Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitachis eller Seagates 160 GB 2,5-tumsdisk?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ställde nyss frågan i en annan tråd men kom på mig att det nog är värt en egen diskussion: Ska man satsa på Seagates eller Hitachis 160 GB-hårddisk i 2,5-tumsformat?

Dessa nya 160 GB-diskar använder "Perpendicular Magnetic Recording" (PMR). Vilket i korthet är ett smartare sätt att lagra data på en hårddisk så att vi kan få ytterliggare lite större diskar innan fysiska gränser slår till. PMR-tekniken ger även fina prestanda. En väldigt fånig men pedagogisk flashfilm finns att beskådas hos Hitachi (som uppenbarligen har lite humor, jag lovar att sången "get perpendicular" fastnar!), för den som vill veta mer om PMR-tekniken.

I mitt fall är det till en iBook och så vitt jag vet betyder det IDE-disk (ska man stoppa den i en MacBook/MacBook Pro är det S-ATA som gäller har jag för mig). Dustin har IDE-versionen från både Seagate och Hitachi:

HITACHI TRAVELSTAR 5K160 160GB 2.5# ATA/100: 1.695 kr inkl moms
SEAGATE MOMENTUS 5400.3 160GB 5400RPM 2.5# ATA/100: 2.245 kr inkl moms.

Jag har ännu inte hittat något test på nätet som jämför dessa diskar, är det någon som vet mer om för- respektive nackdelar för de olika fabrikaten?

Är det hugget som stucket så vinner Hitachi på prisknockout, men så enkelt kanske det inte är? Om Seagate-disken t.ex. skulle visa sig vara snabbare och tystare så är det värt några hundralappar tycker jag. Seagaten har 5 års garanti mot Hitachis 3 år, det är en fördel i alla fall.

Well, nevermind. Jag köpte en Seagate-disk i fredags (från Microshop här i Umeå, lite dyrare, men då fick jag den i handen å andra sidan) och har ägnat helgen åt att skruva isär min iBook och byta hårddisken i den. Det blev lite struligt ett tag, styrplattan slutade fungera och lite installationstrassel uppstod, men nu verkar allting rulla igen efter ett antal timmars jobb och jag har drygt 60 gig ledigt istället för 5 gig, vilket såklart känns trevligt.

Några noteringar:

- iFixit har ingen guide för nyaste iBookmodellerna, så jag fick utgå ifrån den senaste guiden de hade. Skillnaderna är bland annat att den senaste (sista *snyft*) iBook-modellen inte har något AirPort-kort man ska plocka lös och själva konstruktionen kring hårddisken är annorlunda, men det var inga oöverstigliga hinder.

- De som aldrig testat att skruva isär en iBook förstår nog inte hur fantastisk nyheten var om att MacBook har enkelt hårddiskbyte. Det är inte direkt svårt, men det tar sin tid och kräver att man är noggrann och försiktig. T.ex. är det 50 stycken skruvar att skruva ur, hålla reda på och skruva i igen!

- Innan installationen stoppade jag in hårddisken i ett externt kabinett för 2,5-tumsdiskar och med Synk gjorde jag en exakt kopia av min interna hårddisk. Detta fungera dock inte alls när disken väl var installerad i iBooken, jag fick bara en grå varningssymbol efter det gråa äpplet. Jag fick installera om OS X från originalskivorna. Däremot gick det bra att använda migreringsassistenten under installationsprocessen och kopiera över allting från den gamla disken (sittandes i kabinetten, ansluten med firewire).

- Seagate-disken verkar väldigt tyst och fin. Har ingen uppfattning om den skulle vara snabbare än originaldisken, men eftersom originaldisken på 100 GB (instoppad av Apple) bara var 4200 rpm så borde det ge en viss prestandavinst.

- Man ska inte ha bråttom när man ska göra en sådan här operation. Bara att kopiera över de nästan 90 gig jag hade på min gamla disk tog ett antal timmar. (Timmar som man inte kan spendera vid datorn, dessutom )

Ursprungligen av Adrian B:

- De som aldrig testat att skruva isär en iBook förstår nog inte hur fantastisk nyheten var om att MacBook har enkelt hårddiskbyte. Det är inte direkt svårt, men det tar sin tid och kräver att man är noggrann och försiktig. T.ex. är det 50 stycken skruvar att skruva ur, hålla reda på och skruva i igen!

Jo tack, har bytt HD två gånger i vår iBook G3 600 nu, det är ingen lek, fast andra gången är man ju lite kaxigare Ett tips för den som tänker mecka själv är att ladda ner en service manual här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-28 00:54

Mycket intressant genomgång, tackar så mycket! Hur kom det sig att det blev Seagaten?

Hitachin är så väldigt ny att i princip ingen testat den så vitt jag kunde hitta. Jag var också lite het på gröten och det faktum att Seagaten fanns i lager här i Umeå bidrog.

Men inte minst så har den fått väldigt bra kritik, jag läste allt jag kunde hitta om den, t.ex. alla som installerat den och skrivit om det i Accelerate Your Mac:s (japp, den gamla sajten lever fortfarande ) utmärkta databas över hårddiskuppgraderingar (och även andra typer av enheter). Alla verkade positiva till disken, så jag slog till, trots det högre priset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 00:11

Jag chansade och beställde Hitachin, återkommer med rapport!

Ah, spännande, ska bli kul att höra, jag tror säkert du blir nöjd. En sak talar för den i alla fall och det är priset, Seagaten är över 30 procent dyrare än Hitachin (hos Dustin iaf).

