Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalbox med öveföring till datorn?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 15:22

Jag sitter med en gammal VHS-bandare som pajat + en ganska gammal digitalbox till mitt Boxer-abonnemang.

Nu funderar jag på att köpa en ny digitalbox med hårddisk. Dock vill jag gärna ha möjlighet att föra över inspelade filer till datorn så att jag kan bränna godbitar till DVD.

Någon som har erfarenhet av sådana boxar? Eller ska man välja en separat inspelningsenhet med hårddisk+DVD? (Jag kan tillägga att jag troligen vill köpa en ny digitalbox ändå eftersom jag behöver en till därhemma.)

Tack!

Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 16:14

Överföring hur? Menar du med typ USB2, Firewire? Det undrar jag om det finns...
Jag har en SONY hårddiskinspelare med dvdbrännare. Vill jag (mot förmodan) ha in något i datorn, bränner jag en dvd och rippar på datorn. Den dvd-rippen kan jag sedan komprimera eller editera till vad jag vill.

Lite omständigt. Vore coolt med ethernet och filöverföring mellan box och dator!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-08-23 16:19

Kolla in en DreamBox, borde funka fint för det du efterfrågar.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 16:21

Hej,

Jag har precis nyss hittat en box från DILOG med USB-koppling till datorn för filöverföring. Är dock osäker på om det finns en Mac-lösning. (http://www.dilog.se/library/systemmodules/webshop/index.php?webshop_showgroup=019)

Bosse

Har själv en Dreambox 500T som spelar in på en nätverksmonterad disk. OSet i Dreamboxarna är linuxbaserat, så det är bara att montera en samba-utdelad disk i dreamboxen och spela in på den, hur smidigt som helst. Sen finns det en hel del annat kul i dreamboxen också (T=terrestial, finns i C och S-version också för kabeltv och parabol. Finns även en 7025 med dubbla tuners och möjlighet att sätta i en disk i boxen)
Ett bra forum att börja titta i är http://www.dreamboxx.nu

Om du skall köra Boxer så köp Elgato Eyetv 410, då får du ju in materialet direkt i Macen direkt.

Jag har också en Dreambox 500T som jag använder för att titta på tv genom datorn men det är helt omöjligt att få den att spela in direkt på macens hårddisk utan att inspelningarna blir helt förstörda... däremot kan man köra ett program på datorn som spelar in åt en, det går fint.
Dreamboxen är för övrigt inkopplad till tvn också så jag kan titta både på datorn och på tvn samtidigt om jag ser på samma program, eller öppna inspelningarna både på datorn och på tvn om jag känner för det.

Jag skulle definitivt tittat på en Dreambox om du vill ha den både till tv och datorn. Vill du bara ha till datorn så kan däremot Eyetv vara ett smidigare alternativ.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 13:50

Min spontana fundering var att kunna skyffla hårddiskdata till datorn "off-line". Typ spara sådant som jag absolut vill ha kvar.

EyeTV-lösningen kräver i princip en dedicerad dator (Mac mini?) för att vara bra. Då får man å andra sidan ett mediacenter på köpet. Är DVD-kvaliteten bra när man spelar upp film från Mac mini till TV?

Dreambox är lite hemlig tycker jag. Har Dreambox en egen hårddisk eller måste man spara filmerna någon annanstans? Har den timeslip osv? Måste man vara Linux-hacker för att använda den, eller kan familjen enkelt sköta inspelningar med mera?

-Bosse

Kör själv mac mini dual core intel, är jättenöjd. Har kopplat den med DVI--HDMI till en Plasma, Panasonic 37PV60E (kanonTV för övrigt). Kvaliten på DVD är bra och övriga filmer har jag lagrat med handbrake i H.264 mpeg4 format vilket ger en något sämre men knapp märkbar skillnad mot DVDn. Till denna har jag en elgato eyetv200 vilket har en enda begränsning, klarar inte 16:9 inspelning via Scart från min set-top box (Canal digital HDTV) annars är detta en kanonlösning - framförallt när eyetv nu är integrerat mot frontrow.

mvh
Fredrik

Ursprungligen av bbus:

Dreambox är lite hemlig tycker jag. Har Dreambox en egen hårddisk eller måste man spara filmerna någon annanstans? Har den timeslip osv? Måste man vara Linux-hacker för att använda den, eller kan familjen enkelt sköta inspelningar med mera?

