Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bild ändrar färg när man drar den mellan två skärmar

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-15 20:10

hej!

har en powerbook som jag kopplat en crt monitor till. använder dubbla skärmar och blir något förbryllad när jag öppnar bilder.

när jag öppnar en vanlig jpeg i Förhandsvisning så visas den korrekt på crt-skärmen. när jag drar över den till lcd-skärmen så verkar det precis som om den bearbetar bilden och sen grar ner färgmättnaden i den så att den nästan blir svartvit(obs inte helt svartvit).

när jag öppnar samma bild i photoshop så blir det överdriven färgmättnad på crt-skärmen och normal när jag drar över fönstret till lcd-skärmen.

tilläggas kan att jag har en bakgrundsbild på båda skärmarna som ser likadana ut, m a o lagom färgmättnad.

har kalibrerat båda skärmarna individuellt dessutom.

HJÄLP?

tack på förhand...

Intressant!
Du får gärna rapportera fortsättningen.
Hur arbetar color sync med två skärmar. Har aldrig ens försökt. Men kan man tänka sig att bildens profil kalibrerar sig gentemot skärmens (som den öppnas på) profil, för att sedan se fel ut när den släpas över till den andra skärmen?
Men på din beskrivning verkar det inte så.
Jag är nyfiken på om bilden blir riktig i förhandsvisning om den öppnas på lcd-skärmen från början?

MR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-24 21:05

Hej marin!

jag hade köpt detta om den visat bilden fel direkt och inte ändrat bilden efter ca 1 sekund.

ska försöka ta en vettig bild på det... hang on.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-24 21:25

har bifogat två bilder, man ser lite skillnader men skillnaden är större när man kikar på skärmarna med ögat.

detta är väldigt väldigt störigt, ingen som kan hjälpa??

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-25 12:29

kan det ha med kontrast och ljusstyrkan i dom olika skärmarna att göra kanske?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-25 16:10

jag vet faktiskt inte. dock låter detta konstigt eftersom bilden ser bra ut när man drar över den och sen efter ca 1 sek så ändras bilden till bättre/sämre beroende på vilket håll man drar den.

jag har även kalibrerat båda skärmarna så jag tror inte det är kontrast/ljusstyrka som spökar. men jag kan ha fel!

ingen som har koll på sånt här?

om inte jag har helt fel så är det så att en LCD skärm inte kan återge samma kontrast som en CRT .... alltså skallan mellan den ljusaste och mörkaste punkten ...

ska du jobba korrekt så får du nog jobba med antagligen 2 CRT eller 2 TFT (LCD)

jag kommer inte ihåg skalorna men CRT har väll ett spectrum på 1:100.000 och LCD har typ 1:3000 .....

jag kan ha helt fel här .. men jag har för mig att såhär är fallet ..

dock verkar det ju som att det mer är colorsync som spökar .... vilket har hänt mig ... dock av erfarenhet tycker jag inte om att jobba med CRT & TFT samtidigt ...

lika barn leka bäst ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-25 16:35

okej... jag vet inte men det borde väl inte ha ngn betydelse om man kalibrerar båda skärmarna var för sig?

man kan ju köpa en ny lcd-skärm med helt andra specs än powerbookens o ändå få "samma" bild?

Ursprungligen av jackoh:

okej... jag vet inte men det borde väl inte ha ngn betydelse om man kalibrerar båda skärmarna var för sig?

man kan ju köpa en ny lcd-skärm med helt andra specs än powerbookens o ändå få "samma" bild?

en Apple Cinema Display 20" borde väll vara som gjord för att ge exakt samma som powerbooken ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-25 16:40

haha jo visserligen, men det är ju inte gratis:)

kan ju inte vara så att man ska behöva leva med det här? måste ju gå att åtgärda....?

Ursprungligen av jackoh:

haha jo visserligen, men det är ju inte gratis:)

kan ju inte vara så att man ska behöva leva med det här? måste ju gå att åtgärda....?

jag skulle personligen börja med att slänga CRT skärmen ... gammal teknik är provocerande ...

sedan behöver inte en ACD skärm vara så dyr ... titta på blocket .. du kanske kan hitta en ädlre ACD display .. du vet dom som släpptes till PowerMac G4 och Quicksilver ... dom som är lite mer plastiga ... brukar finnas en del sådana på blocket ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-25 16:47

aja, det är en lösning på problemet men inget som är akutellt just nu!

Ursprungligen av jackoh:

hej!

har en powerbook som jag kopplat en crt monitor till. använder dubbla skärmar och blir något förbryllad när jag öppnar bilder.

när jag öppnar en vanlig jpeg i Förhandsvisning så visas den korrekt på crt-skärmen. när jag drar över den till lcd-skärmen så verkar det precis som om den bearbetar bilden och sen grar ner färgmättnaden i den så att den nästan blir svartvit(obs inte helt svartvit).

har kalibrerat båda skärmarna individuellt dessutom.

Den lilla fördröjningen är helt normal. Det du ser är att den byter den skärmprofil som den applicerar på bilden. Det tar ett litet tag innan programmet hinner uppdatera bildens utseende för den nya skärmens karaktär.

Det verkar snarare som om du inte fått till en bra kalibrering på dina skärmar. Hur gör du den? Med en kalibrator eller visuellt?

Stefan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-27 13:09

har använt ögonen o apples inbyggda mjukvara som kalibrerinigsverktyg! så du tror att det är en dålig kalibrering enbart? ska pröva att kalibrera om inom det närmaste

Kalibrera gärna med samma bild öppen i bakgrunden två gånger, en på varje skärm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-29 17:19

jag får inte alls bra resultat....

det störiga e att när jag tittar på en bild i firefox så ser den perfekt ut på båda skärmarna, när jag sedan sparar ner bilden så ser den skit ut både i photoshop och förhandsvisaren. jag förstår inte detta!

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-30 22:51

Stefan borde svara för han är expert på att få dubbla skärmar att fungera.
Du bör nog kalibrera dina skärmar med en extern kalibrator som EyeOne 2 och följa anvisningarna.
Du kan då få båda skärmarna crt och tft att vara mycket lika varandra om de är tillräckligt bra.
Bilden du kommer att se och sedan arbetar med i Photoshop kommer då vara så snarlika som möjligt på båda skärmarna.
Om du sedan tar upp bilden i en browser och den skall se lik ut så skall browsern stödja färghantering vilket Safari och även Explorer gör om man kryssar i en ruta i explorer.
Firevox tror jag inte stödjer färghantering och du kommer därför att se bilden annorlunda än exv med Photoshop

Mikael

Ursprungligen av miri:

Firevox tror jag inte stödjer färghantering och du kommer därför att se bilden annorlunda än exv med Photoshop

Stämmer. Safari är tyvärr enda webbläsaren som stödjer färgprofiler.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-30 23:06

Även IE gör det för mac
Mikael

1
Bevaka tråden