Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hybridmottagare från Elgato

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Elgato har släppt en ny mottagare som funkar med både analog och digital tv. Enheten är inte större än ett usb-minne och ska enligt Elgato även funka som en länk mellan PS2 och XBox för den som vill körra dessa på sin Macskärm. Den ska även vara kompatibel med Front Row.

http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetvhybrid

Den säljs bland annat hos Macoteket för 1494 inklusive moms:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=981679&product_id=981889

Det enda jag undrar är hur bra den däringa antennen egentligen är. Jag bor i en ComHem-hus så jag vet att alla digitala signaler kommer att vara omvandlade till analoga i ComHems nät men tja antennen...?

Måste ha denna om den är bra...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-18 13:21

Den kan inte omvandla comhems digitala signaler till analoga, om du tror det.
Men du kan se comhems analoga kanaler.

Ursprungligen av Macus:

Den kan inte omvandla comhems digitala signaler till analoga, om du tror det.
Men du kan se comhems analoga kanaler.

Jag tror du missuppfattade mig. Jag har aldrig trott att hybridmottagaren skulle omvandla digitalt till analogt. Snarare tror jag att den kan vara bra att ha just för att kunna spela in på datorn och för att jag inte behöver skaffa en analog nu när jag bor i comhem-hus och en annan digital om jag skulle flytta till ett hus som inte hade comhem eller dyl.

Vad jag har för mig så kommer alla som bor i comhem hus att få hela det fria digitala utbudet (det som omfattas av den vanliga tv-licensen) omvandlat till analogt så att man inte behöver vare sig ny tv eller digitalbox.

Jag frågar mig dock om antennens kvalitet samt om jag ens behöver använda den när jag bor i ett hus med kabeltv men jag antar att jag ska vända mig med den frågan direkt till elgato

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...Snarare tror jag att den kan vara bra att ha just för att kunna spela in på datorn och för att jag inte behöver skaffa en analog nu när jag bor i comhem-hus och en annan digital om jag skulle flytta till ett hus som inte hade comhem eller dyl.

Elgatos hybridmottagare skulle fungera perfekt för detta. Att kunna ta med sig mottagaren när man reser är också trevligt.

Citat:

Vad jag har för mig så kommer alla som bor i comhem hus att få hela det fria digitala utbudet (det som omfattas av den vanliga tv-licensen) omvandlat till analogt så att man inte behöver vare sig ny tv eller digitalbox.

Det är faktiskt reglerat i lag att alla som tillhandahåller ett kabeltvnät skall tillhandahålla SVT1, SVT2 och TV4 utan att behöva betala något extra utöver tvlicensen. Enklaste sättet hittills har varit att göra om dessa (och oftast några kanaler till) till analoga. Det finns inget som säger att exempelvis ComHem skulle kunna skicka ut digitalboxar gratis och hoppa över det analoga helt. Dock är det nog en stund kvar tills dess.

Citat:

Jag frågar mig dock om antennens kvalitet samt om jag ens behöver använda den när jag bor i ett hus med kabeltv men jag antar att jag ska vända mig med den frågan direkt till elgato

Beror på vad du vill ta emot. Vill du ta emot de analoga kanalerna som exempelvis ComHem skickar ut så behöver du ingen extra antenn. Om du vill ta emot de fria digitala kanalerna via det marksända nätet så behövs en extern antenn. ComHem släpper inte igenom dessa signaler.

Citat:

..i dag är det bara elgato 410 som stödjer Boxer ..... vad jag vet .

Stämmer. Elgato 410 tillsammans med et godkänd CA-modul och abonnemang är man igång. Finns i paket om man är intresserad.

//Daniel

själv längtar jag efter elgato ska släppa en motagare som stödjer svensk HDTV .. typ canal plus HD ...

i dag är det bara elgato 410 som stödjer Boxer ..... vad jag vet ..

Jag tycker den här verkar lite onödig, man kan ju bara koppla in en (1) antennkabel i den vad jag förstår.

Säg att du har comhem och skaffar den här för att du vill ha in de analoga kanalerna i datorn. Då har du ju helt plötsligt ingen som helst nytta av den inbyggda digitala mottagaren eftersom den är gjord för boxers digitaltv och Comhem filtrerat bort Boxers kanaler i sina antennkablar.
Och även om digitalmottagaren hade varit gjord för kabeltv så hade den ändå varit värdelös eftersom du behöver programkort för att se Comhems digitala kanaler och den här mottagaren saknar ju kortläsare...

Kort och gott, jag förstår inte vad hybridfunktionen fyller för funktion... hade den varit en "riktig" hybrid så tycker jag man borde kunnat blanda digitala och analoga kanaler så att du kan ta in SVT, TV4 och TV6 digitalt från marknätet och resten av comhems utbud analogt från kabeltvjacket. Då hade hybridfunktionen varit meningsfull men nu känns det bara som man betalar extra för något man ändå inte kan använda utan att behöva byta sladd och krångla... så det lär ju sluta med att man bara använder den ena eller den andra funktionen för att man till slut inte orkar skifta sladd hela tiden. (och nä, jag tror inte man kan tvinna ihop kabeltvn och bordsantennen...)

Enda fördelen jag skulle kunna tänka mig är möjligen att man kan ta med den på semestern och ta in marknätets gratiskanaler i sommarstugan - men skulle man inte då likagärna kunna skaffa en analog och en digital mottagare och få äkta hybridfunktion även hemma? Det är ju inte mycket dyrare

Citat:

Jag tycker den här verkar lite onödig, man kan ju bara koppla in en (1) antennkabel i den vad jag förstår.

Stämmer. Endast ett uttag.

