Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta MacBook till TV?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur gör jag för att ansluta datorn till tv:n så jag kan se filmer på lite mer än 13,3 tum?

Tvn är av "äldre modell", har dubbla scartuttag och såna där gröna, röda och vita uttag (någon som begrep den beskrivningen?). Finns det någon kabel som gör att jag kan ansluta direkt till ett av scartuttagen? Kan någon i så fall visa exakt vilken det är?

Jag kan verkligen ingenting om sånt här, och jag har försökt söka i forumet efter svar men jag begriper ingenting.

/Jenny - vilse i pannkakan

Gå in på Applestore och sök reda på artikelnummer M9319. Den ska du ha.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Gå in på Applestore och sök reda på artikelnummer M9319. Den ska du ha.

Tack!

Men... Jag blir inte klokare, behöver jag någon mer kabel än bara den? :"> Jag är verkligen helt lost på det här!

Såg ditt andra inlägg nu. S-videokabel till scartkontakt alltså. Ok. Ska försöka! TACK!

Sen är det bara att koppla till en S-videokabel till en SCARTkontakt (hittar du på t.ex. Clas Ohlson, fråga en expedit där, säg att du vill ha en SCART-kontakt som du ska stoppa in en S-videokabel i).

Det var så lite så.

Det blir alltså 3 saker du behöver FÖR BILDEN.
1. Konvertern som ska sitta i Macen.
2. SCART-konvertern som ska sitta i tv:n
3. Kabeln mellan de två konvertrarna (S-Videokabel av önskad längd)

För att få ut ljudet så sätter du t.ex. en mini-tele (som ska sitta i datorns hörlursutgång) till RCA (röd-vit) in i SCART-konvertern som du köpt på t.ex. Clas Ohlsons.

Då du kopplat in allt, så går du in i System preferences/Displays o kör en "Detect Displays". Då kommer datorn hitta tv:n som en sekundär skärm.

Ujuj. Det här kommer att bli ett äventyr!

Ska inhandla allting så fort lönen kommer, se återkommer jag.

Du vet var du hittar oss.

Ni är verkligen ena riktiga pärlor! Det är fan inte lätt när man precis bytt från pc till mac, alltså.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-21 17:21

ObS!!!! Om din TV är gammal kanske den inte har stöd för S-video. Köp därför en kompositkabel också och lämna tillbaka den som inte fungerar. Hände för mig nämligen. Om bilden blir svartvit med S-video stödjer inte TV:n det.

Kan vara att TV:n inte klarar NTSC om bilden blir svartvit, testa att byta till PAL

Ursprungligen av Robert Lindeberg:

Kan vara att TV:n inte klarar NTSC om bilden blir svartvit, testa att byta till PAL

Mer troligt det ja. Eller att du köpt en SCART-kabel med för få pinnar.

Nån som föresten vet nått bra program för att ställa in bilden på tv:n lite mer exakt än det man kan göra i skärm-inställningarna?

DisplayConfigX, du hittar det programmet på versiontracker.com

Men hjälp, nu blir jag förvirrad. Ingen av er som råkar bo i Piteå och vill komma och hjälpa mig?

Om du är mellan 22 och 30, söt och singel... så kan jag bo var du vill.
Annars tyvärr, råkar vara bosatt i Umeå.
Köp kablarna jag nämnde, och testa dig fram. Fungerar det inte, så hojta till så hjälper vi dig.

Mini-DVI finns på Macbook ja, inte bara Macbook Pro.
Se på denna sida, längst nere.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6404042/wo/YE5nhfU2aGJL3zhU8fO1I8No0TT/0.PSLID?mco=32B42242&nclm=MacBook

EDIT: Men va tusan, Tussens inlägg försvann. Jaja, spelar ingen roll.

Eller varför inte titta direkt på denna bild:

http://store.apple.com/Catalog/uk/Images/mb-side-white-050906.jpg

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-23 21:17

Det ska inte vara några problem med tipsen du fått här.

Denna M9319 stoppar du in i din Mac, och denna scart-adapter sätter du i din TV.
Koppla samman dessa med en kabel för S-video så har du bilden fixad.
För att du ska få ljud kopplar du denna ljudkabel mellan datorn och scart-adaptern ovan.

Utgångarna på datorn som är intressanta är ”Mini-DVI” och ”Audio out” på denna bild som Daniel postade.

