Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är Intel-macarna långsammare än fem år gamla PowerBooks?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 00:45

Vi har införskaffat två Intel-Mac mini:ar för (enklare) grafiskt arbete, men vi slås över hur långsamma de är (trots 1GB internminne)!

Vi använder CS och CS2 och jag tänker inte klaga på dessa program eftersom de inte är Intel-anpassade än, men varför går Finder så långsamt, varför är Apples egna program så sega, etc??? (Har vi missat någon viktig detalj i konfigurationen?)

Vi är grymt besvikna när maskinerna faktiskt inte är snabbare än våra långsammaste gamla bärbara.

(Vi kör senaste programvaruuppdateringarna från Apple.)

Vågar man satsa på en grafisk miljö med kraftfullare Intel-macar nästa år när CS3 kommer, eller ska man en gång för alla följa IT-avdelningens råd att använda PC:ar iställer, även vi reklamare...?

Beror antagligen på att grafikkortet i Intelminin inte är optimat till det ni gör sen kan det ju bero på att någon eller några processer i bakgrunden ligger och tar kraft kanske några widgets eller iTunes. Sen kanske hårddisken behöver rensas på diverse onödigheter?

jag upplever inte någon av de intel-macar jag själv provat så..?

1GB är kanske snålaste laget när man kör tyngre doningar genom rosetta och minnesbrist sänker ju hela systemet.

Jag har själv jobbat med grafiskt arbete på minimac (CS1 o CS2). På dom första, med G4 processor, funkar det hur bra som helst. På dom nya, med Intel, går allt så långsamt att man blir tokig. Jag satt och blev hypnotiserad av den lilla runda "regnbågsskivan" i par veckor innan jag gick tillbaka till en stationär G4:a.
Man får verkligen hoppas att det kommer att funka bättre med CS3.

För övrigt tycker jag att ni ska stå på er angående fortsatt mac-arbete och jobba lite mer på att byta ut delar av IT-avdelningen.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 09:43
Ursprungligen av Bratwustle:

JFör övrigt tycker jag att ni ska stå på er angående fortsatt mac-arbete och jobba lite mer på att byta ut delar av IT-avdelningen.

Kanske det...?

Tyvärr (!?) har vi en mycket kompetent IT-avdelning med kompetenta tekniker vilket leder till att vi har mycket väl fungerande PC:ar, men våra Macar strular lite väl mycket och det känns inte bra.

Men, vi kanske ska starta BootCamp och köra Windows på Intel-macarna istället, ha?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-22 08:58

Vilken mini är det? Den med Core Duo eller enkelprocessorn? Minin är inte direkt gjord för att användas för grafiskt arbete med sin långsammare processor och hårddisk.

Hur menar du att finder är långsamt? Sparar ni filer via nätverket?
Vad kör ni för upplösning på skärmarna?

Jag kör en iMac 20" Core Duo med 2 GB minne och det fungerar utmärkt med CS2.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 09:40

Alltså, vi kan för ett ögonblick glömma att Adobe-programmen är långsamma och koncentrera oss på Apple-programmen:

Visst ska väl datorn kunna jobba i Finder med 1GB internminne? Öppna en lokal mapp tar evigheter, kopiera en fil lokalt tar tid innan operationen startar, etc, etc.

Safari är segt, Adressboken tar evig tid, etc, etc.

Maskinerna har genomgångna (och rensade) typsnitt, cache-filer är tömda, osv.

Trots detta är Mac OS X 10.4.7 långsammare än samma operativ på exempelvis en fem år gammal Titanium.

Nåt känns allvarligt fel, men vad?

(Maskinerna är köpta i april/maj, så då är det väl första generationens Intel-macar.)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-23 14:55
Ursprungligen av uptown:

Alltså, vi kan för ett ögonblick glömma att Adobe-programmen är långsamma och koncentrera oss på Apple-programmen:

Visst ska väl datorn kunna jobba i Finder med 1GB internminne? Öppna en lokal mapp tar evigheter, kopiera en fil lokalt tar tid innan operationen startar, etc, etc.

Safari är segt, Adressboken tar evig tid, etc, etc.

Maskinerna har genomgångna (och rensade) typsnitt, cache-filer är tömda, osv.

Trots detta är Mac OS X 10.4.7 långsammare än samma operativ på exempelvis en fem år gammal Titanium.

