Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla mac till Windows server?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 12:07

Hej!

Försöker att byta till en mac på jobbet. Sitter just nu och försöker koppla in en ibook G4 till vår server.

Finns det någon som kan göra en steg för steg manual hur man går tillväga.

Måste komma åt min mapparna på servern samt Filemaker filerna.

Någon som kan hjälpa?

  • Medlem
  • 2006-08-25 13:03

Det beror lite på vilken typ av server ni har...
Är det en vanlig filserver kan du försöka med följande:

I finder: cmd+K
Skriv: smb://[serverns IP-nummer]

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 13:40

tetsade det men får det inte att fungera

Det är en IBM xseries 226 server.

Finns det något annat sätt att komma åt den?

Kan det vara någon inställning i servern man måste göra för att den ska låta en mac koppla på sig?

Lägger till lite mer info.

När jag klickar på servers knappen under nätverk får jag upp en av kontorets användare dennis.xxxxx.se. Klickar jag på denna kommer jag bara in till Macintosh HD.

När jag sedan går tillbaka till Nätverk har där kommut upp 3 mappar "My Network" "WORKGROUP" "XXXXX"

När jag klickar på XXXXX (företagets namn) så får jag upp massa serverikoner. Dels de 2 servrar som är kopplade till systemet samt alla som är inloggade. Försöker jag ansluta till någon av dessa (framförallt huvudservern som jag vill komma åt) så står det att orginalfilen inte kunde hittas.

Kan någon hjälpa mig härifrån

Senast redigerat 2006-08-25 14:04

Jag kan säga att jag har exakt samma problem, hjälp skulle verkligen uppskattas...

Hm, prova att öppna "kataloginställning" på MACen, markera SMB/CIFS och tryck på ställ in. Där kan du ange WINS server samt vilken Arbetsgrupp den skall ansluta till. Det kan fungera. Det t.ex. stå "workgroup" vilket kan ställa till det.

Skulle det inte fungera, så sätt upp en Samba Server som blir gemensam filserver för hela företaget.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-27 01:57

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050302023720578

Tror detta kan vara din lösning?

Har aldrig satt mig in i det hela, men oftast är det ett problem på windows servern.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2006-08-27 13:02

Så här har jag löst detta.
Först så skall man se till att file services for mac och print sevices for mac är installerat,
görs inte automatiskt vid installatonen, ligger under add remove program, Add remover windows components, ligger sedan under other network file and print services, bara att klicka i och installera.

Sedan måste du göra en ny resurs för utdelning
Denna gäller för SBS2k3 och vet inte om det är riktigt lika på en ren server 2k3,
Starta system management och välj shares, add a shared folder
peka på mappen som du vill dela ut, nästa steg få man då välja att göra en mac share
klicka bort microsoft windows user och klicka i mac user, välj vad du vill att resursen skall heta kolla behörigheter, har för mej att den blev read only och att man var tvungen att gå in och ta bort detta manuellt i efterhand.

Sedan ansluter du till servern med afp://192.168.*.* eller vad ni kan tänkas ha och alltså inte smb.

1
Bevaka tråden