Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro CPU utbyttbar ...

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-08-09 12:51

Fina bilder. Tack! Såg själv keynoten igår. (Drar en nylonstrumpa över huvudet och gör mantelrörelse på en pickadoll.) Kan ni visa mig vägen till närmaste bankkontor?

Det gör ju genast maskinen mer prisvärd.

SKÖNT! Som tidigare sade, detta kommer göra den mycket mer prisvärd.

På detta sättet har ju Pro-köparna mycket lättare att uppdatera processorerna om ca ett år, så länge det inte behövs en ny sockel eller något då så klart.

Öh, är det inte Intel som byter sockel allt oftare? Exempelvis så är det aktuellt (?) att integrera bussarna med processorn a la AMD och då funkar inte Mac Pro med den nya processorn, tänker jag. Faktiskt undrar jag om inte Apple har Intels nästa steg i sin kartbok redan. Så de har inte mycket att förlora på att muntra upp mopedskruvarna. Prisnivån på Mac Pro är i alla fall inte den som tidigare påståtts om Apple. Det blir inte enkelt att plocka ihop en egen PC med så många fack och platser för egna pengar. Det går inte heller hos Dell. Om Apple dessutom kan locka med "möjlighet" till processorbyte, så kan de säkert sälja några extra burkar för Windows- och Linux-användare. Bara perspektivet att kunna ha en strömlös dator att skruva i kan ju få en del att bli helt sända.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 02:22
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Bara perspektivet att kunna ha en strömlös dator att skruva i kan ju få en del att bli helt sända.

Så folk brukar vanligtvis ha datorn igång när de pillar i den?

  • Medlem
  • 2006-08-23 08:25
Ursprungligen av Netzach:

Så folk brukar vanligtvis ha datorn igång när de pillar i den?

Ingen sport annars.

Oavsett om nästa processorfamilj blir annorlunda kommer Xeon 51xx-serien att finnas ett tag framöver. Med ökad användning av fler personer så sjunker priserna på processorna och därmed minskad prissättning för senare uppgradering. Blir kanske lite som de gamla Power Mac G4 med ZIF-plats för processorn - där det finns en uppsjö med processoruppgraderingskort.

Ursprungligen av William WM:

Oavsett om nästa processorfamilj blir annorlunda kommer Xeon 51xx-serien att finnas ett tag framöver. Med ökad användning av fler personer så sjunker priserna på processorna och därmed minskad prissättning för senare uppgradering. Blir kanske lite som de gamla Power Mac G4 med ZIF-plats för processorn - där det finns en uppsjö med processoruppgraderingskort.

Det är trots allt första generationen (för Apples del) och då ska den väl hinna uppgraderas en bit innan den byts ut?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-23 12:50

Bättre att vara ovetande
Jag bytte ut fläkten i min strömförsörjningsdel. Hade inte en aning om hur farligt det kunde vara. Starkström! Tog bara i det mest nödvändiga. Hade naturligtvis pluggat ur datorn men det lär inte hjälpa vid ingrepp i lådan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 14:25
Ursprungligen av bossep:

Jag bytte ut fläkten i min strömförsörjningsdel.

På en G5:a? Hur gjorde du? Vilken fläkt blev istället och var köpte du den? Blev datorn tystare?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-29 18:44
Ursprungligen av uggla:

På en G5:a? Hur gjorde du? Vilken fläkt blev istället och var köpte du den? Blev datorn tystare?

G4 Digital Audio. Men det kan inte vara svårare på en G5? Jag öppnade strömförsörjningsboxen. Lossade på fläkten, inte helt lätt i min G4 eftersom utrymmet var ytterst begränsat. Om jag inte missminner mig blev det en Zalman (jag ska kolla senare). Mycket tystare. De fläktar som är fabriksmonterade är inte direkt de bästa.

Hmm, har inte alla datorer i dag utbytbar cpu? Det är väl bara vissa suspekta bärbara som har fastlödd.

Ursprungligen av ptolemy:

Hmm, har inte alla datorer i dag utbytbar cpu? Det är väl bara vissa suspekta bärbara som har fastlödd.

Problemet med t.ex. PowerMac är ju att även om man är tillräckligt tekniskt kunnig för att byta processor i den så är det väldigt svårt att få tag på en ny PowerPC G5. Det är i princip dyra reservdelar från Apple som gäller.

Nu när Apple gått över till Intel kan man i princip köpa en ny processor från vilken PC-butik som helst.

Men ska inte Intel komma med quad i början på nästa år? Kommer dessa verkligen passa den nya Mac Pro sockeln ?

Oavsett hur länge Intel kommer att tillverka kompatibla processorer, så finns ju alltid möjligheten att idag snåla och köpa en 2 GHz, och sedan sätta i bättre processorer när man får råd, eller när priset sjunkit på de nuvarande Xeon.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 15:01

Jepp borde inte vara några som helst problem.

Clovertown kommer ju snart (Har redan testats i Japan på någon sajt såg jag). Den har FYRA kärnor, och är en XEON processor, dvs. man kan köra Dual CPU.

Det blir alltså ÅTTA kärnor totalt. (Det såg väldigt fint ut i windows aktivitetshanteraren med 8 fina staplar )

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-27 15:36

Måste man ha två matchande prollar ?
Eller går det köra 2x2.0, sedan nästa lön, 1x2.0 + 1x3.0 och nästa lön 2x3.0.

Ta mig inte ordagrant, jag statuerar bara ett exempel

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-27 17:19

Vad är det för sockeltyp som sitter där ?

Ursprungligen av REP:

Vad är det för sockeltyp som sitter där ?

den kallas socket LGA771 och är helt ny socket för xeon, så förmodligen kommer intel att lansera passande uppgraderingskandidater i ett bra tag framöver.

Ursprungligen av chrullo:

Måste man ha två matchande prollar ?
Eller går det köra 2x2.0, sedan nästa lön, 1x2.0 + 1x3.0 och nästa lön 2x3.0.

Ta mig inte ordagrant, jag statuerar bara ett exempel

Jag är ganska säker på att du måste ha matchande CPU på Mac Pro .... vet ej dock 100 % ..

Här finner man lösa processorer: http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10900

Antagligen är det bäst att låta en AASP genomföra reparationen för att man ska behålla garantin.

ja, det brukar vara så men det verkar inte finnas någon info om det öht...?

hursomhelst körde jag en dubbel pentium2 för länge sedan med två omatchade proppar, 350+450 MHz tror jag att det var.
men de flesta operativsystem verkar inte klara av schemaläggningen så bra med 'ojämna' cpus.

Fult att djuplänka till mina (typ) bilder utan att ange källan. Ajabaja...

John / MaxiMac

1
Bevaka tråden