Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget nät till Airprt Express

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-24 09:15

Har ett litet problem med AE.

Jag kan inte ansluta Min AE till nätet. Jag har bredbandsbolagets 24 mbit lina och deras ADSL modem. Fast IP är det. Jag har gjort alla inställningar som skall göras. Jag har testat både med DHCP och skrivit in manuellt ip gateway mm. Lampan på AE lyser grönt konstant men fortfarande inget nät till min mini. Jag får kontakt med AE från minin men inget nät. Har startat om både AE och modem flertalet gånget – inget.

Har kopplat nätet direkt in i min andra dator med sladd och då funkar det.

Har kört Airport inställningsguide mm den säger att jag har uppkoppling men som sagt – inget.

Har nu kommit till den där punkten där hopp förvandlats till förtvivlan. Har en granne med AE och det funkar och jag kollat hans inställningar och de är samma som mina.

Är det någon annan som har haft samma problem eller vet vad som kan göras för att lösa det.

PLZ HELP

Det är inga problem i överföringen från AE till min dator

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-24 10:00

Förtydligande – har en ny intel mini

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-24 16:38

Prova att låna grannens kabel - den mellan modemet och AE:n.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-25 08:03

Kan det vara så att grannens nät och ditt nät sänder på samma kanal? Och att du hakar på grannens router som inte släpper ut dig på internet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-25 10:45

Eftersom att han har kontakt med sin egen router vid konfigurationen finns det ju åtminstone kontakt mellan datorn och AE:n. F.ö. finns det info i manualen om näraliggande nätverk.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-25 10:54

Efter att läst igenom ungefär hela nätverksdelen på 99mac har jag lyckats hitta problemet. De DNS server numren jag fått från BBB funkade inte av någon anledning (har funkat i 2 år fram tills jag skaffade AE.

Hittade i en annan tråd på forumet 2 st nya DNS nummer jag testade och då fungerar det klanderfritt. Mysko.

BBB kunde inte svara på varför det var så men men… nu funkar det.

Tack för hjälpen

(vad skulle man göra utan 99mac.se)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-25 11:02

Jättebra! Då kanske du kan länka till den tråd där du fick reda på de DNS-nummer som fungerar?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-25 11:17
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-02 12:36

Kul att dom inte kan svara på det när det står på deras hemsida att du måste ange dom adresserna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-04 18:49

Tack för tipset om DNS:n, har precis gått från BBB till UPC och fick inte min Airport Express att fungera - självfallet var det felaktigt ifyllda DNS:er..

Tackar!

1
Bevaka tråden