Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

payson.se - en liten varning för webbshopsbyggare...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-11 12:38

Med anledning av tråden http://www.99mac.se/internet/86602-dyrt-att-hantera-webbetalningar-i-sverige.html?highlight=webbshop så anlitade jag payson.se som betalningsförmedlare för en webbutik.

Jag var lite skeptisk eftersom kunder måste skaffa konto hos dom vid köp, men å andra sidan så kunde folk handla direkt från sina bankkonton, utan betalnings- eller kreditkort. En annan ganska rejäl nackdel var/är att dom inte kan inkludera köparens leveransadress och andra detaljer i uppgifterna som går via Payson till mig. Dom får man ordna så att dom skickas vid sidan om payson. Ganska struligt när man säljer fysiska varor alltså, och jäkligt konstigt att dom inte ordnat detta (i december -05 sa dom att det var på gång, men inget har hänt än).

Allt nog, jag fick hjälp av min private php-guru att fixa saken, och det har väl funkat sisådär. Men så ska man göra testköp själv, och medan alla andra betalningsförmedlare ser till att man kan testa utan att bli debiterad något, så måste man betala minst SEK 3,10 hos payson för varje enskilt test (kan bli dyrt), och måste alltså göra iordning en produkt som kostar så mycket. Skälet till detta är att dom är så billiga annars säger dom.

Men jag har haft ett helvete med testköpen ändå, fastän jag har en låtsas-produkt för 3,10. Min webbläsare har t.ex. det ORDINARIE kontot hos Payson i minnet (lösenord, användarnamn), och payson tillåter inte att man betalar från samma konto som pengarna ska gå till. Så man måste sätta upp ett nytt konto för testköpen. Å då blir det knas med lösenorden, för paysons sajt vägrar acceptera olika lösenord/olika konton. Att genomföra testköp har ibland tagit en halvtimme...

Dessutom visas inte en del av paysons säkra webbsidor alls i t.ex. Camino. Dom blir bara vita utan nånting.

Så jag har försökt kommunicera med deras support. Igår skickade jag ett mail där jag beskrev helvetet med testköpen (och skapa nytt konto osv), plus att jag påpekade att en del sidor inte syntes. Dom har ju bl.a. ingen Doctype definition.

Svaret jag fick var ganska arrogant och man skyller helt på min webbläsare och (in)kompetens. Inget som helst intresse av att forska vidare och få reda på eventuella buggar:

Citat:

Synd med allt strul.

Problemet verkar ju snarare ligga hos din webbläsare och inte hos oss. Om det fungerat så dåligt som du påstår så skulle ju ingen kunna använda Payson. Och då skulle vi märka av det i supporten.

Vad gäller agentintegration så är det en förutsättning att man besitter den tekniska kompetens som krävs för att integrera Payson. Integrationen är gratis och därmed erbjuds inte teknisk support kring dessa ämnen.

Om missnöjet är för stort så finns alltid möjligheten att använda en annan betalningsförmedlare.

Trevlig helg.

Huh? Så jag svarade:

Citat:

Vad är detta för meningslöst svar? Det har väl inget med min webbläsare att göra om ni inte har kodat era sidor enligt standard och inte ens har en DTD. Eller ni kanske inte vet vad "standard" är?

Vad gäller agentintegrationen och "support", så efterlyser jag inte alls support - bara att det ska fungera vilket det gör hos alla andra webbplatser jag har konto hos (70-80 stycken). Det är bara hos Payson det strular.

Men OK. Om det är er attityd att uppenbara problem inte beror på er utan på att kunden "inte besitter den tekniska kompetensen" och att kunder med kritiska synpunkter ska leta reda på en annan betalningsförmedlare, så får jag väl göra det.

Otroligt amatörmässigt svar från en support.

Men det skulle jag inte gjort, för därmed "trakasserade" jag supportpersonalen:

Citat:

Nu får du sluta trakassera vår support personal.

Om du är missnöjd så kan du ringa mig på 08-728 93 21 efter 13:30.

Vad har DTD med detta att göra?

DTD, Document Type Definition beskriver ett XML-dokuments struktur. DTD:n definierar dokumentets tillåtna element. Document Type Definition är ett arv från SGML. DTD:er använder en annan syntax än "normala" XML-dokument. Ett SCHEMA däremot, är ett nyare sätt att beskriva XML-dokument. Scheman är uppbyggda som "normala" XML-dokument och förväntas ta över DTD:ns roll för att definiera ett dokuments struktur.

DTD har alltså inget att göra med huruvida en html-sida visas korrekt i din browser eller inte.

Ring mig så får vi ta detta över telefon.

Mvh (åsså ett namn)

Åh vad tråkigt detta är...
Är det bara jag som blir bemött så av dom, och har haft samma strul, eller finns det fler offer som kan bekräfta att det finns anledning till dom kalla fötterna jag börjar få ?

Danne

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-11 13:49

Jag har ingen erfarenhet av Payson, men svaren var verkligen inte professionella eller trevliga. Jag skulle inte fortsätta använda en tjänst där jag blev bemött på det sättet, annat än om jag var tvungen.

PayPal har liknande tjänster, men kräver nog i princip kreditkort. Dessutom är de lite överproffsiga, i den bemärkelsen att man kan förvänta sig mallade standardsvar på frågor, snarare än något som har anknytning till själva frågan. Har inte använt dem integrerat med en sajt, men för "manuell" betalning i ett sådant sammanhang.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-11 14:26

Det första svaret var ju rätt arrogant. Det andra svaret tycker jag, förutom formuleringen "trakassera vår supportpersonal" var rätt ok. Du är ju inte helt professionell själv i dina brev. Killen har dessutom rätt i fråga om DTD.

