Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kodkunnig sökes

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 14:55

Jag är formgivare med idéer på applikationer, och söker samarbete med programmerare för något mjukvaruprojekt.

Finns det någon här som är intresserad?

I de allra flesta fall består mjukvarutveckling av typ 98% kodande och 2% design, vilket därmed inte innebär att design är oviktigt (tvärtom ofta väldigt viktigt för slutanvändarens upplevelse)

Att programmeringen tar så stor del av tiden gör det viktigt att du klart kan presentera den potentiella marknaden för att övertyga programmerare att satsa sin tid (om du nu inte har finansiering för att hyra utvecklaren).

Det bästa är nog om du har möjlighet att utveckla idéerna här och se vem som nappar. Normalt sett behöver man inte vara rädd för att någon ska sno ens idé, just eftersom det ändå är så arbetssamt att gå från idé till verklighet.

Har du lust att bolla idéer off-line så är du välkommen att slå mig en signal.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 18:46

Jag förstår. Ja, jag har inte så mycket insikt i mjukvarubranschen, och jag har ingen aning hur lätt och svårt olika saker är att åstadkomma programmeringsmässigt.

Det jag är ute efter är att, om rätt förutsättningar ges, starta ett litet företag som släpper små smarta program, som kan bli små succéer i bästa fall. Tänk inventive eller Panic. Jag antar att jag söker någon som har väldigt mycket tid till godo och vill satsa på en egen grej. Jag har ingen finansiering nämligen. Från mitt håll så är jag ute efter ett projekt att styra och jobba form- och idémässigt med samt marknadsföra det etc.

Jag har under en tid jobbat med utkast till olika webprojekt, men skickade i dagarna in några idéer till tävlingen My Dream App, och då började jag fundera på om små applikationer istället vore nåt att satsa på. Här följer dessa förslag, så kan ni säga dels om något är svårt eller omöjligt att göra, och vad ni tycker rent idémässigt. På engelska, som jag skickade in dem till tävlingen:

QuickSand
Send a file with one click.

You add your friends to a list, and the app runs in the background. When you have a document open in any application and want to send the document to a friend, you just click the QuickSand icon in the dock and choose your friend in a popup list. If the person isn't online, the file is put on a pending list and will be transmitted automatically later. You can also take any file or folder and drag it to the icon. The recieving user gets invisible download, QuickSand just alerts the new file when its ready.

The app can contain functions like optional compression, manual approval when file size is over a certain limit, safety quarantine for files until you unlock them.

You send with one click, and you receive with as little as zero.

. . .

Sinatra
Sinatra is an entertainer. When you want to lean back from your computer for a moment, having something to drink or eat, you might wanna watch something without having to touch your mouse. Sinatra grabs stuff from your computer and from websites and creates a show from it. Maybe a slide show from an old iPhoto album together with a track from iTunes that you listened to a lot during that time. Or an iTunes song that you hadn't had time to listen to, together with the artists bio from allmusic.com. Or maybe a slide show from a photoblog that you haven't visited this week.

Sinatra watches and learns, but you can also help out by bookmarking certain Sinatra weblocs so he knows better where to look.

. . .

Bay
The Bay complements the Dock and works in the same way, but with documents. It's placed on the side of the screen and there you put documents that you're working on. Instead of keeping them at the desktop, or having to manually make aliases of them you just drag your documents to the Bay. An open document window can also be directly dragged to the Bay.

You can create a project in the Bay that can include several documents, and if you double click a project you open all of the files in their different applications.

You can grab a document or a project from the Bay to for example Mail, a CD or a folder to copy the files there.

You can choose to always have the latest version in the Bay. If you work on a document thats in the Bay and you save as.., the new document takes the old's place.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-08-25 20:00

Min spontana reaktion på första programförslaget är att merparten av detta redan finns inbyggt i MSN, ICQ m fl chatnätverk. Förutom det här att det läggs på kö (eller går det även att skicka filer med delayed messaging i nya Messengern?). Det kunde du isf implementera som en plugin till chatklienten kanske?

Ursprungligen av memark:

Min spontana reaktion på första programförslaget är att merparten av detta redan finns inbyggt i MSN, ICQ m fl chatnätverk. Förutom det här att det läggs på kö (eller går det även att skicka filer med delayed messaging i nya Messengern?). Det kunde du isf implementera som en plugin till chatklienten kanske?

