Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har Apple för kladd i min systers dator?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min syster köpte en MacBook häromdagen och nu till helgen skulle jag sätta i mer minne åt henne. När jag tog ut en minnet såg jag att det var fullt med nåt vitt kladd. Tog ut det andra och det såg likadant ut. Se bifogade bilder.

Datorn funkar som den ska men jag undrar vad det är för nåt? Har aldrig tidigare varit med om att hitta liknande i en dator. Det ser ut som det nästan runnit över logikkortet efter att minnet installerats eftersom själva stiften man trycker inte inte är täckta.

Nån som har nå idéer?

Det är inte kylpasta?

Jo det är möjligt. Det är nästan den enda tänkbara sörjan som borde finnas i datorn (dock på fel ställe). Men hur kan det ha smetats ut så här? Känner man på det vita är det smetigt. Och visst är kylpasta smetigt men även om man fått på för mycket kan jag inte förstå hur det runnit såhär. Smälter kylpasta och ändrar konsistens?

Kollar på hur MacBooken ser ut inuti verkar det vara rätt nära till grafik och processor.

Om så mycket finns på minnet hur mycket mer finns i övriga datorn? Och om det är kylpasta, är det isf skadligt om det ligger på logikkortet under en längre tid?

För är det skadligt på nåt sätt och datorn måste lagas kommer inte hon bli glad. Det är en sak som är säkert. Att hon ens köpte en Mac var på håret och blir det problem kommer hon ge upp direkt.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-21 19:27
Ursprungligen av Rickard A:

För är det skadligt på nåt sätt och datorn måste lagas kommer inte hon bli glad. Det är en sak som är säkert. Att hon ens köpte en Mac var på håret och blir det problem kommer hon ge upp direkt.

Jag håller också på och predikar Apple (och har inte ens en Mac - än), men ibland får man faktiskt lov att släppa det. Låt henne köpa en fräsch Dell om hon vill ha en sån. Men säg att du inte tänker hjälpa henne med några PC-problem, vare sig det är mobbare i mediabranschen eller drivrutiner som hänger Windows.

Det är nog inte så bra om nu kylpasta har flytit ut på moderkortet eftersom det isolerar komponterna.
Klart att det inte är kul om nu detta är fallet...

Ska kolla runt lite mer men hittar jag inte nåt bra svar måste jag kontakta Apple och det blir inte kul om beskedet blir att den måste in. Hon har precis börjat plugga och vara utan dator/mail/internet några veckor är ingen höjdare.

Så fler idéer mottages gärna!

Jag tycker inte du ska lägga tid i onödan på att kolla runt. Ring Apple direkt. Så ska datorn inte se ut och det är lika bra att få det avklarat så snabbt som möjligt. Det är ändå inget du kan köra något åt utan att bli av med garantin på datorn.

Nej pilla själv är det sista jag tänker göra. Och visst ska jag ringa Apple snarast möjligt. Men vis av erfarenhet vet jag att det är bäst att ha på fötterna innan man ringer för att bespara sig tid i telefon.

Har inte hittat nåt skrivet nån annan stans om detta än. Men det är också rätt svårt att hitta bra ord att googla på. Man hittar mest skrivet om överdrivet mycket kylpasta men inte att det skulle läckt ut på logikkort.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 18:59

Det är normalt. Vissty det ser inte normalt ut, men det är inget farligt.

  • Medlem
  • 2006-08-21 19:31
Ursprungligen av ufred:

Det är normalt. Vissty det ser inte normalt ut, men det är inget farligt.

Normalt? Jag tycker det ser helt sjukt ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 19:36

Har du peovat att ringa AppleCare?

0771-199519
..hm. stängt nu tror jag dock...

  • Medlem
  • 2006-08-21 20:09

Rickard: jag såg samma sak för någon vecka sen. Vita minnen??!?
http://www.99mac.se/ibook-macbook/100782-byta-ram-sjaelv-var-tufft-puh.html
(nästan längst ner i diskussionen)

1
Bevaka tråden