Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook skärm, stor nog?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2006-08-21 12:15

Hej allihopa!

Det är så att jag tänker skicka iväg min stationära burk för en mer mobil laptop, och så klart har jag tittat och läst en del angående macbook'en. Verkar vara en riktigt trevlig maskin, bara man får ett bra ex. :S
Men allt det åsido, det jag tvekar lite över är ifall skärmen är tillräckligt stor, grejen är ju den att jag kommer sälja iväg min stationära och då göra allt via min potensiella macbook - dvs mail, internet, chat, skriva, se film - och jag var precis på onoff och tittade på skrärmar på bärbara, ingen mac dock men en pc med 13.3" widescreen skärm, och den är nog lite liten tycker jag.

Vad tycker ni som äger en macbook?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-08-21 12:30

Jag äger ingen Macbook men valde en Macbook Pro mest pga den lilla skärmen på Macbook. Prisskillnaden är ju stor men jag hade tur och fick tag i en begagnad som i princip var ny betydligt billigare än en ny.

Skärmen har visserligen hyfsad upplösning (1280 x 800) men det blir lite pluttigt tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 15:55

För Mail, surfning och film är MacBookens skärm precis lagom tycker jag. I och med att upplösningen är relativt hög ryms ändå rätt mycket på skärmen. Nu när jag har haft min MacBook ett tag så har jag upptäckt att 13.3" faktiskt är en perfekt storlek i och med att datorn känns "stor" och skön när man använder den, men när man drar igen locket och bär den med sig är den liten nog för att lätt och smidigt gå ner i väskan.

Ett tips är annars att behålla skärmen till din stationära dator och koppla in MacBooken till den när du är hemma.

om din plånbok tillåter så köp en MacBook Pro ... specielt om du skall spela spel på den ...
grafikkortet i MacBook är under all kritik och att spel är att glömma på MacBook ...

om det enbart är program som ichat, safari, itunes, och imovie du skall köra så är det lugnt .. men dock är enligt min smak skärmen väldigt liten .... en god vän till mig valde precis en MacBook Pro just för storleken på skärmen .. en annan kollega på jobbet valde MacBook Pro pga grafikkortet ...

allt beror på helt enkelt vad du har tänkt att använda den till ...
desutom så kan man inte få MacBook utan glossy skärm vad jag vet och Glossy skärmar SUGER fet så det skväter .. glossy är extreamt jobbigt att arbeta med ... på MacBook Pro kan du välja utan glossy skärm ... vi har en glossy skärm på en hp dator på jobbet och jag har försökt att vänja mig men faaan va skönare det är att jobba med en vanlig LCD skärm ... ex min Apple Cinema Display ..

desutom så finns det ingen extern skärmutgång på MacBook ... dvs om du vill koppla in din bärbara till en HDTV eller extra skärm så måste du ha en MacBook Pro ...

MacBook = dåligt grafikkort, plastig design, endast som glossy ..
MacBook Pro = bra grafikkort, skön design, ingen glossy, extern skärmutgång ..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 16:42

Tussen69, har vi en MacBook hatare bland oss?

Ursprungligen av Tussen69:

desutom så finns det ingen extern skärmutgång på MacBook ... dvs om du vill koppla in din bärbara till en HDTV eller extra skärm så måste du ha en MacBook Pro ...

Uhm? Jag har kopplat in min MacBook till både en LCD TV och en extern skärm utan problem. Man måste köpa till en liten adapter men den kostar bara 200 kr..

Vad gäller glossy skärmar så är det ju totalt en smaksak, jag är förälskad i skärmen på MacBooken, den ger helt otroliga färger när man jämför den med en icke-glossy skärm. Vad gäller reflektioner som alla klagar på så märks de knappt, sitter just nu med ryggen mot fönstret och ser endast svaga reflektioner. Däremot har jag en vanlig CRT skärm bredvid mig som fungerar som en spegel (den är för övrigt inkopplad som en andra skärm till MBn). Det folk glömmer är att de skärmarna som är glossy är antireflexbehandlade...

Grafikkortet kan jag hålla med om suger, men å andra sidan tycker jag inte att det (och självlysande tangenter. Wooooow... </sarkasm>) rättfärdigar ett prispålägg på närmare 10 000 kr.

Vad gäller den plastiga designen så duh, den är gjord av plast. Däremot har den en väldigt bra kvalitetskänsla jämfört med bärbara från andra tillverkare i samma prisklass.

Det mesta här är väldigt subjektiva åsikter, det enda jag egentligen kan rekommendera dig niblit är att gå till närmaste Apple-återförsäljare och testa datorn.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-21 16:42

jag kan då iaf koppla in min externa skärm & plasma-tv'n till min macbook.

Ursprungligen av Tussen69:

desutom så finns det ingen extern skärmutgång på MacBook ... dvs om du vill koppla in din bärbara till en HDTV eller extra skärm så måste du ha en MacBook Pro

Jorå!

http://www.apple.com/se/macbook/specs.html

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2006-08-21 19:44

Ja du har nog rätt shandar, det vore bäst att prova den, grejen är att jag bor i Borlänge och vi har ingen bra Mac-återförsäljare i närheten tyvärr(åtminstonde som jag vet om, finns en i falun men senas jag var där hade dom ingen macbook). :S

Jag skulle vilja be om en tjänst då, har någon lust att mäta sin macbook skärm, höjd och bredd, så kan jag jämföra på min mammas laptop(14").

Tack.

Edit: no worries - ~ 28,7 * 16,2.

Senast redigerat 2006-08-21 21:10
Ursprungligen av Tussen69:

allt beror på helt enkelt vad du har tänkt att använda den till ...
desutom så kan man inte få MacBook utan glossy skärm vad jag vet och Glossy skärmar SUGER fet så det skväter .. glossy är extreamt jobbigt att arbeta med ... på MacBook Pro kan du välja utan glossy skärm ... vi har en glossy skärm på en hp dator på jobbet och jag har försökt att vänja mig men faaan va skönare det är att jobba med en vanlig LCD skärm ... ex min Apple Cinema Display ..

desutom så finns det ingen extern skärmutgång på MacBook ... dvs om du vill koppla in din bärbara till en HDTV eller extra skärm så måste du ha en MacBook Pro ...

Glossy är ju helt underbart, tycker jag vill säga, alltså är det en åsikt som kan vara väldigt personligt, vissa gillar det, andra inte.

sen att man inte kan ansluta en extern skärm, vad är det för skitsnack? du får gärna förklara vad det då är för utgång som sitter precis bredvid strömkontakten och som man anslutar externa skärmar till :D:D

  • Oregistrerad
  • 2006-08-21 21:52

Gick ifrån min 19" tftskärm o mac mini
Till enbart min 13.3" macbook, och det tycker jag funkar helt okej.

Sen brukar det ju vara en vanesak med skärmstorleken också oftast.

Senast redigerat 2006-08-21 22:03
1
Bevaka tråden