Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av HTC TYTN?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-08-21 11:22

I min jakt på en bra och funktionell smartphone så har jag kollat på P990, M600, Nokias Nxx och HTC TYTN.

Den sistnämnda, HTC TYTN, verkar - det suspekta namnet till trots - vara en rätt bra pryl. Finns det någon här med erfarenheter av HTC TYTN som vill dela med er av?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-08-21 19:41

Jag visade nyss bilden på telefonen för flickvännen.
"Vad ska du med ett GameBoy till", var det enda hon sa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 20:43
Ursprungligen av Rasmus:

Jag visade nyss bilden på telefonen för flickvännen.
"Vad ska du med ett GameBoy till", var det enda hon sa...

*ASG*

Lite OT, men älskade kommentaren...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-08-22 11:50

Är det verkligen ingen här som använder denna telefonen, som enligt tester och kommentarer jag hittat på nätet sopar banan med t.ex P990?

Det som stör mig är att den kör Windows Mobile som OS. Å andra sidan verkar det, Windows till trots, vara bättre och inte alls lika slött, buggigt och ologiskt som det Symbian SonyEricsson kör.

Men hur är det att använda WinMobile till Macen osv.?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-22 12:17

Qtek 9600 är annars namnet på denna telefon...
Jag äger ingen sådan men en Qtek S200. Den kör också Windows Mobile 5 osv.

Syncar kanon med macen om man köper Missing Sync 2.5
Windows Mobile har sina nackdelar, men det fungerar helt klart.

Att tänka på är att denna telefon är en PDA med telefonfunktion. Jämfört med P990 som är en telefon med PDA-funktion.

En stor fördel med Windows Mobile är att det finns ett enormt stort programutbud. Oftast shareware.

Jag äger (Från och med i fredags) en HTC TyTn. Den heter inte Qtek 9600 i Sverige. Jag tycker den piskar P990 hur enkelt som helst. Särskilt utseende och designmässigt. P990 är en rätt tråkig ful volvo enligt mig. Finns väl inget tvivel om att THC'n är coolare.

Jag är inte riktigt ute efter att synca den med macen för det jag behöver ha in i THC'n använder jag kortläsare till så jag kan inte svara på några sync frågor. Annars gillar jag den som fan. Den är bra mycket snabbare än dom symbian telefoner jag testat (Denna har alltså Windown Mobile).

Funkar skitbra med wifi, hittade mitt trådlösa nät direkt och då går det riktigt riktigt snabbt att surfa, hämta ner mail osv. Den har klart och tydligt ljud, bra skärm, väldigt många sätt att manuvrera den på. penna, scrollhjul, keyboard, joystick liknande knapp osv. Finns helt otroligt massa isntällningar så man kan finjustera precis allt. Det saknade jag på min Blackberry 7290 jag hade innan.

Hittils är jag över nöjd. Jag leker med den väldigt mycket och chattar via msn hela tiden så batteriet tar slut lite väl fort. Skönt att den slår över till wifi när jag kommer hem. Då msn:ar jag och kollar mail och nätet gratis. Detta är ju en stor fördel.

Tycker dessutom att den fungerar utmärkt som telefon. bra ljud och bra hantering öven om skärmen blir lite fläckig av att man trycker på den när man väljer att hantera den med keyboarden infälld. Jag är van att skriva snabbt på tangenterna (anledningen till att jag hade Blackberry) och jag kan säga att HTC TyTn har det skönaste tangentbord jag testat. P990 tangenterna är ungeför en fjärdedel så stora och enligt min mening asjobbiga att skriva snabbt på.

Hör av er om ni vill veta mer.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-08-22 21:06
Ursprungligen av inkgraphix:

Jag äger (Från och med i fredags) en HTC TyTn. Den heter inte Qtek 9600 i Sverige. Jag tycker den piskar P990 hur enkelt som helst. Särskilt utseende och designmässigt. P990 är en rätt tråkig ful volvo enligt mig. Finns väl inget tvivel om att THC'n är coolare.

