Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! iMac G5 - blåskärm.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iMac G5 rev. A har stått avstängd under sommaren (alla sladdar utdragna) och då jag skulle slå igång den igår så startade den med en blåskärm. Har följt Apple's felsökning (återställt pram-minnet mm), men det hjälper inte. Skärmen blir bara blå och sedan händer inte mycket mera.

Har ingen aning om vad jag ska göra, men det kanske någon här har?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-22 19:38

Prova håll ner skift när du startar om du inte redan provat det, fungerar inte det så prova att boota från återställningskivan för mac os x. Stoppa in skivan, starta om datorn och håll nere C.

"Blåskärmen" beror normalt på att systemet kunnat boota tillräckligt långt för att komma förbi skärmen med äpplet men fastnat strax efter det. Prova att boota från återställningsskivan och köra Skivverktyg, alternativt starta upp maskinen i "target mode" och gör reparationen via en annan Mac. DiskWarrior kan också göra under i såna här fall, men det finns ju naturligtvis en risk att felet sitter i hårdvaran och då hjälper inte det.

Tack för hjälpen!

Nu verkar det som att jag måste återställa hela datorn, men nu har jag stött på problem igen. Det är då jag är i momentet "Välj en skiva att installera på" i Installeraren och jag ska klicka på "Alternativ" som det brister. Det går nämligen inte att klicka på just den knappen, den är sådär "grå och oklickbar" helt enkelt.

Någon som har något tips?

Antar att vi talar om installeringsprogrammet för OS X, right? Om disken man installerar på inte innehåller något användbart system blir knappen "Alternativ" utgråad - vilket är logiskt eftersom alla alternativen har att göra med vad den ska göra med det installerade systemet.

Låter som att filsystemet kajkat, då är det oftast en bra idé att göra en grundlig genomgång av disken innan man installerar nytt. Starta upp Skivverktyg inifrån OS X-installeraren och kolla igenom disken. Har du inget viktigt som du absolut måste ha kvar rekommenderar jag en lågnivåformatering, d.v.s. att man inifrån Skivverktyg formaterar disken med alternativet "nollställ alla data" ikryssat. Finns det något fysiskt fel på disken, typ en skadad sektor, brukar det komma upp till ytan då eftersom skrivhuvudet passerar över precis hela disken. Om inget händer och enheten formateras korrekt är det sedan bara att tuta och köra!

Återigen, tack!
Men... det funkar ändå inte. Jag skulle behöva en steg-för-steg-guide, gärna med bilder, på hur man fixar det här. Det borde väl finnas någonstans ute på nätet?

I min "lista" till vänster i installeraren så finns det två skivor, en Matshita-dvd eller något, och den andra är installationsskivan. Det känns som att det borde finnas en hårddisk där som man skulle kunna välja som mål.

Och det fick jag just bekräftat, min korridorare ringde just sin svåger som kan allt om apple's produkter. Han hjälpte mig en bit på vägen och tur som jag har så ska han även komma hit och hälsa på på söndag, så då får jag hjälp på plats. Han skulle tydligen koppla ihop sin dator med min och göra något.

I värsta fall får jag ta den till Macademic här, de borde ju veta vad man ska göra.

Tack till Er som tagit sig tid att hjälpa mig!:)

Update:

Nu har jag hämtat datorn från Macademic här i Uppsala. Det var tydligen logikkortet som hade pajat... Men nu är det fixat och min ögonsten är hemma igen.

1
Bevaka tråden