Nåt känns allvarligt fel, men vad?

(Maskinerna är köpta i april/maj, så då är det väl första generationens Intel-macar.)

Stäng Macarna - koppla ur nätverk - starta om. Är dom piggare?

Att båda Macarna - som visar liknande strul - har hårdvarufel är logiskt osannolikt. Kan det ha med nätverket att göra - för jag antar att dom är kopplade till nätverket. Eran proffsiga IT-avdelning kanske inte är så proffsig på Macar (mycket vanligt). kanske är Macarna totalt felinställda nätverksmässigt. Kolla detta.

IntelMacar är ena pigga rackar - åtminstone dom 10 jag testat Men glöm Adobe/Rosetta - det är ett kapitel för sig och löser sig när Adobe får tummen ur röven.

För att se om det är rosetta som är felet så kan ni starta om datorerna och testa dem utan att starta något program som inte är universal. Testa mail, Safari och iTunes och se om Findern är seg. Kör sen igång någon Adobe-applikation och se om systemet påverkas.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 19:07
Ursprungligen av Stefan Swales:

För att se om det är rosetta som är felet så kan ni starta om datorerna och testa dem utan att starta något program som inte är universal. Testa mail, Safari och iTunes och se om Findern är seg. Kör sen igång någon Adobe-applikation och se om systemet påverkas.

Har faktiskt testat detta nu och jag tror du har rätt! Finder är betydligt snabbare tills man drar igång något Adobe- eller Microsoft-program (vilket väl innebär att när Rosetta dras igång saggar datorn ihop).

Betyder detta att funktionen FireWire-installation med kopiering av filer från gamla datorn till en Intel-Mac inte fungerar alltså?

Då är det väl dags för en ominstallation av systemet antar jag...

Ursprungligen av Mondo:

Radera och återställ hårddiskarna med de återställningsskivor som levererades med datorerna. Testa utan att installera några andra program.

Jag antar att det är viktigt att det just är dessa skivor man kör ifrån och inte från en köpt Mac OS X Tiger 10.4.3, eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 22:37
Ursprungligen av uptown:

Har faktiskt testat detta nu och jag tror du har rätt! Finder är betydligt snabbare tills man drar igång något Adobe- eller Microsoft-program (vilket väl innebär att när Rosetta dras igång saggar datorn ihop).

Betyder detta att funktionen FireWire-installation med kopiering av filer från gamla datorn till en Intel-Mac inte fungerar alltså?

Då är det väl dags för en ominstallation av systemet antar jag...

Jag antar att det är viktigt att det just är dessa skivor man kör ifrån och inte från en köpt Mac OS X Tiger 10.4.3, eller hur?

Du kan välja alternativet "Radera och installera" med en generell skiva också, men då får du inte med de program som levererades med datorn.

Ursprungligen av uptown:

Betyder detta att funktionen FireWire-installation med kopiering av filer från gamla datorn till en Intel-Mac inte fungerar alltså?

Då är det väl dags för en ominstallation av systemet antar jag...

Har själv gjort samma sak med en Mini idag och den går också misstänkt långsamt.

Men varför skulle det hjälpa att installera om systemet om det är Rosetta som är boven. Efter ominstallation så måste man ju installera gamla program igen eftersom det inte finns nya ännu och då är ju Rosetta tillbaka:tveksam:

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Men varför skulle det hjälpa att installera om systemet om det är Rosetta som är boven.

därför att man slipper att köra hela systemet genom rosetta och endast de apps som verkligen måste köra ppc-kod körs med rosetta.

ju mindre ppc-kod man totalt kör i burken desto bättre, naturligtvis...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-12 00:46
Ursprungligen av uptown:

Betyder detta att funktionen FireWire-installation med kopiering av filer från gamla datorn till en Intel-Mac inte fungerar alltså?

Det beror på vad man plockar över från gamla datorn. Givetvis kan man plocka över allt man har i hem-mappen utan att det saggar ner en IntelMac. Det är ju bara dokument (musik, filmer, inställningsfiler, etc). Plockar man dock över program så är det ju givetvis gamla PPC-versionerna man plockar över.

En MacMini Intel går som blixten bredvid en 5-årig Mac. Att man öppnar ett program i Rosetta innebär inte att Finder och resten blir slöare - om det finns RAM så det räcker.