Citat:

Enda fördelen jag skulle kunna tänka mig är möjligen att man kan ta med den på semestern och ta in marknätets gratiskanaler i sommarstugan - men skulle man inte då likagärna kunna skaffa en analog och en digital mottagare och få äkta hybridfunktion även hemma? Det är ju inte mycket dyrare

Det är troligtvis inte kostnade som är det stora. Det är just det att det är en liten mottagare som klarar både analogt och digitalt och att man då slipper fler och större burkar med sig på resan. Även hemma är det många som föredrar datorn i stället för en tv med olika mottagare.

Ursprungligen av Daniel Zajd:

Det är troligtvis inte kostnade som är det stora. Det är just det att det är en liten mottagare som klarar både analogt och digitalt och att man då slipper fler och större burkar med sig på resan. Även hemma är det många som föredrar datorn i stället för en tv med olika mottagare.

Förlåt, jag var kanske lite otydlig. Jag menade att man kunde skaffa en digital och en analog mottagare *till datorn*, dvs tex en TV-mini och en TV-micro. De är ju små båda två och då kan man få både digitalt och analogt till datorn och båda två styrs från Eyetv-programvaran.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-21 18:04

Hm, går det att spela in gamla VHS-band med den?

Ursprungligen av bostadskomplex:

Hm, går det att spela in gamla VHS-band med den?

nix

http://www.elgato.com/matrix/index.php

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 22:14
Ursprungligen av bostadskomplex:

Hm, går det att spela in gamla VHS-band med den?

Ja, det går! Trots att Elgatos matris säger att Hybrid inte stöder VHS-konvertering, kan man ändå spela in VHS-band. Läs här:

http://faq.elgato.com/index.php/multifaq/more/452/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-22 09:10

Det beror väl på hur man kopplar den, den har ju inte video in, men man kan ju koppla in videon över antenningången och då går det ju. Fast det blir sämre kvalite...

Ursprungligen av Creops:

Det beror väl på hur man kopplar den, den har ju inte video in, men man kan ju koppla in videon över antenningången och då går det ju. Fast det blir sämre kvalite...

Enligt matrisen jag länkade till så går det inte att konvertera vhs-filmer genom den. Säkert går det att göra som du säger men man kan fråga sig om kvaliteten man får är ens värd ett försök plus att jag undrar om mjukvaran ens stöder det. Vill man konvertera vhs-filmer finns det andra produkter. Här är en jag funderar på:
http://eshop.macsales.com/item/ADS%20Technologies%20Inc%2E/API555/

Väntar egentligen bara på att dollarkursen ska sjunka lite till...

Ursprungligen av Creops:

Det beror väl på hur man kopplar den, den har ju inte video in, men man kan ju koppla in videon över antenningången och då går det ju. Fast det blir sämre kvalite...

Det funkade för mig med Elgato USB1 så det borde också funka med denna också.

men nu vill jag veta en grej.. om man har säg ett xbox 360 och köper en sånhär manick, funkar det att få in signalen till en powerbook och få ut den högre upplösningen 1080i som xbox 360 stöder

Ursprungligen av chris_sfp:

men nu vill jag veta en grej.. om man har säg ett xbox 360 och köper en sånhär manick, funkar det att få in signalen till en powerbook och få ut den högre upplösningen 1080i som xbox 360 stöder

Är ute efter samma sak som du. Ställde frågan direkt till Egato, och fick detta svar:

Christofer,

Thank you for contacting Elgato Systems.

No EyeTV product has component or DVI input.

No EyeTV product can receive HDTV from a game console.

I know of no such products for the Mac.

Nick Freeman
Customer Support

Elgato Systems LLC

Enligt de fakta som Elgato har på sin sida (med produktjämförelser) uppfattar jag som att det borde funka med 1080i från Xboxen. Har jag missat något eller är supporten oinformerad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-22 14:18
Ursprungligen av Christofer:

Enligt de fakta som Elgato har på sin sida (med produktjämförelser) uppfattar jag som att det borde funka med 1080i från Xboxen. Har jag missat något eller är supporten oinformerad?

Xbox 360 kan väl bara leverera 1080i via component (Y, Pb, Pr), DVI/HDMI. Och som supporten skriver till dig så har dom ingen produkt som kan ta in sådana signaler.

Ursprungligen av molia:

Xbox 360 kan väl bara leverera 1080i via component (Y, Pb, Pr), DVI/HDMI. Och som supporten skriver till dig så har dom ingen produkt som kan ta in sådana signaler.

Aha, jag rörde ihop composit och component. Tack, det förklarar det hela

Ursprungligen av Christofer:

Är ute efter samma sak som du. Ställde frågan direkt till Egato, och fick detta svar:

Christofer,

Thank you for contacting Elgato Systems.

No EyeTV product has component or DVI input.

No EyeTV product can receive HDTV from a game console.

I know of no such products for the Mac.

Nick Freeman
Customer Support

Elgato Systems LLC

Enligt de fakta som Elgato har på sin sida (med produktjämförelser) uppfattar jag som att det borde funka med 1080i från Xboxen. Har jag missat något eller är supporten oinformerad?

Tack för svaret.. hum jäkla synd då får hade varit perfekt i sovrummet när tv är uppagen av flickan.. får ju aldrig leka med min leksak ju =(

Ursprungligen av chris_sfp:

men nu vill jag veta en grej.. om man har säg ett xbox 360 och köper en sånhär manick, funkar det att få in signalen till en powerbook och få ut den högre upplösningen 1080i som xbox 360 stöder

Den som läser och söker finner...

Ursprungligen av Elgato:

Next generation systems like PlayStation 3, XBOX 360 and Nintendo Wii can use component or other higher end connections. EyeTV Hybrid can only use composite and S-Video from these systems, and cannot receive HDTV via component or other connections.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 15:32

1an 2an 4an hahahaha

1
Bevaka tråden