Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strulande lokat nätverk med 3 olika OS

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett litet problem som jag förstår NADA av, ser ut som följer.

I mitt lilla nätverk så finns två windowsburkar, en iMac och en iBook samt en Powerbook. Det är via iBooken som jag har "Internetdelningen". Allt är sammanvävt via en switch. Kruxet är att jag vill kunna nå t.ex iBooken från Powerbooken som kör "Ubuntu 6.0.6.1". Ubuntu ser att iBooken finns men inte att det skulle finnas något där. iMacen kan däremot se iBooken samt samt de två PC-burkarna som kör WinXP. iBooken kan inte se någon annan dator och Powerbooken kan se innehållet på den ena PC:n men vill inte visa innehållet på nästa PC, den vet att datorn finns.

iBooken har följande påslaget men samtidigt ALLT i brandväggen avstängt:

Personlig fildelning
Windows-fildelning
Personlig webbdelning
FTP-åtkomst
Skrivardelning

iMac: OSX 10.4.7
iBook: OSX 10.2.8
Powerbook: Ubuntu 10.0.6.1
PC 1 & 2: Windows XP Professional

... Förstår om ingen orkar med denna tankenöt men blir glad om någon ens ids komma med en bra förklaring samt lösning.

För att inget missförstånd ska uppstå så fungerar internet för samtliga 5 datorer...

Tack på förhand till den som orkar bry sig,

Olle@mac

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-22 17:09

Det enda jag reagerar på är att OS X verkar gammalt på Ibooken. Det har nog hänt en hel del med Samba sedan 2003 (när 10.2.8 var nytt). Du kan inte dra in Ubuntu på Ibooken istället? Annars är det möjligt att nå powerbooken åt andra hållet dvs ibook -> powerbook genom att installera netatalk i ubuntu.

Olle, lite samma observationer som jahve har. När du säger "nå iBooken från Powerbooken" så förmodar jag att du vill komma åt disken (eller FTP/skrivare/web också?). Kan du nå någon tjänst på iBooken från Powerbooken?

Alla datorerna har kabel förbindelse? (mao. ingen WiFI/Airport)

Jag har själv upplevt problem med fildelningen i 10.2.8. Jag förmodar att du har diskutrymmes problem eller något på iBooken eftersom du inte uppgraderar den (10.3.9 vore nog bättre). Fundera på om det inte går att upgradera den.

Har båda PCarna brandväggen avslagen?

Börja med att säkerställa att alla noder ligger på samma nätverk. Deras IP-nummer är troligen i stilen 192.168.x.y där x bör (men inte måste) vara samma nummer hos alla. X ska vara ett unikt nummer för varje nod. Då har de lättare att se varandra. Annars får du prova att kontakta direkt genom att skriva in IP-nummer.

Jo Björn, det är iBooken som delar ut DHCP till ALLA de andra datorerna så visst - dom ligger därmed i samma nätverk. iBooken har nu fått senaste Tiger och Powerbooken SuSE Linux men inte ens detta var till någon hjälp. Till och med så kan Powerbooken inte se något alls under "Windows Nätverk".

Bjelkeman: Alla datorerna är som sagt vad förbindna med CAT5 kablar som möts i en switch - Airport hade varit en bra lösning men se där finns jätteproblem på speciellt Powerbookar då man kör Linux... enda sättet är att gå in och hacka i firmware och se det vågar jag inte alls.

Att få iMacen att se Powerbooken bör gå, gick en stund igår kväll medans jag hade kvar Ubuntu... suck fast hur jag gjorde då minns jag inte just nu...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-24 16:50

Min uppfattning är att Windows-nätverk utan dedikerade servrar är lite skakiga. Det tar ett tag innan systemen ser varandra. Det tycks vara närmast helt slumpmässigt när saker och ting dyker upp - om det alls sker. (Dags för Bonjour?) Emellertid brukar det nästan alltid gå att nå datorerna genom att skriva in IP-nummer.

Prova att felsöka Windows-nätverket (länk till Samba).

1
Bevaka tråden