Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AB: Powerbook började brinna kraftigt

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Olle@mac:

Hmm... jag kanske är helt blind men hur ska man annars kunna tolka det? OM det t.ex hade stått HA441 tom HX507 ja då hade SERIEN varit LÅNG. D.v.s 999 batteriet för varje bokstav mellan A och X. Logik, döm själv.

Orkar man läsa så är det inte så svårt:

"De återkallade batterierna inkluderar de med modellnummer A1061, A1078 och A1079 och serienummer som börjar med HQ441 tom HQ507 och 3X446 tom 3X510."

Ursprungligen av Olle@mac:

Av detta kan man dra slutsatsen att det är exakt 193 batterier som anses drabbade - kan bara tycka att det är fantastiskt att detta kan leda till tidningsartiklar. Att bilägare i tusental kan tvingas lämna in bilen när det blivit ett fabrikationsfel jo det förstår jag mer än väl värt en artikel men att 193 batterier får en tidning att reagera , suck nej faktiskt inte.

En dator fattar eld och det inte är värt en artikel? Hur mac-insnöad får man vara?

Dessutom har du som Wild-one säger jättefel vad det gäller antalet batterier. Kanske skulle läsa på lite bättre?

Ursprungligen av Rickard A:

En dator fattar eld och det inte är värt en artikel? Hur mac-insnöad får man vara?

Dessutom har du som Wild-one säger jättefel vad det gäller antalet batterier. Kanske skulle läsa på lite bättre?

Jag har utgått från att varje batteri har ett eget unikt nummer - OM så inte är fallet utan att det kanske gjorts 1000 batterier i varje serie, ja då har jag självfallet fel - ge mig faktiskt underlag på att jag har fel så ändrar jag mig gärna.

Insnöad eller inte, en dator som tar eld är knappast jordens undergång... kan hellre placeras som en notis, något större intresse för allmänheten har den knappast.

Vill inte göra någon irriterad, men varför uppmärksammas inte de 3 Dell-datorerna jag länkade till i Aftonbladet? Roligare att slå på ett hypat företag, så klart. Men ändå.

Ursprungligen av Leftrustle:

Vill inte göra någon irriterad, men varför uppmärksammas inte de 3 Dell-datorerna jag länkade till i Aftonbladet? Roligare att slå på ett hypat företag, så klart. Men ändå.

Oavsett vilket är det ju tragiskt att många vill bagatellisera just för att det är en dator från Apple. Dell-maskinerna har varit uppe tidigare på många mac-forum och hånats hårt. Nu när det drabbar en mac ja då är det helt plötsligt inte så allvarligt och klart värre när det gäller Dell.

Angående serienumren så är HA441 och HX507 bara det som står i börjat av serienumret. Ett exempel är HQ444A19R8LB som var ett av batterierna som fick bytas ut. De har alltså unika nummer.

Ursprungligen av Björn Leander:

Angående serienumren så är HA441 och HX507 bara det som står i börjat av serienumret. Ett exempel är HQ444A19R8LB som var ett av batterierna som fick bytas ut. De har alltså unika nummer.

Tack för klargörandet och därmed har/hade jag fel från början... helt OK och livet går genast vidare

[Gammal tråd - jag vet, men kunde inte låta bli. Sorry.]

Leftrustle,
Om tidningarna nu mobbar vårt kära Apple och inte nämner när andra brinner så existerar väl inte dessa länkar:

Bärbar Dell exploderade mitt under konferens (IDG)
Datorn brann upp när Saga surfade (Expressen)
Ännu en bärbar från Dell började brinna IDG
Dell återkallar 4 miljoner batterier (NyTeknik)
Här är Dell-datorerna som är i riskzonen (IDG)

Kanske dags att lägga ned konspirationsteorierna och storebrorskomplexet?

Ursprungligen av Tiny Turtle:

[Gammal tråd - jag vet, men kunde inte låta bli. Sorry.]

Leftrustle,
Om tidningarna nu mobbar vårt kära Apple och inte nämner när andra brinner så existerar väl inte dessa länkar:

Bärbar Dell exploderade mitt under konferens (IDG)
Datorn brann upp när Saga surfade (Expressen)
Ännu en bärbar från Dell började brinna IDG
Dell återkallar 4 miljoner batterier (NyTeknik)
Här är Dell-datorerna som är i riskzonen (IDG)

Kanske dags att lägga ned konspirationsteorierna och storebrorskomplexet?

Förlåt för att jag inte lyckats läsa varenda notis. Uppriktigt; förlåt.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-19 09:57

Firewire är farliga saker... ADB är coolare...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-25 12:20

Har precis fyllt i mina uppgifter för utbyte av mitt batteri till min PB 12". Nu ligger batteriet vid sidan av datorn. Lite otäckt men ett nytt batteri efter dryga året är ju inte helt fel. Hoppas nu bara det har samma effekt för min PB har haft grym batteritid! Utan nån direkt avmattning hittils så batteriet kan jag inte klaga på.

Hoppas det inte tar allt för lång tid bara att få det nya batteriet från Apple, någon som har erfarenhet av tidsaspekten? Skall det verkligen behöva ta 4-6 veckor... Jag har ju inte köpt en bärbar för att ha den hemma nätansluten hela tiden utan batteriet isatt! GRRR!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 12:49

Har också mitt batteri liggandes nu, blandade känslor. Lite putt för att ha en stationär dator, men får ju trots allt ett sprillans och säkert(?) batteri.

Har köpt genom Apple Center, inte direkt från Apple Store mao - gäller det fortfarande att fylla i uppgifter och vänta 4-6veckor, eller har man förmån genom Apple Center och får ett utbytesbatteri direkt i handen?
Tänkte om någon här sitter på svaret, annars traskar jag ner och frågar själv

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 17:30

Jahaja, mitt batteri innefattades också av detta utbytesprogram.. Nytt batteri känns faktiskt helt ok..

Men jag kör på med det här gamla batteriet i fortfarande, är det dumt? NOg för att jag vet varför det ska bytas ut.. men känns otroligt att mitt batteri kommer sprängs nu, efter 1 år eller vad det nu är.. Jaja..

//Sander

Bevaka tråden