Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook kopplar ner med apple usb modem

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 20:54

Hej!
Min far har köpt en Macbook på min inrådan. Och nu har han ett litet (stort) problem.
Han kopplar upp sig med apple usb modem. Och det kopplar ner honom.

MEN: Det händer nästan uteslutande när han försöker logga in på plusgirot.se!

Vad fasen kan det bero på? Visst kan det bli timeouter för att det går långsamt med modem, men inte fasen borde det påverka uppkopplingen?!

Snälla hjälp mig, så att han inte börjar tänka på att gå tillbaka

/pelle

Jag har nyss köpt en MB, och så har jag beställt en USB-Modem. Fan vad tråkigt att höra att de funkar på de visset...

Men det blir iallafall spännande att se om jag också blir utkopplad, får USB-modemet idag

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 10:02

Återkom gärna med info!

/pelle

  • Oregistrerad
  • 2006-08-21 09:24

Någon som använder apples modem?
Någon som haft liknande problem? Överhuvudtaget att det kopplar ner sig?

Det var så länge sen jag kopplade upp mig med modem, så jag minns inte hur ofta sånt hände...

/pelle

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 20:57

Vilken isp använder ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 20:58

om ni inte använder tleia, så kan ni ju pova med deras gratis abonnemang för o se om det blir samma sak där.(beställs via deras hemsida gebom att ringa upp med modemet o regga sig tror jag)

Det fungerade dåligt för mig under sommaren med min MacBook, modem och Telia. Det fungerade inte heller med Telenordia. Kopplades ner efter ca en minut. Däremot fungerade det bra med en bärbar HP!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 08:31

Trist som fasen det här.
Jag har testat både Telia och Glocalnet. Glocalnet kom med tipset att ställa om till V90 i stället för v92. Kändes bra som tips, men ingen skillnad.
Sen snackade jag med Plusgirot (det är verkligen bara där som det kopplas ner, känns det som) och de stöder inte mac, sade de. Men att det ska koppla ner sig för det känns väääldigt märkligt.

Jag menar - visst tjänsterna kanske inte funkar, men inte fan ska det påverka uppkopplingen!?!?!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-08-22 08:39

En av de anställda på jobbet som kopplar upp sig hemifrån med Telia och detta modem har sagt att hon upplever nerkopplingar också. Återkommer i denna tråden när jag undersökt detta lite mer.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 08:57

Gött!
tackar. nu har det blivit lite fart! Det gillar vi!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-22 12:30

Är alla OS X uppdateringar gjorda?

Prova med t.ex v34 isätllet.(inte för att jag tror det ska hjälpa...heh)

Ändra inställningarna för modemet? tcp header compression(eller något sådant heter det) t.ex?

Jag hade kollat log filerna om varför modemet kopplar ner sig.

Om det bara är på plusgirot som det händer, kanske det körs något program när man loggar in där(har aldrig använt plusgirot). Det programmet kan orsaka nedkopplingen kanske?

Några andra program som körs?

--läste plusgirots hemsida--

Använder han engångskoder eller kortläsare?

Om han använder kortläsare, prova med engångskod kanske?

Prova med annan webläsare, ladda ner IE 5.2(borde kunna hittas någonstans) om den inte används kanske. prova firefox, nestcape... osv

Om det bara sker på plusgirot, så är det definitvt inget fel på modemet(dvs inte samma fel som många andra har skulle jag tro)

Jag spånar mest. Svårt o veta varför det händer. logg filerna borde kunna ge lite info eventuellt(kan förstås vara rena rappakaljan också..hehe)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-22 12:36

Om han laddar ner en fil(prova en trailer t.ex) samtdigt som han loggar in på plusgrto, kopplar den ner sig då också? Använd netscape 7 eller ie 5.2 som dom rekommenderar

  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 13:28

Bra idéer. Jag har provat en del av grejerna. Men nästa gång ska jag vara hemma hos mig, så att jag kan växla mellan modem och riktig uppkoppling.

/pelle

1
Bevaka tråden