Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag köpa till min MacBook?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-22 21:55

Har precis upptäckt att jag har runt 1 000 - 1 500 kr mer än vad jag hade räknat med så nu ska de pengarna slösas bort Det jag funderar på att köpa är antingen 1 GB ram till, en Firewire HD på 320 GB eller en klocka (den man har på armen, Linky!). Vad rekommenderas?

Har just nu en MacBook 2Ghz med 1.25 GB ram och 80 GB HD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 21:57

Köp mer minne, det mår den bra av.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 22:00

Hade jag bara 80 GB HD så skulle jag nog välja HDDn
Men så tankar jag ju massa också.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-22 22:01

Jo, fast samtidigt känns det som den mår väldigt bra redan. Jag får anstränga mig lite för att fylla upp minnet som det är, iMovie med ett projekt på 10 GB, iTunes, Adium, Skype och Quartz Composer ger mig ändå 10 mb ramminne ledigt...

Vad gäller HDn så är det det som har hållit mig laglig än så länge, jag har helt enkelt inte haft plats att tanka så mycket på min 80GB hd

Ursprungligen av shandar:

Jo, fast samtidigt känns det som den mår väldigt bra redan. Jag får anstränga mig lite för att fylla upp minnet som det är, iMovie med ett projekt på 10 GB, iTunes, Adium, Skype och Quartz Composer ger mig ändå 10 mb ramminne ledigt...

Vad gäller HDn så är det det som har hållit mig laglig än så länge, jag har helt enkelt inte haft plats att tanka så mycket på min 80GB hd

Tumregel jag läste om nånstans: har du ofta mindre än 10% ledigt minne tjänar du på att sätta i mer minne. Du är nere på en procent ledigt...

--Tage

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-22 22:47

Å andra sidan är det väldigt sällan jag har igång allt detta. Quartz Composer startade jag bara för att fylla ut minnet. Utan det ligger jag på ca 100 mb ledigt med de använda programmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 22:06

Iofs var det rätt bra pris på den där WD-disken, Firewire och allt.

  • Medlem
  • 2006-08-22 23:02

Extra hd - back up är viktigt!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-08-23 07:42

Om du har tänk att ha massor med musik och film så är extern det rätta alternativet, men om du klarar dig med 80GB så är minne den rätta vägen att gå:)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 18:16

Du ska ha en extern hdd mao, det hör jag det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 18:23

mer minne (2 x 1 GB)
AppleCare
väska (t ex en STM Alley)
backuphårddisk
mus (Apple Mighty Mouse)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-23 22:05

Adaptrar till VGA,DVI och Video så du kan köra film och presentationer överallt. Annars håller jag med föregående skribent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 22:33

Bluetoothmus kanske kan vara trevligt? Jag har inte testat BT-versionen av Mighty Mouse än, men annars kan den vara ett bra alternativ.
Mikrofibertrasa att rengöra skärmen med är ett måste.
Toast 7 Titanium måste man också ha.
Bildvisningsprogrammet ViewIT.
Carbon Copy Cloner, SilverKeeper, TinkerTool, OnyX, Minuteur, VLC, Mactracker, R-Name, TextWrangler, Audacity, Cyberduck och Google Earth så klart.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-23 22:57

BT-mus har jag redan, mikrofibertrasa och väska likaså. Det blev istället en HD på 320 GB och en extern kabinett att stoppa i den i. Fungerar helt perfekt Dags att börja tanka! Ehm. Lagliga saker. Uuuuhm. Sooom.. Trailers.. 15 sekunders demolåtar.. Bilder folk har målat i Paint... *nickar oskyldigt*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-23 22:58

Fast nu i efterhand låter AppleCare som en rätt bra idé. Doh!

Är det inte lika bra att vänta med AppleCare ett år efter köpet av MacBooken? Då gäller juh ändå garantin.

1
Bevaka tråden