Ska man köra CS2 (Rosetta) på en IntelMac så är 2 GB RAM ett minimum anser jag. Ska man över huvud taget brassa på med Rosetta så är 2 GB RAM ett minimum anser jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-22 10:53

Jag har kört en Mac mini core duo som vart aldedes utmärkt snabb, spöar G4ror med hästlängder. Har ni gjort nått speciellt med dom? Prova att installera om en, uppdatera den, och återkom typ.. För nej, det skall inte gå segt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-22 19:01

Ta upp Aktivitetskontrollen och se om det inte ligger nån process och äter processorkraft. Spotlight (MDS och MDIMPORT) är en typisk sån där historia som kan knäcka vilken maskin som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 19:13

Kolla minnena, kanske den vanligaste felkällan på Macar.

Jag har en MacBook 2,0 med 2GB ram och den är då snabbare i allt jämfört med den PB G4 1,67Ghz jag hade innan. Program startar på nån studs, surfning går blixtsnabbt.

Har man det segare på sin Intel-mac jämfört med en PB G4 är nåt fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 19:35

Använd Apple Hardware Test som följer med datorerna och kolla minnena. Om det nu uppebarligen är något fel på minnena eller datorerna, varför har ni inte reklamerat dem hos Apple? Ring 0771-19 95 19.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 13:44
Ursprungligen av Mondo:

Använd Apple Hardware Test som följer med datorerna och kolla minnena.

Ska göra detta när jag är tillbaka på kontoret nästa vecka, tack.

Ursprungligen av Mondo:

Om det nu uppebarligen är något fel på minnena eller datorerna, varför har ni inte reklamerat dem hos Apple? Ring 0771-19 95 19.

Well, vi vet ju inte än om det nu är uppenbart fel på minnena. Tycker nog att detta verkar osannolikt att båda våra maskiner köpta vid olika tillfällen och faktiskt från olika återförsäljare (en från AppleStore, en från MacForum) skulle ha minnesfel...?

Jag är HELT SÄKER på att minnena är aktiva i alla fall, dvs att ingen av dem slutat funka.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 21:59

Utan att veta exakt så utgår jag från att något är fel

Minnet kanske är trasigt, kolla med Apple HW test (Finns på install-cd eller separat cd)
Hur står dom ? Har dom ventillation omkring sig?
Har ni testat att boota från extern disk (Firewire). ?
Går det grafiska snabbt (flytta fönster etc)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 13:47
Ursprungligen av studiox:

Utan att veta exakt så utgår jag från att något är fel

Det är ju "bra" i alla fall, dvs att maskinerna inte ska vara så långsamma.

Ursprungligen av studiox:

Hur står dom ? Har dom ventillation omkring sig?

Absolut!

Ursprungligen av studiox:

Går det grafiska snabbt (flytta fönster etc)

Nix, Finder är extremt långsamt!!! (Ung. hälften så snabbt som en fem år gammal PowerBook.)

Du kan ju testa att ladda ner OnyX från www.macupdate.com och köra alla underhålls- och upprensningsmanus. Det är nog inte så troligt men man vet ju aldrig.

Konstigt. Det enda trassel jag har haft på tre år med OS X är skrivare och när jag som nybörjare har "rensat" lite med findern. Öppna Skivverktyg i /program/verktygsprogram och verifiera hårddisken du kör med. Kanske är kassa hårddiskar. I så fall har du ju garantin att luta dig mot.

Citat:

Nix, Finder är extremt långsamt!!! (Ung. hälften så snabbt som en fem år gammal PowerBook.)

när man flyttar fönster menar du, eller kopiera filer...?

kör ett par varv i xbench och jämför med andras resultat. om det är något hårdvarufel som sinkar burkarna borde det synas där.

http://xbench.com/

enligt mina erfarenheter på jobbet så är Adobe CS 2 snabbare på våra
MacBook Pro 17 tum 2 Ghz, 2 GB än på våra gammla PowerMac G4:or på 766 Mhz och 1,5 GB RAM ....

jag tycker faktist att Adobe CS2 flytter på lika bra på MBP som på min PowerMac G5 Dual 1.8 Ghz med 1.5 GB RAM ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 18:57

Ni har möjligtvis överfört system och program från de gamla PPC-datorerna på något sätt?
I så fall kan det ha råkat bli PPC-versioner av allt och om allt måste köras genom Rosetta, blir det naturligtvis segt.