Jag är inte riktigt ute efter att synca den med macen för det jag behöver ha in i THC'n använder jag kortläsare till så jag kan inte svara på några sync frågor. Annars gillar jag den som fan. Den är bra mycket snabbare än dom symbian telefoner jag testat (Denna har alltså Windown Mobile).

Funkar skitbra med wifi, hittade mitt trådlösa nät direkt och då går det riktigt riktigt snabbt att surfa, hämta ner mail osv. Den har klart och tydligt ljud, bra skärm, väldigt många sätt att manuvrera den på. penna, scrollhjul, keyboard, joystick liknande knapp osv. Finns helt otroligt massa isntällningar så man kan finjustera precis allt. Det saknade jag på min Blackberry 7290 jag hade innan.

Hittils är jag över nöjd. Jag leker med den väldigt mycket och chattar via msn hela tiden så batteriet tar slut lite väl fort. Skönt att den slår över till wifi när jag kommer hem. Då msn:ar jag och kollar mail och nätet gratis. Detta är ju en stor fördel.

Tycker dessutom att den fungerar utmärkt som telefon. bra ljud och bra hantering öven om skärmen blir lite fläckig av att man trycker på den när man väljer att hantera den med keyboarden infälld. Jag är van att skriva snabbt på tangenterna (anledningen till att jag hade Blackberry) och jag kan säga att HTC TyTn har det skönaste tangentbord jag testat. P990 tangenterna är ungeför en fjärdedel så stora och enligt min mening asjobbiga att skriva snabbt på.

Hör av er om ni vill veta mer.

Tack för ett informativt inlägg!
Vore kul om man kunde "känna på den" innan man beställer. Kan nog bli svårt i Visby. Ska till Sthlm imorgon dock, någon som vet var man kan kolla TyTN i trakterna kring Hötorget?

Angående det svenska tangentbordet... är det standard när man köper den här eller måste man hitta rätt version hos återförsäljarna?

@inkgraphix: Var köpte du din?

HTC TyTn svenska versionen ser ut exakt som på bilden ovan fast har Å Ä Ö med på tangentbordet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-22 17:50

Qtec kommer byta namn till HTC inom en snar framtid. Företaget som utvecklar telefonen har haft 7-8 olika namn på den (brandade telefoner och Qtek med flera) medans "moderbolaget" har hetat HTC hela tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 21:15
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-08-24 22:59
Ursprungligen av formica:

Är detta billigaste inköpstället?
http://www.tbh.se/index.asp?id=4&kat_id=1004&prod_id=12106

Det är i alla fall det billigaste jag sett hittills. Dock en för mig okänd aktör. Har du handlat av dom tidigare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 13:18
Ursprungligen av Rasmus:

Det är i alla fall det billigaste jag sett hittills. Dock en för mig okänd aktör. Har du handlat av dom tidigare?

Några kronor är alltid några kronor.. Då kan man välja på service istället! Ger de bra service?

Jag har handlat på Expanys flera gånger, de har mycket bra service. De svarar på alla mail och hjälper till. Beställde en videokameraheadcam till min bror med minneskort. De svarade att minneskortet jag beställde inte fungerade, att de skrivit fel på sidan. Då upptäckte jag att jag beställt fel kamera, mailade snabbt om att de kunde ändra till den senaste modellen och de svarade snabbt att de fixar det när jag betalat in mellanskillnaden som de snyggt ställde upp på en Excel fil med avdrag för minneskort och tillägg för senaste modellen. Smidigt att betala via PayPal eller kort via PayPal.

Ang synkronisering, är det någon som kan bekräfta hur det fungerar eller inte med Missing Sync 2.5? Är i färd med att beställa, men avvaktar tills jag vet att det fungerar att synka adressbook och kalender samt att det går att surfa med 3G över blåtanden och gärna med kabel också.