(Hoppas jag fick länkarna rätt.)

Senast redigerat 2006-08-23 23:57
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-24 06:06
Ursprungligen av filuren:

Koppla samman dessa med en kabel för S-video så har du bilden fixad.

Skriver i en annan tråd om liknande problem med MBP... Jag har inte testat med en s-videokabel än, är det så att datorn inte sänder någon "kompositsignal" utan att man måste ha s-video?

(ÄR tyvärr varken tjej eller singel, men tacksam för svar ändå)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-06 21:33
Ursprungligen av filuren:

Det ska inte vara några problem med tipsen du fått här.

Denna M9319 stoppar du in i din Mac, och denna scart-adapter sätter du i din TV.
Koppla samman dessa med en kabel för S-video så har du bilden fixad.
För att du ska få ljud kopplar du denna ljudkabel mellan datorn och scart-adaptern ovan.

Utgångarna på datorn som är intressanta är ”Mini-DVI” och ”Audio out” på denna bild som Daniel postade.

(Hoppas jag fick länkarna rätt.)

Härlig sammanfattning filuren! Så fort min Macbook trillar ner i brevlådan skall jag försöka ta mig an TV-anslutningen. Det här gamla PC-skrället jag sitter på nu håller på att kollapsa så nu är det hög tid för en riktig maskin.

Sjysst forum ni har här förresten!

/ Axel

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-06-24 19:18

Men om man har en annan sladd då...?

Hej alla.
Nu var det längesen den här tråden var vid liv, men jag märker ju om ingen svarar.

Jag har en sån här sladd och jag vill kunna kolla på filmer via datorn både hemma på plattskärms-tvn och på internatets tjock-tv. Förstår att jag inte kan använda samma sladdar..

Såååå, vad behöver jag köpa? Minitele och RCA-sladdar har jag så det räcker och blir över, jag är bara intresserad i bildöverföringen!

Någon som kan hjälpa mig?

Kanske ska man passa på att fråga vad man ska ha för att kunna visa i projektor..?

TACK!!

>Julia

Senast redigerat 2009-06-24 19:31

Bra sammanfattning

Daniel; Jag är 23, sjukt söt och väldigt singel.

filuren; SUVERÄNT! Tack!!!

Ursprungligen av Solgumma:

Daniel; Jag är 23, sjukt söt och väldigt singel.

Sweet!! Ge mig ett inflyttningsdatum så är jag där. Tänk dig, du kan få en alldeles egen mac-tekniker (nåja, det var nått år sedan jag jobbade som det, men ändå!!)

Ursprungligen av Filuren:

Det handlar väl snarare om vad datorn har för utgångar.
M9319 ger både komposit och S-video ut.

Det skulle jag också hålla med om.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Sweet!! Ge mig ett inflyttningsdatum så är jag där. Tänk dig, du kan få en alldeles egen mac-tekniker (nåja, det var nått år sedan jag jobbade som det, men ändå!!)

Du kan komma när du vill; det börjar ju bli kallt om nätterna så det vore inte dumt att ha nån att kramas med under täcket.

Ursprungligen av Solgumma:

Du kan komma när du vill; det börjar ju bli kallt om nätterna så det vore inte dumt att ha nån att kramas med under täcket.

Inte illa. Är iof inte kallt i Ume, men men
Vi kanske ska starta upp 99kontakt.se. Verkar ju kunna funka

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Inte illa. Är iof inte kallt i Ume, men men
Vi kanske ska starta upp 99kontakt.se. Verkar ju kunna funka

Det är kallt i min lägenhet. Källarlägenhet och så står ett fönster alltid på glänt. Sover redan nu med duntäcke, det ligger nära till hands att slänga dit en fleecefilt också. *hackar tänder*

Kanske "99mac.se - Connecting people" vore nåt för framtiden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 00:33

är det så man ska göra för att få hjälp? skaffa sig ett till tjejkonto?
costas.. snart 19 tjej och jävligt söt

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-24 00:39
Ursprungligen av Costas:

är det så man ska göra för att få hjälp? skaffa sig ett till tjejkonto?
costas.. snart 19 tjej och jävligt söt

Jag kan bara tala för mig själv, och jag hjälper dig om jag kan - oavsett du kallar dig Costas, Gullan eller Siv-Roger.

Bevaka tråden