Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Win XP uppgradering funkar det med BootCamp?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter det att min fars pc kraschat har jag nu övertygat honnom att switcha.
(morsan och mina syskon har jag redan lyckats få att switcha)
Men nu undrar jag:

Han har en Orginal cd med Windows XP home SP2 uppgraderings version.http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/17631?opendocument&markID=

Enligt Microsoft går det att använda den till att installera Win Xp SP2 på en ren dator, men jag behöver under installationsprocessen stoppa i Win 98 cdn (som han uppgraderade ifrån) i och med att det är en uppgraderings version av Win XP SP2 Home.

Kan jag använda den i BootCamp (han har även kvar Win 98 orginal cdn) eller blir det ngt strul?

Har letat efter info om detta men inte hittat ngt..
Det blir ganska snurrigt när man ger sig in i sånt här, en av anledningarna till att han nu switchar.

Tacksam för svar nu när jag äntligen fått in honnom på den rätta vägen

/Magnus

Senast redigerat 2006-08-22 08:24
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 23:37

Du måste ha en fullversion av WinXP SP 2-skiva. Går inte med t.ex. Win XP SP1 och sedan uppdatera.
Apple:

"A bona fide installation disc for Microsoft Windows XP, Service Pack 2, Home or Professional (No multi-disc, upgrade or Media Center versions.)"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 07:58

Det kan nog gå om du "bygger om" den till en XP SP2-skiva.
Läs mer här: Slipstreaming Windows XP with Service Pack 2 (SP2)

Citat:

First, you need to find your Windows XP CD-ROM (any bootable and/or retail version; including Full and Upgrade versions; XP Home or Pro "gold" release)

Jodå så långt är jag med. Vi har en Win XP SP2 skiva men den kötes som en "uppgradering". Han hade Win 98 och uppgraderade till Win XP SP2.
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/17631?opendocument&markID=

Enligt Microsoft kan man installera den på en ren dator men då måste man under installationsförloppet "stoppa" in Win 98 skivan (iomed att den säljs som en uppgradering till reducerat pris).

Har gått igenom all info ifrån Apple och Microsoft ang det här utan att hitta ngt svar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-22 09:13

Testa, det kan inte mer än skita sig. Och gör det det så vet du. Bara att göra om allt. Inget speciellt krångligt.

Får nog bli att göra det.
Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-08-22 10:17

XP SP2 Uppgraderingsskivan som du har är en full version av XP. Under installationen kommer du, precis som du skriver, att få stoppa in en annan skiva med en äldre version av Windows för att verifiera att du verkligen är berättigad att installera uppgraderingen.

Dock kommer du behöva aktivera Windows och det kommer du inte kunna göra med denna skiva eftersom licensen gäller för den PC som krashat. Detta innebär att du måste köpa en ny licens = en ny skiva a' 1100 pix typ.

Grymt då ska jag köra igång med det.

Skönt att det funkar iallafall! Men att bli tvungen att betala igen känns sådär..
Ska ringa M$ och kolla om man kan komma runt det där problemet.

Tack för hjälpen!

Ringde M$ och tydligen ska det gå att aktivera Win XP uppgraderings licenser på fler än en dator i hemmet.

Han upplyste mig om att det dock aldrig gick att göra det samma med OEM licenser.

/Magnus

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-08-22 13:24

Precis motsatsen blev jag upplyst om igår när jag ringde. En installation kräver en licens. Du har inte en multilicens som kan köras på flera datorer på något sätt. Dessutom så lagrar M$ information om hårdvaran när du aktiverar XP så om den nyckeln redan finns i deras register och den inte motsvarar den hårdvara den blev registrera med så går det inte att aktivera licensen. Som jag förstår.

Återkom gärna med hur det gick för dig.

Jag skulle tippa på att det INTE går med en uppgraderingsskiva. Det går nämligen inte att mata ut skivan under installationen.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303572#faq0

Q: Why can't an upgrade version of Windows XP or a full version of Windows XP that does not include Service Pack 2 (SP2) be used for installation?

A: You would be required to insert your original Windows CD during installation, however there is no way to eject the first disc until after Windows installation is complete and the drivers from the Macintosh Driver CD created by Boot Camp Assistant Beta are installed."

Det var just det jag var rädd för.
Borde man inte kunna få ut Win cdn genom att trycka på den lilla knappen vänster i cd slotten?

Det ska iallafall funka att installera med uppgraderingsversionen med hjälp av Parallel.
Kanske får bli det istället...

Satans Windows.

Ursprungligen av mklackenstam:

Det var just det jag var rädd för.
Borde man inte kunna få ut Win cdn genom att trycka på den lilla knappen vänster i cd slotten?

Vilken knapp tänker du på då? Ingen mac förutom MacPro har väl en knapp på cd-enheten för att mata ut skivor?

Har för mig att det finns en liten knapp längst till vänster i cd slotten som man vid nödfall med hjälp av ett gem kan trycka på för att få ut cds som fastnat..
Ganska säker på att min gamla Ti-Book hade en sån.

Har letat lite nu... Som sagt min gamla Ti-Book hade en sådan, men bara den verkar det som.... http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88068

"Emergency Eject Button (original PowerBook G4 only)
The original PowerBook G4 computer has an emergency eject button. If other means of ejecting the disc do not work, try using the emergency eject button. This is only available on the first PowerBook G4 model."

Jag har inte sett det på nån av Apples bärbara de senaste åren så jag tyvärr den där uppgraderingsskivan inte funkar så bra.

1
Bevaka tråden