Ja nya Palmen med 3G vore intressant när den kommer utan Windows. Kanske ska man vänta tills dess? Håller med Rasta om att Graffitti är det överlägsna sättet att skriva på en PDA. Tangentbord är bra att alternera med, men om jag får välja så väljer jag endast graffiti på min Palm. Någon som vill köpa min Palm Treo 600 (PalmOS och GSM) i mycket fint skick o bra batteri?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 15:18
Ursprungligen av formica:

---
Ang synkronisering, är det någon som kan bekräfta hur det fungerar eller inte med Missing Sync 2.5? Är i färd med att beställa, men avvaktar tills jag vet att det fungerar att synka adressbook och kalender samt att det går att surfa med 3G över blåtanden och gärna med kabel också.

Ja nya Palmen med 3G vore intressant när den kommer utan Windows. Kanske ska man vänta tills dess? Håller med Rasta om att Graffitti är det överlägsna sättet att skriva på en PDA. Tangentbord är bra att alternera med, men om jag får välja så väljer jag endast graffiti på min Palm. Någon som vill köpa min Palm Treo 600 (PalmOS och GSM) i mycket fint skick o bra batteri?

När man läser åsikterna om Missing Sync for Windows 2.5.1 på Versiontracker blir man knappast övertygad, dessvärre… Många verkar tycka det funkar rätt illa och att det inte är värt de $40 det kostar.

Vad det gäller åtminstone Treo 700w så har Palm inlett samarbete med Microsoft och levererar luren med Windows mobile. Vilket system Treo 750 kommer att ha tvistar de lärde om, såvitt jag förstår. Är lite orolig för Palm OS i framtiden, faktiskt. Ägs ju inte ens längre av hårdvarutillverkaren Palm.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-08-25 09:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 18:09

Tjenare Rasmus. Ser att du och jag är på jakt efter något liknande, jag håller också på och kollar runt, och tyvärr känns det som om precis alla lösningar är någon form av kompromisser där man måste offra det ena eller andra. Synk med iSync är för min del ett absolut krav, ävenså att telefonen fungerar perfekt att använda för att surfa med PowerBooken där WiFi-täckning saknas, och detta utan fåniga sladdar, dvs via BT. WiFi är önskvärt (nästan ett krav) eftersom en telefon av denna typ skall kunna användas även för att ersätta den bärbara när man inte orkar släpa.

Och det är förstås viktigt att telefonen funkar sömlöst mellan olika uppkopplingsformer (WiFi,3G,GPRS) beroende på täckningen där man befinner sig. Fånen du nämner ovan verkar vettig, och ett snabbare OS än SE:s varianter är också bra, verkar rent ut sagt skitjobbigt med segheten i SE:s Symbianvariant. Frågan är om man på telefonen måste använda tangentbordet för att skriva in meddelanden? Är det så är det i så fall är här Palmlösningarna är helt överlägsna, jag skriver dubbelt så snabbt med Graffiti och penna som med ett minimalt tangentbord vilket många sk smartphones har.

Har kollat in P990:an, Nokias E-modeller och nu denna, men tycker ändå det saknas en telefon som kan tillräckligt mycket av det jag vill den skall kunna… Kommer en ny Palm Treo om någon månad som möjligen kan vara intressant (Treo 750).

Har man tur så kommer en uppdatering av MissingSync som stödjer HTC TYTN framöver, det finns åtminstone stöd för en hel del andra Qtek-lurar där:
http://www.markspace.com/missingsync_wm_upgrade.php

Har googlat hårt på de lurar som nämns ovan, och det verkar antingen vara buggiga system (bl a SE-lurarna), krångliga och opålitliga WiFi-konfigurationer/uppkopplingar (Nokia-lurarna), och/eller bristande stöd för att synka med Macen (i princip samtliga). Skall det verkligen vara så j-la svårt att tillverka en vettig telefon…?

Jag avvaktar åtminstone ett litet tag till tills någon fått Mac-synken att fungera oklanderligt. Tills dess så blir dett att köra med min gamla SE-lur och Tungstenen dessvärre…

Ursprungligen av rasta:

Frågan är om man på telefonen måste använda tangentbordet för att skriva in meddelanden? Är det så är det i så fall är här Palmlösningarna är helt överlägsna, jag skriver dubbelt så snabbt med Graffiti och penna som med ett minimalt tangentbord vilket många sk smartphones har.

