Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring RAID-0 och systempartition

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vårgårda
  • 2006-08-21 14:11

hej tänkte fråga efter som jag är i tankarna på att köpa till en hårdisk till min g5a som det siter en maxtor disk på 160 gb och tänkte fråga om jag måste ha samma märke och samma model eller om jag kan ta en störe disk och tex slå ihop min 160 och en 250 disk till ett raid 0 och om det funkar boota systemet på det sen.. även tacksam för tips och sånt även hur man kan gå tillväga mm

tack på förhand

olika märken eller modell gör inget och man kan stripa över två olika stora diskar, men den volymen blir då bara dubbelt så stor som den minsta av de två diskarna och prestanda blir efter den långsammare disken.

ett trix man kan ta till i en situation som denna, när man har två olika stora diskar, är att dela upp den större disken i två partitioner varav den ena lika stor som den mindre disken.
sedan bygger man ett raid-set av de matchande partitionen/disken och använder den överblivna partitionen som systemdisk.
(det går även att använda ett raid0-set som bootvolym, men det är inte att rekommendera.)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-21 18:46
Ursprungligen av gabriela:

... och använder den överblivna partitionen som systemdisk.
...

Det där var något nytt! Hur går du tillväga? "diskutil" radkommandot?

  • Medlem
  • Vårgårda
  • 2006-08-21 18:35

tackar för infon nu vet jag hur jag ska gå tillvägga

1
Bevaka tråden