Testa att formatera och installera ett rent system på en dator - och se till att det är Intel-versionen av Mac OS X (finns ju på skivorna som medföljde datorerna). Koppla inte in något förutom strömmen än. Är systemet inte snabbare när det nya systemet startar, är det uppenbarligen fel på datorn.
Om datorerna blir snabbare efter denna behandling, börja installera program ett i taget och koppla in en kabel i taget. När ni märker att datorn har blivit långsammare igen, vet ni vad som orsakade det.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 22:22

Skivverktyg kört regelbundet utan att det hittat något problem.
OnyX också kört vid flera tillfällen utan resultat.
Nätverket spelar ingen roll, det är testat utan anslutning flera gånger.

Ovanstående har tyvärr inget med problemen att göra alltså.

Däremot ska jag kolla vidare gällande nedanstående:

Ursprungligen av Rajje:

Ni har möjligtvis överfört system och program från de gamla PPC-datorerna på något sätt?
I så fall kan det ha råkat bli PPC-versioner av allt och om allt måste köras genom Rosetta, blir det naturligtvis segt.

Ja, faktiskt har vi gjort en Firewire-start första gången en av maskinerna användes (det är ju brukligt när en användare vill använda allt från sin gamla maskin). Du har nog kanske hittat något med detta tips. Ska försöka göra en ominstallation vid tillfälle!

Ursprungligen av Stefan Swales:

För att se om det är rosetta som är felet så kan ni starta om datorerna och testa dem utan att starta något program som inte är universal. Testa mail, Safari och iTunes och se om Findern är seg. Kör sen igång någon Adobe-applikation och se om systemet påverkas.

Ska absolut testa detta! Har faktiskt inte riktigt tänkt på vad som varit igång när vi noterat att Finder är långsamt... (Exempelvis startar vi i princip alltid Entourage direkt och då lär väl Rosetta dra igång.)

Ursprungligen av uptown:

Skivverktyg kört regelbundet utan att det hittat något problem.
OnyX också kört vid flera tillfällen utan resultat.
Nätverket spelar ingen roll, det är testat utan anslutning flera gånger.

Ovanstående har tyvärr inget med problemen att göra alltså.

Däremot ska jag kolla vidare gällande nedanstående:

Ja, faktiskt har vi gjort en Firewire-start första gången en av maskinerna användes (det är ju brukligt när en användare vill använda allt från sin gamla maskin). Du har nog kanske hittat något med detta tips. Ska försöka göra en ominstallation vid tillfälle!

Ska absolut testa detta! Har faktiskt inte riktigt tänkt på vad som varit igång när vi noterat att Finder är långsamt... (Exempelvis startar vi i princip alltid Entourage direkt och då lär väl Rosetta dra igång.)

entourage är gammalt och dåligt uppdaterat. om du inte absolut måsta ha det importera dina mail till apples egen mail och använda ical och adressboken, gratis inbyggda dessutom... entourage är en källa till problem tyckte jag. Gladare utan. Men det är min erfarenhet. finns säkert dem som inte tycker samma. runt om hörnet väntar leopard och då blir en uppgradering för er mycket billigare än vad det blir för resten av PC flottan, men det vill nog inte era IT killar prata om..Vad leopard dessutom kommer att ge er som PC flottan inte har ens om de hade Vista det får vi se ganska så snart... behåll mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 22:40

Radera och återställ hårddiskarna med de återställningsskivor som levererades med datorerna. Testa utan att installera några andra program. Om maskinerna fortfarande inte fungerar som de ska ringer ni Apple, för då är det något lurt med dem.

Viktig fråga: vad är det för minneskonfiguration? Macbook ska helst ha parvis monterade, identiska minnen, bland annat därför att grafikkortet använder en del av internminnet. DDR2 SO-DIMM (667 MHz) ska det vara. 2 x 1 GB kan rekommenderas.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 00:54

Testade en Mac Mini Core Duo med 1GB RAM i Affär, och den var ljusår snabbare än min gamla G4 Mac Mini med 1GB RAM i Finder..

Även min nya iMac 20" intel core duo är riktigt snabb på allt utom CS2 och ett par rosetta-applikationer, men detta beror enbart på att de inte körs native än.

Bevaka tråden