Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

phpicalendar och svenska tecken i sökrutan

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fastnat för den suveräna phpicalendar efter tips här på 99mac. Måste väl vara ett av tidernas bästa freeware.

Jag har nu upptäckt att sökfunktionen inte funkar med svenska tecken. Det skickas ett annat tecken vilket leder till att man inte får några träffar. Felet finns både i Safari och i Win Explorer. Kodning för kalendern är satt till $charset = 'UTF-8';

Jag har lagt ut samma fråga på phpicalendars forum men ingen har svarat så jag testar här. Har jag missat något med inställningarna eller är det en bugg?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-21 21:15

Testa annat då:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
Vad är det för font definerad? Det är inte så enkelt att fonten inte har å, ä eller ö?

Med den kodningen blir det i princip tvärtom. Glömde skriva att jag testat det redan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-21 23:18
Ursprungligen av Anders Täpp:

Med den kodningen blir det i princip tvärtom. Glömde skriva att jag testat det redan.

Är alla sidor dynamiska? Eller kommer du åt själva koden för ordet som blev fel? I så fall ska du se att servern skriver om koden så att de där konstiga tecknen skapas. De finns alltså redan i filerna. Ändra i koden till &aring, &auml och ö (å, ä, ö) och Å Ä Ö (för Å Ä Ö).

Då blir det rätt.

Felet ligger troligen redan i MySQL (jag antar att det används?). Man ska (bör?) skapa nya tabeller med MySQL charset: UTF-8 Unicode (utf8) och nåt som kallas connection collation "utf unicode ci" eller nåt i den stilen.

Du måste troligen skapa en ny databas med detta och köra dit vafan-nu-det-var-kalendern hette, eller så funkar det med att bara ändra som jag skrev ovan. Det är alltså ASCII för tecknen å ä ö och Å Ä Ö.

Bara en tanke (jag vet egentligen inte): är det inte någon miljlövariabel för php som spökar?

Har haft samma problem själv med phpical utan att lyckas fixa det

Är inte säker jag förstår vad du menar med "miljövariabel"... utveckla.

Jag ser hursomhelst inget annat i filen config.inc.php som skulle kunna påverka det här.

Det är bara php-filer så långt ögat kan se så då är det väl dynamiskt antar jag.

Jag har ingen aning om MySQL utan lägger bara kalendern i en mapp på webbservern enligt de instruktioner jag läst.

- - -
Installation:
-------------
- Put PHP iCalendar into your Sites folder (or another web directory)
- PHP iCalendar works 'out of the box' but you may want to configure some things
- Edit the file "config.inc.php" and see section below called "Configuration"
- Put your iCal files into the directory you specify in config.inc.php
(default is "calendars")
- Make sure PHP is enabled (http://developer.apple.com/internet/macosx/php.html)
- Turn on Web sharing (if not already on)
- View calendars in your web browser
If it is in your Sites folder, the URL would be:
<http://localhost/~username/phpicalendar>

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-21 23:53
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är bara php-filer så långt ögat kan se så då är det väl dynamiskt antar jag.

OK, men är det alltså "fysiska" dokument som du kan se i en lista? Då är just dom inte dynamiskt genererade, utan helt eller delvis statiska. Kan du komma åt dom och ändra ordet? Eller var nu än du (?) skrev in ordet "Sökresultat", prova att istället skriva "Sökresultat" (utan "").

Om det funkar, så förtsätt med samma teknik för alla å ä och ö, samt Å Ä och Ö.

Skit i MySQL så länge.

Den ena kalender jag gjort ligger på Levonline och den andra på lokala internetlevereantörens webbserver. Båda har samma problem.

Nu såg jag en epostadress i readme-filen så jag gör ett försök den vägen. Återkommer med svar.

Ja nu är jag med... den med korrekt sökning men korrigera i översättningsfilen... jeflar Danne.. ta en grogg!

Översättningsfilen för svenska hade "Sökresultat" och med "Sökresultat" så funkar det alldeles prima.