Jag ska nog köpa en Hitatchi 5K160 till min MacBook inom kort. Seagates 160GB S-ATA finns ju inte att få tag här än av nån anledning.

Ja, det var en sak jag såg när jag sökte info, det finns massor av personer (med MacBook-datorer) som vill ha tag i S-ATA-versionen men den är svår (omöjlig?) att få tag på för tillfället. IDE-versionen finns det däremot gott om för oss iBook-ägare.

jag kör hitachin i min macbook. funkar tokfint och verkar vibrera lite mindre än den seagate som satt i från början.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-29 18:53

Min Seagate S-ATA klickar och piper så jag skulle gå för Hitachi även om jag inte vet något om den.

Ursprungligen av bossep:

Min Seagate S-ATA klickar och piper så jag skulle gå för Hitachi även om jag inte vet något om den.

Intressant. Jag har då och då hört vissa klickanden, jag har utgått ifrån att det ingår i diskens normala rutiner (och inte är någon fruktad click of death).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-30 13:52
Ursprungligen av Adrian B:

Intressant. Jag har då och då hört vissa klickanden, jag har utgått ifrån att det ingår i diskens normala rutiner (och inte är någon fruktad click of death).

Mitt problem är nog synnerligen allvarligt. När jag alldeles precis skulle spara ett dokument fick jag upp en ruta som sa att skivan antingen var full eller skrivskyddad.
Min gissning är att datorn inte får kontakt med hårddisken av en eller annan anledning? Vad säger expertisen om den förklaringen?
Jag startade om datorn först en gång och då frös hela skitet. Andra gången, flyter det än så länge fint.
Ljudet jag har påminner om när en metallarm slår till ett annat metallföremål och det uppstår en blixt. Antingen är det hårddisken eller återigen mitt S-ATA PCI-kort.:(

Ursprungligen av bossep:

Antingen är det hårddisken eller återigen mitt S-ATA PCI-kort.:(

Snackar vi fortfarande om Seagates 2,5-tumsdisk på 160 GB?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-30 15:43
Ursprungligen av Adrian B:

Snackar vi fortfarande om Seagates 2,5-tumsdisk på 160 GB?

Nix. 3.5" 250GB Seagate S-ATA. Enligt killen på Apple är det "the click of death"

Ursprungligen av Adrian B:

Intressant. Jag har då och då hört vissa klickanden, jag har utgått ifrån att det ingår i diskens normala rutiner (och inte är någon fruktad click of death).

Jag hörde klickanden i min PowerBook med 7200rpm Seagate disk. Det stod en del om det på nätet men det skulle tydligen vara så. I MacBooken har jag också Seagate men 5400rpm och den klickar inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-30 13:53

Det piper för övrigt även när jag scrollar.

Jag anade det. Den här tråden handlar om 2,5-tumsdiskar för att stoppa i bärbara datorer, så ditt problem är lite utanför ämnet här.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-30 16:24
Ursprungligen av Adrian B:

Jag anade det. Den här tråden handlar om 2,5-tumsdiskar för att stoppa i bärbara datorer, så ditt problem är lite utanför ämnet här.

Sorry =(

Skulle trots det rekommendera Hitachi.

Jag hatar verkligen datorer som låter. Jag tycker att 80 GB 5400 rpm Fujitsu-disken i min PG 12" susar för mycket. Samsung 5400rpm 40GB som sitter i mitt gamla dasslock i stort sett ljudlös.

Hur är Seagaten och HItachin ljudmässigt? Om jag ska ha en ny och tystare hårddisk i min PB så ska den vara tyst. Knäpptyst.

Min nyinstoppade Seagate har ett svagt ljud som hörs hela tiden, så den är inte helt ljudlös. Men den rasslar å andra sidan nästan ingenting. Förut var jag van att höra massa rassel när det var intensiv diskaktivitet (som när OS:et swappar intensivt), nu hör jag ingenting av detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 20:35

Nu är 40 GB-Toshiban (4200rpm) som satt originalmonterad i min Powerbook 12" DVI utbytt mot en 160 GB Hitachi Travelstar 5K160. Installationen var inte särskilt knepig, även om den tog lite tid. Innan jag bytte satte jag i den nya disken och klonade den gamla disken med hjälp av Carbon Copy Cloner. Det fungerade utmärkt, datorn bootade från den nya disken utan problem på första försöket.

- Hitachin vibrerar betydligt mindre än min gamla disk.

- Prestandaökningen blev klart märkbar, om än inte markant. Datorn känns överlag rappare än innan.

- Datorn blir aningen varmare än vad den blev innan där hårddisken sitter. Det är dock svårt att säga hur mycket varmare eftersom Hitachin inte verkar ha någon inbyggd temperatursensor, vilket min gamla disk hade. Datorns egna disk-sensor rapporterar någon grads höjning.

- Vad det gäller ljudnivån är "rotationssurret" något högre än den gamla diskens. Det låter ungefär som en väldigt tyst fläkt, inga konstiga biljud. Enligt IBM:s specar ska det vara 25 dB. Läs- och skriv-ljudet är (känns?) dock lägre än innan.

En liten plump i protokollet dock: Hitachin var på tok för pigg på att parkera sina läshuvuden, vilket gjorde att den klickade till var 10:e sekund. Mycket irriterande. Efter lite googlande hittade jag programmet APM Tuner X, som sätter ett högre time-outvärde för parkeringen - problemet löst (hoppas jag).

Uppdatering: Min Hitachi 160GB 5400 RPM fråntyp oktober-november har rasat... Blir nog en Samsung eller Seagate nu.

1
Bevaka tråden