Min först reaktion var yes, äntligen finns det nån form utav smidig filöverföring som funkar till OS X! Filöverföringar i t ex MSN är rätt crappy på mac (kör adium, men om jag ska köra med något mer program för att kunna överföra filer så kör jag hellre ett dedikerat än MS's variant) Jag kan tänka mig att betala för ett sånt program, speciellt om man i listan med personer kan lägga till FTP-servrar. Kan man sätta upp grupper i stil med Gmail's labels så hade det varit guld värt också. Användarnotifieringen sköts självklart med Growl, vilket alla gillar.

Eller varför gör man det inte till en plugin till Adium?

Hur som, jag gillar idéen!

Sinatra låter rätt schysst med, känns som en drömskärmsläckare. Speciellt iom att man då enkelt kan aktivera den med timer eller aktiva skärmhörnen. Men det kanske inte är så kul om man lämnar datorn och helt plötsligt så står den och avslöjar ens förflutna för alla som går förbi.

Kodande vs design

Svart på en tråd i jobbsökavdelningen:

illi skrev:

Citat:

Jag är formgivare med idéer på applikationer, och söker samarbete med programmerare för något mjukvaruprojekt.

Finns det någon här som är intresserad?

Richard Rönnbäck skrev:

Citat:

I de allra flesta fall består mjukvarutveckling av typ 98% kodande och 2% design, vilket därmed inte innebär att design är oviktigt (tvärtom ofta väldigt viktigt för slutanvändarens upplevelse)

Jag skulle nog vilja mjuka upp det där en aning. Det är mycket kodande, och mycket grävande i dokumentation, men det är också en massa designarbete på olika nivåer (både ytan, idén och underliggande struktur) och inte minst är det TESTNING! Om man är ett litet gäng så har designern en stor roll som insatt testare. Designern måste aktivt kontrollera inte bara att programmet alls fungerar utan också att designbesluten fungerar, och revidera i samarbete med programmeraren.

Man kan koda en väldig massa, planlöst och ineffektivt, men det är bättre och mer tidseffektivt att koda efter en plan, där man har en preliminär specifikation som man jobbar efter. Lägg 2% på specen (designen!) så går de andra 98% åt till kodningen. Lägg 5% på designen så hinner du lägga lite tid på testning och reviosioner också, men frågan är om man inte skulle lagt 10%... Specen jobbar lämpligtvis designer och programmerare fram gemensamt, som en förhandling mellan vad man vill och vad man kan.

Så nog har formgivaren något att göra! Frågan är väl vilken sorts formgivare man är, men det är en annan sak. Varje enskild persons specialiteter, det är fråga om hur man bygger sitt arbetslag.

Jag skulle vilja säga att det kan vara mer än 10%...

Jag utvecklar community's och intranät (på hobbynivå) och märker hur mer och mer av tiden går åt till att sätta sig ner med penna och papper och helt enkelt skriva ner alla idéer, sålla, skriva, och så vidare. Iom att man blir bättre på att koda så går den biten snabbare, men man kan samtidigt göra mer avancerade lösningar. Som självklart kräver mer planering. När man börjar ta in 5-årsperspektiv i ens webbutvecklande så går det genast åt mycket mer papper. Men sidan kan bli tokigt mycket bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-28 15:38

Sedan får man inte glömma bort marknadsföringen också. En designer och en programmerare kan säkert skapa ett jättebra program men det gäller ju att andra får reda på det också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-28 16:24

Alltså i botten ligger väl ändå varken kodning eller design, utan logik, hur ska programmet fungera hur ska det användas etc

Ursprungligen av Tangen:

Alltså i botten ligger väl ändå varken kodning eller design, utan logik, hur ska programmet fungera hur ska det användas etc

Och där försvann ett kollegieblock till...

Ursprungligen av Tangen:

Alltså i botten ligger väl ändå varken kodning eller design, utan logik, hur ska programmet fungera hur ska det användas etc

Jodå, det är utgångspunkten. Det är vad jag kallar grunddesignen, det är inte design av utseendet utan funktionaliteten. Det är mycket arbete efter den men är den inte bra så jobbar man i blindo.

Ursprungligen av Tangen:

Alltså i botten ligger väl ändå varken kodning eller design, utan logik, hur ska programmet fungera hur ska det användas etc

Det är det som är interaktionsdesign.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 14:53

Kodkunnig sökes ...fortsättning

Det verkar ha blivit något fel på originaltråden:

http://www.99mac.se/jobb-och-projekt/102880-kodkunnig-soekes.html

Så jag fortsätter här.

