Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wide tft eller ej till MacBook?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det dags att köpa en extern skärm till MacBooken, men frågan jag ställer mig är ska jag köpa en vanlig 4:3 eller en 16:9? Jag är osäker på vad jag ska välja, 17 eller 19 beror på pris och vad jag hittar men om jag ska ha wide eller vanlig tft är för mig en stor gåta.

Tips på vad jag ska välja mottages tacksamt. Skärmen kommer även att kopplas till en PC men det har inte lika stor betydelse jag kommer mest att använda den till min MacBook.

Det beror ju på användningsområdet, skall du visa mycket bilder i 3:4-format (vanlig digitalkamera) är väl en vanlig skärm att föredra. Tittar du på mycket film och har många fönster uppe samtidigt är widescreen bättre enligt mig. Om du redigerar och tittar på bilder från en digital systemkamera (som har perspektivet 2:3) är widescreen överlägset också. Så om det var jag skulle jag köpt en wide, om nu inte priset spelar roll (jag vet iofs inte om det är nån större prisskillnad...

Vad har du för budget? Plattskärmar har blivit ruggigt billiga nämligen. Jag köpte en 20" widescreen 1680*1050 för under 4000kr som jag driver från min MacBook. Hur bra som helst och den höga upplösningen är verkligen värd varenda öre.

Rikard: Någonstans vid 3000 - 3500:- går väl gränsen, men det beror ju på produkten om den tilltalar mig. Köper man en MacBook för över 10.000:- så kan man väl lägga ner lite på skärmen också. Vad har du för skärm då?

fredrik_bt: finns inga direkta saker jag gör på den, utan det är min primära dator som används till allt från att lyssna på musik, se på film med, surfa, sitta hemma och arbeta med (mest i word) spara bilderna från digitalkameran i.

Sen vad ska man kräva för kontrast på skärmen, finns ju allt från 500:1 upp till 2000:1 vad är lämpligast? Detsamma gäller ljusstyrka?

Jag köpte en Samsung 205BW för 3995kr för nån månad sen. Är hur nöjd som helst.

Jag tycker du ska kolla på minst en 19" widescreen (1440*900) med tanke på hur billiga de ändå är. En sån får man för ca 3000kr.

Vad det gäller kontrast och ljusstyrka är mitt råd att inte hänga upp sig för mycket på det. Visst är det viktigt men de allra flesta av oss vanliga dödliga märker ingen skillnad så länge man köper en ny modern skärm. Se bara till att den ansluts med DVI så klarar du dig nog bra med vilken som helst från de stora tillverkarna. Jag försökte läsa på lite innan jag köpte min men det gick inte att få fram nåt vettigt eftersom alla sa olika saker. T ex var det enligt vissa helt värdelöst med 16.2miljoner färger. Det måste vara 16.7miljoner. Så då la jag ner att kolla upp saker och köpte bara.

1
Bevaka tråden