Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är min G5:a stulen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag köpte en begagnad G5:a för en tid sedan och har jag förstått saken rätt så ska datorns serienummer finnas i chassits insida.
Men på min dator finns det ingenting där, det är inte som om något är bortskrapat utan det bara saknas.
Detta gör mig självklart misstänksam, och min fråga är om det finns någon annan förklaring än att det är någon som har tagit bort det för att mörka, eller kan allt vara i sin ordning ändå?
Och om någon har tagit bort det från chassit, syns det ändå inte i operativsystemet vad datorn har för serienummer?

Hoppas någon har svar för jag börjar bli orolig att något inte är som det stämmer.

serienummret går att hitta om du går in på systeminformation som ligger i verktygsmappen i programmappen om jag inte är helt fel ute...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 19:00

Japp. Välj Apple-menyn > Om den här datorn och klicka en eller flera gånger på texten som står mellan "Mac OS X" och knappen Programuppdatering.

Ursprungligen av Mondo:

Japp. Välj Apple-menyn > Om den här datorn och klicka en eller flera gånger på texten som står mellan "Mac OS X" och knappen Programuppdatering.

Njaa...
Det stämmer inte alltid eftersom moderkortet kan vara utbytt :
Infot om min gamla PowerBook ser därför ut så här.

Maskinvaruöversikt:

Maskinens namn: PowerBook G4
Datormodell: PowerBook3,2
Typ av CPU: PowerPC G4 (11.3)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 500 MHz
L2-cache (per CPU): 1 MB
Minne: 768 MB
Busshastighet: 100 MHz
Boot ROM-version: 4.1.8f5
Serienummer:

  • Medlem
  • 2006-08-23 19:07

Sen är det bara att ringa polisen och be att få bli kopplad till deras nationella godsregister, och kommer den inte upp där som anmäld stulen kan du nog simma lugnt Sånt här bör man dock kolla upp INNAN man köper den begagnade datorn i fråga dock. Hoppas det löser sig för dig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-31 10:54

"Sen är det bara att ringa polisen och be att få bli kopplad till deras nationella godsregister, och kommer den inte upp där som anmäld stulen kan du nog simma lugnt"

Det skulle inte jag skriva under på! Jag råkade själv ut för att ha köpt en stulen G5:a.
Dock så fick jag reda på att min G5 var stulen när jag skulle sälja den till en snubbe som
hade en kontakt på Apple och där igenom kunde kolla om den var stulen. + att han ringde
företaget och sa att jag hade datorn.

Så jag ringde själv in till Polisen och sa att jag hade en stulen G5, men då kunde de inte
hitta min dators serienummer i den rapportern som berörde inbrottet hos företaget.

Sen vet inte jag om det beror på inkompetens hos polisen eller bristfällig rapport ifrån inbrottet.
Apple hade iaf markerat denna som stulen eftersom företaget ifråga hade fått nya G5:or dagen
efter och Apple verkar ha lite bättre koll än polisen.

//S

Apple har de registrerade om den förre ägaren har ringt in med serienumret och själv sagt att den är stulen. Ring tech-supporten och hör med dem om du är orolig.

Men varken Apple eller Polisen kan ju veta till 100% säkerhet, men det är de två sakerna du kan göra och är de inte reggade där, så fortsätt sova gott.

/M

  • Medlem
  • 2006-08-31 12:21

Tanken med min rekommendation var mest den att få sin egen rygg fri. Sen den nya lagen om god tro kom, har man som köpare inte längre några rättigheter. Om man dock kollar med polisen först, och kanske tom Apple, minimerar man risken att själv bli åtalad för häleri. Det sura i sammanhanget är ju att man förlorar både datorn och pengarna man betalat för den, om det nu är så att ägaren eller polisen i efterhand kommer på att du har en stulen dator......även om du inte själv visste om det från början. Det som jag själv har haft positiva erfarenheter från början av är att ställa seriösa frågor till säljaren (den potentielle hälaren).

Affärer jag har varit på väg in i har helt avbrutits då jag bett att få ett serienummer och liknande. Var alltså vaksam och kritisk. Det finns som sagt inga garantier men gör så mycket du kan så slipper du kanske att bli lurad. Själv har jag aldrig blivit lurad......men så är jag ganska misstänksam av mig också

1
Bevaka tråden