Bra Danne!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-22 00:09
Ursprungligen av Anders Täpp:

Översättningsfilen för svenska hade "Sökresultat" och med "Sökresultat" så funkar det alldeles prima.

Bra Danne!

Installerade nyss kalenderna själv och hade inga problem. Tror helt enkelt att filerna blivit omskrivna av en frustrerad server. Du ska lika gärna kunna ha "å ä ö" i språkfilen och utf-8 som character set.

Åsså behöver den inte alls nån databas (MySQL) visade det sig. Bara php för hela slanten, och skriver väl datan till textfiler direkt.

Kul att det blev bra då. Virren e slut, men jag suger på en folköl.

Ursprungligen av Danne V:

Du ska lika gärna kunna ha "å ä ö" i språkfilen och utf-8 som character set.

Njae... den biter inte.

Samma fel som i första bilden men nu även med rubriken S*kresultat med ett felaktigt tecken.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-22 00:35

OK. Kör ä (o dom andra) och det andra character setet då. Eller gå å lägg dej.
Det kanske är nåt i serverns (apachens httpd.config) inställningar som saknas...

Något man kanske skall vara medveten om är att om man skickar upp en fil med FTP-program som är inställt på ASCII så förstörs åäö i alla filer som har det. Binary skall det vara. (Eller så är det tvärtom.)

Så även om du i den lokala filen har åäö så är det alltså inte säkert att dessa är kvar i den fil som laddats upp på servern.

Detta skulle kunna vara en förklaring på vad du ser, men det är bara en av flera möjliga felkällor.

Nu sitter jag på jobbet. Det jag skrev igår kväll var hemmavid. Om jag nu laddar ner en ny zip-fil från phpicalendar så ser den svenska översättningsfilen ut så här:

$lang['l_month'] = 'Månad';
$lang['l_year'] = '√Ör';
osv

Jag har testat att packa upp zip-filen både med Expander och Boom och det gör ingen skillnad.

Översättarens epost finns faktiskt med i filen nu ser jag. Jag drar ett mail och kollar.

Nu har jag även testat att packa upp zip-filen på en PC och det ger samma resultat.

Upptäckte även att Dreamweaver visar andra tecken än textediterna gör.

$lang['l_month'] = 'MÃ¥nad';
$lang['l_year'] = 'Ã…r';

Epostadressen till översättaren funkade inte. Jag skickade frågan vidare till eposten i readme-filen men det var tydligen en epostlista endast för medlemmar.

"Either the message will get posted to the list, or you will receive
notification of the moderator's decision. "

Å nej... tillbaka till ruta 1...

Upptäckte nu att med ISO-8859-1 så blir tecknen fel på kalenderhändelserna!

" Möte hos Tomas " ser man på webbsidan

" Möte hos Tomas " ser man inuti iCals ics-fil.

ics-filen ser likadan ut om jag laddar hem den igen från FTPn så det händer inget under transporten.

Vad jag kan se kan jag inte påverka hur ics-filen kodas och det ska jag väl inte kunna heller? De ska väl följa en standard. Som jag tycker det ser ut måste jag köra UTF-8 och försöka lösa sökrutan på annat sätt men vilket?

Någon som vet om det finns med jokertecken i sökrutan?

Jag har testat * och % och ? vilket inte funkar...

Anders: Du kommenterade inte mitt tips. Att det dyker upp M√•nad brukar ha att göra med att filen är kodad som Unicode och det program du tittar på filen i klarar inte av det.

Så berätta om dessa saker, vilken texteditor använder du, vilket FTP-program, hur är det senare inställt, hur är din webbläsare inställd vad gäller Innehåll>Teckenkodning, vilken webbläsare är det, vilket OS har du, svenskt eller engelskt?

Att få åäö rätt kan kräva en del pillande och att man vet var felkällorna är (det är på de ställen jag skriver ovan).

Är inte unicode inbyggt i OS X så det automatiskt stöds av Apples program? Jag läste filen med Textredigeraren.

Svenskt system
FTP är Transmit 3.5.4
Safari grundinställning
Explorer 6 sp2 i Win XP

1
Bevaka tråden