Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AB: Powerbook började brinna kraftigt

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En Powerbook G4 12" började brinna så kraftigt att ägaren var tvungen att släcka elden med skumsläckare.
Enligt tidningen Aftonbladet slog meterhöga lågor ut från batteriet. Det framgår inte av artikeln om bateriet är ett originalbatteri eller inte.

Tack till Kenneth Pilo för tipset. Baron

Citat:

När Sölves dator plötsligt började ryka flydde han skrivbordet i panik. Då exploderade hans laptop – en modell som finns i tiotusentals exemplar i Sverige i dag.

– Batteriet flög ut ur datorn då det small, säger Sölve Skrede.

Datorn är en Mac Powerbook G4.

Läs på Aftonbladet.

Kan det vara någon som inte fått informationen om utbyte av batterier?

Ursprungligen av Apple.se:

Viktigt återkallande av säkerhetsskäl – Laddningsbara betterier för 12-tums iBook G4, 12- och 15-tums PowerBook G4.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-04 11:28
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Kan det vara någon som inte fått informationen om utbyte av batterier?

Mycket möjligt. Långt ifrån alla Macägare hänger på 99mac eller apple.se efter inköpen.

Apple borde skicka ut personlig info till alla som hade en sådan modell, i alla fall när det är ett sådant pass allvarligt fel. (Om det nu är det problemet som orsakat haveriet)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-04 11:40
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Apple borde skicka ut personlig info till alla som hade en sådan modell, i alla fall när det är ett sådant pass allvarligt fel. (Om det nu är det problemet som orsakat haveriet)

För att det skall fungera måste antingen köparen registrera sin dator eller ha en ÅF som aktivt jagar sina kunder och förklarar läget. Båda scenarierna är ovanliga, alltså kan Apple inte göra något.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-08-04 11:42
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

...ägaren var tvungen att släcka elden med skumsläckare.

Han borde ha använt skärmsläckaren! :eek:

Ursprungligen av Rasmus:

Han borde ha använt skärmsläckaren! :eek:

HAHA!!!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-04 12:55
Ursprungligen av Rasmus:

Han borde ha använt skärmsläckaren! :eek:

Den var jäklig bra!!!!

Ursprungligen av Johan Gunverth:

För att det skall fungera måste antingen köparen registrera sin dator eller ha en ÅF som aktivt jagar sina kunder och förklarar läget. Båda scenarierna är ovanliga, alltså kan Apple inte göra något.

Nej, det fattar väl jag också. Men, de som har registrerat sin dator hos Apple, har de fått denna information skickad till sig eller förväntar sig Apple att folk ska ta reda på det själva? Sedan om en ÅF tar sig tid att söka upp och informera de kunder som köpt en drabbad modell så är det bra kundvård om inte annat.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Nej, det fattar väl jag också. Men, de som har registrerat sin dator hos Apple, har de fått denna information skickad till sig eller förväntar sig Apple att folk ska ta reda på det själva?

Jag registrerade min iBook G4 men fick aldrig något meddelande från dem att jag skulle byta batteriet. Men jag kommer inte ihåg hur jag fick reda på att det skulle bytas ut. Kanske det var i tidningen MacWorld.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-04 12:19

Man ser då och då annonser i rikspressen om produkter som har visat sig vara farliga, där generalagenten erbjuder sig att betala tillbaka pengarna eller byta ut den mot en felfri.
Apple borde kommunicera med kunderna om såna saker på annat sätt än med myrtext på hemsidan.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-08-04 12:59

kollade mitt batteri nyss, det var inte återkallat =P

man tycker de skulle kunna skicka ut sån information i ett nyhetsbrev eller liknande iallafall.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-04 13:03

Den bästa lösningen hade väl varit om t.ex Aftonbladet informerat om problemet. Kanske gjorde de det. Men såna mediarelationer borde kanske Apple se till...

Verkar som tillverkarna av batterier har lite att göra. Apple är inte ensamma, har läst om datorer från Dell, HP, Asus osv. som börjat brinna. Antagligen har de alla samma batteri, från samma tillverkare.

Apple har återkallat batterier vid flera tillfällen, HP har även de återkallat och jag tror Dell också gjort det. Känns inte bra att batteritillverkarna inte verkar kunna göra tillräckligt säkra batterier.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 10:57
Ursprungligen av Leftrustle:

Apple har återkallat batterier vid flera tillfällen, HP har även de återkallat och jag tror Dell också gjort det. Känns inte bra att batteritillverkarna inte verkar kunna göra tillräckligt säkra batterier.

Hörde nyligen på radionyheterna att Dell återkallat 3.3 miljoner laptops pga batterierna.

Men Dell har det verkligen inte lätt just nu

En Dell laptop som kan ha orsakat en husbrand

http://www.theage.com.au/news/biztech/dell-laptop-linked-to-house-fire/2006/08/22/1156012527870.html

Om du har en Dell och skall ut och flyga blir det inte heller lätt( i allafall i australien)

http://www.theage.com.au/news/biztech/safety-first-for-carryon-dells/2006/08/23/1156012601607.html

Sen har vi ett lass med laptopbatterier som kan ha eldat upp ett flygplan

"FAA official William Wilkening testified that there have been 60 incidents since 1991 that involved batteries catching on fire, smoking or getting hot. According to Wilkening, most of the batteries were lithium or lithium-ion. He added that in the past ten years the FAA has given 49 fines totaling $517,000 for improper packaging of lithium batteries. Harry Webster with the FAA Technical Center testified that lithium-ion batteries could vent flammable liquid and "pose a risk to the cargo compartment."

http://www.tgdaily.com/2006/07/13/ntsb_laptopbattery_upsfire/

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 19:45

Verkar som att det är ett återkallande på G från Apple också:

Apple recalls 1.8 million batteries

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 20:02

var hittar man serienummret på batteriet?? måste man skruva loss det ?