Du måste använda tangentbordet för att skriva då textigenkänning inte finns med på Svensk version av Windows Mobile. Fråga mig inte varför. Språkstöd har aldrig varit Microsofts bag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 22:37
Ursprungligen av Arch@ngel:

Du måste använda tangentbordet för att skriva då textigenkänning inte finns med på Svensk version av Windows Mobile. Fråga mig inte varför. Språkstöd har aldrig varit Microsofts bag.

Ajaj. Det var mycket synd. Då sprack antagligen den luren oxå.

ang. tbh.se så har jag handlat minnen till kameran där flertalet gånger utan problem. hur de är med service vettetusan, emn det kan nog inte skilja mot andra webbutiker.

Min kollega använder TyTN och är extremt nöjd. Själv kör jag MTeoR och är förvånansvärt nöjd.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-09-06 19:52

I nya numret av tidningen MOBIL så har dom testat 8 stycken Smartphones.
HTC TyTN hamnar på delad förstaplats tillsammans med SonyEricsson P990i.

Inte helt tokigt med tanke på hur "pro-SonyEricsson" dom är på tidningen Mobil!

På andra plats kom SE m600i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 20:18

Den är klart intressant, undrar om man kan se den IRL här i Tjockhult på något vis? Någon som sett den i butik?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-09-06 22:14
Ursprungligen av rasta:

Den är klart intressant, undrar om man kan se den IRL här i Tjockhult på något vis? Någon som sett den i butik?

Tror att The Phone House har den i sina butiker. I alla fall i utvalda butiker och då borde ju rimligen någon i Sthlm City ha den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 09:26

Kollegan köpte P990i i förrigår och en annan kollega har HTC TyTn. Jag har klämt på båda och tycker TyTn känns mindre och lättare men något tjockare än P990i.

Graffiti som Palm har är outstanding för att snabbt och enkelt föra in text, så jag väntar kanske på Palm 3G telefonen, helst med PalmOS när den nu kommer till Sverige eller i UMTS version som fungerar i Sverige Europa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 21:13
Ursprungligen av formica:

Kollegan köpte P990i i förrigår och en annan kollega har HTC TyTn. Jag har klämt på båda och tycker TyTn känns mindre och lättare men något tjockare än P990i.

Graffiti som Palm har är outstanding för att snabbt och enkelt föra in text, så jag väntar kanske på Palm 3G telefonen, helst med PalmOS när den nu kommer till Sverige eller i UMTS version som fungerar i Sverige Europa?

Ja, för oss gamla Palmare är det svårt att finna sig i en bakåtutveckling vad det gäller att skriva in text. det värsta är att den nya Treon 700w som släppts inte har Palm OS utan Win mobile…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-08 07:20

Var igår inne på en PhoneHouse i stockholm men luren finns inte i någon av deras butiker i Stockholm, någon som sett den IRL någon annanstans?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-13 17:57

Phonehouse i uppsala har en som man kan få leka med..

  • Oregistrerad
  • 2006-09-15 20:44

windows..?

TYTN'n verkar grym. Kollade runt lite på nätet och den har fått mkt bra respons.
Det jag kan ställa mig frågade till är dels priset (iofs ligger P990i på samma nivå), dels hela windows plattformen. Som trogen Mac-användare känns det lite svårt på nåt vis att köra win. Vad tror ni om hela win-köret på TYTN'n? Är det bara att svälja och se glad ut eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 18:24

windows..?

..och hur går synkningen med iCal etc?
Nån som provat?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-16 19:19
Ursprungligen av fille_jr:

..och hur går synkningen med iCal etc?
Nån som provat?

Med program som Missing Sync for Windows Mobile borde det inte vara några som helst problem.

  • Medlem
  • 2006-11-10 00:18

Någon som vet hur den funkar som modem till macen?

Bevaka tråden