Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte stänga av eller starta om Powerbook 15" 1.5 GHz, Mac Os X, 10.4.7

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 04:19

Jag har fått problem med min powerbook, den vill inte starta om eller stänga av sig när jag ber om det. När den loggar ut så hänger den sig och blir kvar i det här läget.
Vad är det som kan vara fel och hur åtgärdar jag det?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 23:05

Hej,

Har du testat att skapa en ny användare och se ifall det funkar från det kontot.

Sen så får man gå vidare från det.

//Adam

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 12:43

Jag kan skapa ny användare och växla mellan dem, men jag kan inte starta om eller stänga av datorn från den nya användaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-25 00:34

Jag har på senare tid också fått ett liknande problem som du beskriver. Det slutar ofta med att man får göra en manuell omstart av systemet. Vidare har även iTunes börjat hänga sig oftare, vilket i bland får som konsekvens att det mesta hänger sig. Kan detta kanske ha att göra med 10.4.7?

Edit: Har även jag en PB 15" 1.5GHz...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 20:30

flashboy: testa att bara logga in på den nya anvädaren efter startup och rör inte den andra funkar det då?

Om du har automatisk inloggning på så håll ner shift tangenten vid blå skärm så kommer inloggningsrutan upp. Testa o stäng av där ifrån. Ifall det funkar då testa nästa steg med safe boot.

Testa också att boota upp i Safe Boot håll shift från dess att chimen kommer tills det snurrande hjulet kommer upp. Det ska ta längre tid att starta då den kör en disk kontroll under den startuppen. har du även samma problem här?

Tycker att det låter väldigt mycket som någon extension som inte vill stängas av det är då Safe Boot är bra då det skippar alla onödiga extensions

What is Safe Boot, Safe Mode? (Mac OS X)

Jag tror det är dags för en ominstallation av systemet, vid ominstallation välj arkivera och installera. På så sätt behöver du inte installera om alla dina program (Apples installeras om) och hela din hemmakatalog förblir orörd.
VIsserligen skulle jag ta backup på den ändå.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 00:50

Sedan jag startat om systemet så fungerar det.
Tack så mkt för hjälpen.

Men nu har ett annat problem dykt upp och jag vet inte vad felet kan vara.

Datorn sätter sig i vila helt utan anledning. Jag installerade om systemet igen, men det hjälpte inte. Vad ska jag göra?

zappa pram (alt+ctrl+p+r) vid uppstart

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 01:30

Jag har gjort det, men det hjälpte inte.
Jag har följt tipsen på denna sida och det fick bort problemet.
http://people.aero.und.edu/~spoonk/powerbook.html
Men jag fattar inte vad som orsakat felet, ärligt talat förstår jag inte ens vad de här kommandona betyder.

1
Bevaka tråden