Ursprungligen av shuffle:

var hittar man serienummret på batteriet?? måste man skruva loss det ?

Det står skrivet på batteriet, oftast på sidan som är vänd in mot datorn. Man lossar på batteriet med skruven som sitter bredvid.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-04 14:42

Mina Pc-polare "hackar" på mig för detta. Ge mig länkar på havererade Pc-maskiner.
Pronto!

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Mina Pc-polare "hackar" på mig för detta. Ge mig länkar på havererade Pc-maskiner.
Pronto!

Yes!!

Ett stycke Dell kommer serverat...
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=32550
Enjoy!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-04 14:57

Tack! Love it....

Yes!!

Det är extremt energitäta celler nu för tiden vilket minskar marginalerna. Att li-ion/-poly celler sedan behöver kontroll kretsar för max- och minspänningar under laddningscykeln tillför ytterligare en faktor som kan strula.
Dagens energitäthet ligger ju faktiskt över 50% av vad vissa sprängmedel har.

offtopic:
Jag tror att vi inom de närmaste åren kommer att se telefoner, datorer eller deras celler användas vid bränder eller attentat med följden att kontrollerna på flyg mm blir hårdare.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-08-04 16:13

Konstigt att inte brandväggen satte igång :rolleyes:

Jo brandvägg och skärmsläckare borde väl eliminera riskerna med en sådan här sak och hålla branden under kontroll. Dåligt Apple!

Skämt åsido är det ju som andra redan har sagt inget specifikt för Apple. Det som skulle kunna göra Apple bättre än andra på detta är ju just automatiska utskick till registrerade kunder om utbyte av felaktiga produkter.

Har sagt det förut och det tål att sägas igen: det kan hända med i stort sett vilket litiumbatteri som helst, oavsett tillverkare. Nog för att det finns måndagsexemplar och serier som är mer utsatta än andra, men problemet är egentligen att battericellerna innehåller stora mängder av ett av de mest reaktiva grundämnen som finns. Just därför måste batteriet regleras av en kontrollkrets som inaktiverar celler i situationer där man riskerar att det lösta litiumet går över i fast form. Är den kontrollkretsen skadad (t.ex. av en strömspik på elnätet) blir batteriet farligt, och då är det sak samma om det står Apple, Dell eller något annat på höljet.

Som tur är händer den sortens olyckor relativt sällan och ingen tillverkare är mer drabbad än någon annan. Förra året var det väl en tjej i sydafrika som fick sig en liten extreme makeover av sin Dell, och det brukar vara en handfull per år som drabbas. Så man kan gott säga åt elaka pc-polare att börja sy asbestsuspensoarer om de tror att de går säkra, för risken är ungefär lika stor för dem.

Infot har funnits länge via Apples förstasida på webben, längst ned som vanligt:

https://depot.info.apple.com/batteryexchange/index.html?lang=sv

Datormodell ----------- Batteriets modellnummer -- Serienummers omfång
12-tums iBook G4 ------ A1061 ----------------- HQ441 - HQ507
12-tums PowerBook G4 - A1079 ------------------ 3X446 - 3X510
15-tums PowerBook G4 - A1078 ------------------3X446 - 3X509

Av detta kan man dra slutsatsen att det är exakt 193 batterier som anses drabbade - kan bara tycka att det är fantastiskt att detta kan leda till tidningsartiklar. Att bilägare i tusental kan tvingas lämna in bilen när det blivit ett fabrikationsfel jo det förstår jag mer än väl värt en artikel men att 193 batterier får en tidning att reagera , suck nej faktiskt inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-05 18:06
Ursprungligen av Olle@mac:

Infot har funnits länge via Apples förstasida på webben, längst ned som vanligt:

https://depot.info.apple.com/batteryexchange/index.html?lang=sv

Datormodell ----------- Batteriets modellnummer -- Serienummers omfång
12-tums iBook G4 ------ A1061 ----------------- HQ441 - HQ507
12-tums PowerBook G4 - A1079 ------------------ 3X446 - 3X510
15-tums PowerBook G4 - A1078 ------------------3X446 - 3X509

Av detta kan man dra slutsatsen att det är exakt 193 batterier som anses drabbade - kan bara tycka att det är fantastiskt att detta kan leda till tidningsartiklar. Att bilägare i tusental kan tvingas lämna in bilen när det blivit ett fabrikationsfel jo det förstår jag mer än väl värt en artikel men att 193 batterier får en tidning att reagera , suck nej faktiskt inte.

LOL! Du glömmer att bakom HQ441 tom HQ507 osv finns det många fler bokstäver och siffror! Alltså INTE 193 ST utan 193 st SERIER med batterier, hur många det finns i varje serie vet jag dock inte..

Ursprungligen av wild-one:

Du glömmer att bakom HQ441 tom HQ507 osv finns det många fler bokstäver och siffror! Alltså INTE 193 ST utan 193 st SERIER med batterier, hur många det finns i varje serie vet jag dock inte..

Hmm... jag kanske är helt blind men hur ska man annars kunna tolka det? OM det t.ex hade stått HA441 tom HX507 ja då hade SERIEN varit LÅNG. D.v.s 999 batteriet för varje bokstav mellan A och X. Logik, döm själv.

Bevaka tråden