Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör jag en riktigt cool slideshow för nätet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 08:45

Tjenare

Hur får jag till denna coola effekten/slideshown på bilder som används för screenshotsen på http://www.embraceware.com/software/awaken/

/Joakim

De använder Lightbox.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-23 09:11

Men hjälp av javascript. http://script.aculo.us/

(Äsch. Christofer var snabbare.)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 00:13

Kolla i photoshop. Där finns nämligen en inbyggd app som gör gallerier åt dej i flash, bara o välja in vilka bider du vill ha och vilken mapp du vill lägga allt i. Sen gör Photoshp resten. Mycke snyggt. Den kör vi på våran sida. Ett extra plus är att man inte kan ladda hem o sno bilderna.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 12:31

Hur gör man för att det inte skall gå att ladda hem bilder från galleriet som photoshop fixat till er hemsida? Lösen .. eller vad?

Ursprungligen av Cernan:

Hur gör man för att det inte skall gå att ladda hem bilder från galleriet som photoshop fixat till er hemsida? Lösen .. eller vad?

Det går inte. Inte ens att det är Flash hjälper. Det smidigaste tricket är att trycka på äpple, shift och 4, markera bilden och sedan finns den på skrivbordet. Mot det vet jag inget som man kan skydda sig med.

Om det är väldigt viktigt att bilderna inte får laddas ner av någon så är det bästa skyddet att inte publicera dem alls på Internet.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 19:35

"Cernan" Nej det blir automatiskt skyddat genom att galleriet blir skrivet i flash.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-29 11:34

Ja Björn men det är nog det enda sättet som gör det möjligt men detta än ju en skärmdump, och det kommer man ju aldrig från. Men det jag menade var att det inte är möjligt att spara ner bilden genom ctrl -->klick. Eller högerklick--> spara bild som.

Om du ser till att beskära den korrekt och använder ett icke förstörande format så kommer bildkvaliteten att vara likvärdig med den du visar upp så om man gör en sådan kopia förlorar man inget mot att spara bilden direkt. Det blir lite mer jobb, men den slutgiltiga bilden blir lika bra som om man publicerat bilderna som vanliga bildfiler.

Flash har dock fördelen att man kan göra lite "flashigare" bildspel, men det blir inte ett bättre kopieringsskydd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-30 17:20

Själv gillar jag SWF Slid'n Pro för att göra bildspel och banners. www.verticalmoon.com

Här ett grässnitt för att exportera flash-gallerier direkt från iPhoto. Vad jag förstår så finns de gallerierna att tillgå löst, men detta är ett bra paket om man använder iPhoto.

http://www.hagus.net/taxonomy/term/14

Själv använder jag Adobe Lightroom, gå in under fliken Web, fyll i var servern finns etc, lite lösen, välj hur du vill ha din Flash-Slideshow. klart.

Enkelt, snyggt och funkar bra.

Funderar på att köpa SlideshowPro's plugin till LR, då får man betydligt mer valmöjligheter.

Se: Jeremiah Nilsson

1
Bevaka tråden