX.

Och det tack vare den behandling jag fått tidigare av Apple när jag haft problem.
Mun till mun är en viktig markadsföringsväg.
Jag jobbar själv med reklamationer och försöker behandla folk som jag själv skulle
vilja ha blivit behandlad .
Det lönar sig i längden.

1
Bevaka tråden