Man kan ju skicka filer på många sätt, yousendit och många programvaror som jobbar med liknande system (filen läggs ut nånstans och mottagaren får en url i ett mail), och det funkar (i många fall) i chatklienter. Men ändå, borde det inte vara enklare? För mig själv är det en tröskel att skicka filer med yousendit eller lägga ut på ftp etc, om jag verkligen behöver skicka en fil så går det ju, men jag skulle skicka betydligt mer om det var så enkelt som ovan. Och angående chatklienten, dels måste ju någon som du säger vara där och ta emot filen, men man måste även ha på chatten, vilket man kanske inte vill. Samt att det kanske inte är samma personer man vill chatta med och skicka filer till. Mina föräldrar till exempel vill jag gärna kunna skicka och ta emot filer till och från enkelt, men de har och kommer aldrig att ha på sitt chatprogram.

Bra idéer irrelogical, tack för responsen! Att kunna skicka till en ftp-mapp är en jättesmart extrafunktion.

Hur svårt är det och hur lång tid tar det att programmera såna här typ av applikationer? Finns det några tydliga tekniska svårigheter med just dessa?

Ursprungligen av illi:

Det verkar ha blivit något fel på originaltråden:

http://www.99mac.se/jobb-och-projekt/102880-kodkunnig-soekes.html

Den hade flyttats till "jobb och projekt" och där kan inga nya svar göras. Den är nu tillbaka i utvecklingsforumet.

Ursprungligen av Björn Leander:

Den hade flyttats till "jobb och projekt" och där kan inga nya svar göras. Den är nu tillbaka i utvecklingsforumet.

Just därför startade jag en annan tråd när jag inte kunde kommentera. De kanske borde slås samman?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Just därför startade jag en annan tråd när jag inte kunde kommentera. De kanske borde slås samman?

Fixat.

  • Medlem
  • 2007-03-20 08:53

Jag upplivar den här tråden. Nu är det nämligen lite mer allvar. Jag har hållit på och jobbat med en pc-programmerare och gör ett itunes-relaterat program, som har kommit drygt halvvägs. Så dels vore det på längre sikt intressant att göra en macversion av det.

Vi har även en relaterad idé som är ganska mycket enklare att utföra, och den skulle man kunna starta med till mac. Jag har själv testat själva principen (men utan interface) med lite applescripts och smarta playlists, och det verkar ganska lätt att genomföra.

Vi hoppas kunna starta igång en livfull och cool liten firma som släpper riktigt bra unika små program.
Är du intresserad av detta så PMa, så ska jag förklara lite närmare!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-20 11:58

Hej,

Ursprungs iden med att sicka filer är inte alls dum. Men vad jag inte gillar i den är att det är ett program till som man ska ha installerat på alla maskiner. Kunde inte sänd programmet fungera så att det håller reda på alla kanaler som redan finns att användas för att skicka till en viss person. Alltså t.ex. Finns iChat och personen är online då skulle den sända via iChat. Eller via MSN. Eller vad som nu finns. Kanske det skulle räck att göra det som ett AppleScript.

  • Medlem
  • 2007-03-20 12:23

Ja, de idéer som stod i början var alltså ganska snabba bidrag till mydreamapp-tävlingen och inget som kanske egentligen var något att ha (de gick ju inte till final..).

Det vi jobbar på nu är däremot en riktigt bra grej, ordentligt genomtänkt och kommer att bli av, på ett eller annat sätt. Jag tror att det kan bli rätt mycket uppmärksamhet kring det hela också.

Jag kan också tillägga att detta, till skillnad från det jag skrev ovan, inte alls behöver kräva så hemskt mycket tid, och det finns även en aning ekonomi i det, om man inte vill jobba för en andel i företaget.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-20 12:36

Kan du berätta mera? Någon andel i ett företag bryr jag mig inte i. Men jag kan vara en Beta testare on ni behöver sådana och ifall jag är intresserad av en dylik application. Eftersom det är kopplat till iTunes tvivlar jag lite över mitt intresse. Men man vet ju inte det kan ju vara en kanon grej också.

  • Medlem
  • 2007-03-21 08:30

Jag kan gärna berätta utförligt till någon som är intresserad av att programmera det hela, här håller jag mig till en lite enklare förklaring: Det rör sig om att lyssna på och hitta i sin musiksamling på ett mer intuitivt sätt. iTunes är bra på mycket men ibland känns det bara som en lång lista. Det finns några liknande program därute, men inget så funktionellt som det här.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-21 09:16

Ja tja jag är ingen vidare utvecklare heller så det är inte min grej. Beta testande har jag gjort tidigare för några produkter. Apple script har jag lite scriptat i manus redigeraren.

Ursprungligen av illi:

Jag är formgivare med idéer på applikationer, och söker samarbete med programmerare för något mjukvaruprojekt.

Finns det någon här som är intresserad?

Fråga här:
http://tech.groups.yahoo.com/group/mac-dev-jobs/

1
Bevaka tråden