Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mounta OSX på Linux skrivbord ?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finner till min glädje att Fedora ( Linux distrubutionen ) visar OSX partition... fast jag lyckas inte med att mounta den - kan man lösa detta och isåfall hur... har provat med mitt lösenord som är samma för OSX som för Fedora men behörigheten är tydligen fel... det ROOT-lösen som jag har för Fedora gör inte heller någon nytta.

Passar på med en urkorkad fråga:

Kan man boota både OSX och Fedora under två olika inloggade användare ??? Ja som när cuben snurrar till och nästa OSX-användare loggar in... ja en sorts dual-boot

För o ha 2 saker bootade samtidigt måste du köra Parallells eller nåt liknande.

Vad får du för felmeddelande när du försöker mounta?

Flyttat tråden till UNIX-forumet.

Mod

Det står bara: Cannot mount volume - You are not priveleged to mount volume "OSX" - finns det någon logg att kolla ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 12:36

Hur ser ditt mountkommando ut? Vilka switchar etc?

Ursprungligen av hicke:

Hur ser ditt mountkommando ut? Vilka switchar etc?

Förstår inte frågan - kanske jag är tydligare i förra svaret som väl finns ovanför detta...

Är du root när du mountar?

Ursprungligen av Johan S:

Är du root när du mountar?

Nej, inne som vanlig användare - finns inget val just då att använda root-lösenordet. Det är alltså inte via Terminalen som jag försökt mounta utan enbart genom att klicka på ikonen för OSX. Jag provade med att logga in som root men med samma trista resultat.

Du bör försöka mounta i terminalen som root. Då kanske du även får upp ett tydligare felmeddelande om vad som unte fungerar. Det kan ju vara så att stöd för HFS+ inte finns i kärnan.

Hmm... är nybörjare på detta.. hur skriver man?

sudo mount osx - nä se så enkelt var det inte -;(

Börja med att som root skapa en katalog där filsystemet ska monteras.

mkdir /mnt/osx

Nu kan du montera det med
mount -t hfsplus /dev/hda1 /mnt/osx

byt ut /dev/hd1 mot din OS X partition.

1
Bevaka tråden