Dreambox 500 har ingen egen hårddisk, du måste spela in på datorns hårddisk. Däremot behöver datorn inte vara på jämt - bara när du ska spela in. Dock är de lite meckigt och inget hela familjen i dagsläget klarar av att reda ut. 500 klarar inte timeshift.
Större (och dessvärre också dyrare) Dreambox 7025 kan man däremot sätta in hårddisk i och skyffla över inspelningarna när du känner för det. Sätter du i hårddisk klarar den timeshift. Med två mottagare klarar 7025 att se ett program och spela in ett annat.

Du behöver inte vara linuxhacker för att få igång Dreamboxen men du behöver tillgång till en windowsdator (eller virtuell pc) för att programmera om den när du precis köpt den. Det är dock en engångshändelse. Därefter kan vem som helst som klarar av en vanlig digitalbox klara Dreamboxen. Allting funkar som en vanlig digitalbox. Sätter du i en hårddisk så klarar 7025 timeshift.

Så Dreambox 7025 är definitivt den smidigare lösningen i ditt fall - men tyvärr också dyr. 6000 spänn typ plus hårddisk i valfri storlek
Å andra sidan kostar ju en elgato 3500 spänn... och den kan bara spela in ett program åt gången samt kräver att du använder datorn.

Dvdkvaliteten från mac mini är kass om du har en vanlig tv eftersom du måste köra med s-video då... har du däremot en platt tv så har minin minst lika bra bild som en dvdspelare med hdmi-utgång.
Det gäller för övrigt elgato också - har du vanlig tv så måste du köra s-video från datorn. Det ger sämre bild än vad du fått med en vanlig digitalbox (som tex en dreambox).

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 08:59

Låter smutt med mac mini. Det finns möjligen ingen eyeTV med dubbla tuners?

-Bosse

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 10:54

Tack för alla svar. Jag slog till igår på en Dilog DT-550 och är så här långt nöjd med mitt köp. Mediacentret ligger längre fram i tiden för mig och det här får duga så länge. Någon som har erfarenhet av komposit-video från Dilog-burken? Just nu kör jag SCART, men det borde rimligen bli bättre med komposit direkt till platt-TVn eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 17:37

Scart, som oftast är RGB borde vara MYCKET bättre än komposit. Eller menar du komponent ?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 10:48
Ursprungligen av studiox:

Scart, som oftast är RGB borde vara MYCKET bättre än komposit. Eller menar du komponent ?

Komponent så klart. Tack!

Finns det någon grov "skala" för kvalitet där man skulle kunna poängsätta de olika videoöverföringsteknikerna? Komposit, SCART, S-video, Komponent - vad har de för poäng 0-100?

Bosse

Så länge du inte kör progressiv bild (vilket med andra ord betyder så länge du ser på vanlig tv från din digitalbox) så ska skalan i teorin vara
Komposit > S-video > Komponent > RGB-scart

Men i verkligheten så ser man oftast ingen skillnad mellan komponent och RGB-scart så man upplever dem precis lika bra. Däremot kan vissa platta tvapparater ge bättre bild via komponent men det beror oftast på att det är dyrare (bättre) elektronik som behandlar komponentsignalerna än vad som behandlar scartkontaktens RGB-signaler.

Hur man graderar signalerna i poäng beror också på vilken tv du har och hur pass bra elektroniken i den är. Men vilken tv du än har så kommer komposit vara sämst i den relativa poängskalan

Scart är förresten bara namn på själva kontakten, den kan överföra komposit, s-video och RGB-signaler.

1
Bevaka tråden