Följ hans råd och ring upp honom så kan ni säkert lösa detta, det är lätt att mailkonversationer "spårar ur".

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-11 15:53

Jag gillar att hans DTD svar är en klassisk ctrl+c, ctrl-v från http://sv.wikipedia.org/wiki/DTD.

Att köra den metoden brukar enligt min erfarenhet inte tyda på kompetens direkt.

Ursprungligen av MatsS:

Jag gillar att hans DTD svar är en klassisk ctrl+c, ctrl-v från http://sv.wikipedia.org/wiki/DTD.

Att köra den metoden brukar enligt min erfarenhet inte tyda på kompetens direkt.

Hahahah!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-11 16:17
Ursprungligen av rhesus:

Det första svaret var ju rätt arrogant. Det andra svaret tycker jag, förutom formuleringen "trakassera vår supportpersonal" var rätt ok. Du är ju inte helt professionell själv i dina brev. Killen har dessutom rätt i fråga om DTD.

Följ hans råd och ring upp honom så kan ni säkert lösa detta, det är lätt att mailkonversationer "spårar ur".

Nä, jag tycker inte jag ska behöva vara "professionell" efter det första svaret som var rena snömoset. Inte en fråga om vilken webbläsare jag har testat i, om jag märkt andra problem, om jag kan beskriva så dom kan göra samma "misstag" för hitta eventuella buggar i deras system. Med andra ord; inget intresse över huvud taget för att förbättra sin produkt och fullständigt övertygade om att den är 100% perfekt eftersom det beror på användarens "kompetens" osv.

Killen (?) har dessutom inte alls rätt om DTD. Det är snarare ren BS. DTD är en del av XML:http://www.w3.org/TR/2004/REC-xml-20040204/#sec-prolog-dtd och här står det om "schema": http://www.w3.org/XML/Schema

Outputen från deras sidor är ren html, och dom har faktiskt en ofullständig DTD i flera av dom, vilket betyder att dom gjort nåt halvhjärtat försök att följa standard men inte fattat vad dom pysslade med:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
En sådan DTD (utan någon URL) slänger in varenda webbläsare i Quirk's mode:
http://hsivonen.iki.fi/doctype/

Att killen som svarade sist dessutom kopierat sitt svar från Wikipedia (tack MatsS) gör ju att man tvivlar (dagens underdrift!) på att han visste nåt om DTD alls.

Jag ska nog kolla efter annan betalningssajt. Har 2co.com för ett annat projekt, och medan betalningssidorna visserligen är på engelska och avgifterna lite högre, så har det i alla fall funkat klanderfritt. Och man kan testköpa kostnadsfritt och få t.ex. leveransadresser och andra detaljer med genom dom.

Nä, jag har ingen lust att ringa.

Danne

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-16 21:18

Epilog:

Jag sa upp samarbetet med payson.se i fredags (11/8) i ett mail där jag påpekade att jag naturligtvis inte vill ha att göra med ett företag som dels inte fattar vad en supportavdelning ska göra, och dels har en chefsperson som i sin iver att skylla på kunden (mig) häver ur sig nåt så urbota korkat att en DTD inte har ett dugg med att göra hur en webbsida renderas (som han dessutom kopierat rakt av från wikipedia).

Ärligt talat så hade jag hoppats att han (chefen) skulle erkänna att det där han skrev om DTD kanske inte var så smart. Då hade jag kanske fortsatt hos dom. Men svaret jag fick i måndags visade inget som helst intresse eller antydan att be om ursäkt för dumheterna dom hade skrivit. Istället tyckte att han att vi bara slösade på varandras tid.

Så nu håller jag på att lägga in ett betalningssystem från payer.se istället. Visserligen dyrare, men fan så mycket bättre. Betalning kan ske på flera olika sätt; kreditkort (givetvis), via internetbank, faktura, telefon och SMS. Det är jäkligt bra.

Men det bästa är i alla fall att kunder inte behöver registrera sig för att köpa, vilket dom tvingas till om man använder payson.se. Jag själv köper aldrig något online om jag måste registrera mig hos betalningsföretaget eftersom det helt enkelt inte behövs utan är ett sätt för betalningsföretaget att skaffa "kunder" och få en databas med adresser och andra personuppgifter. Så jag antar att en del andra också reagerar på samma sak och avbryter ett köp när dom upptäcker tricket.

Så det känns skönt att payer.se bara låter folk pröjsa utan liknande tjafs.

Dessutom var integrationen av payers system snorenkelt jämfört med paysons som tog flera dagar.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-21 00:22

Danne V: Hur har det funkat? har du hunnit testa payer.se ännu? Reaktioner?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-21 08:08
Ursprungligen av Yorick:

Danne V: Hur har det funkat? har du hunnit testa payer.se ännu? Reaktioner?

Jorå. Tjänsten blev inte integrerad förrän i lördags (vårt fel - inte payers). Och den funkar finfint eftersom ingen reagerat alls.
Även våra testköp innan vi la ut den skarpt genomfördes kostnadsfritt (till skillnad mot hos payson) och var mycket enkla att göra. Dom har dessutom ordnat fejkade kreditkortsnummer som man kan testa med när som helst, och då registreras inga köp. Smart och bekvämt. Jag har aldrig sett det förut.
Så hittills allt OK, även om två dagars skarpt läge är kanske för kort period för att egentligen grunda sig en uppfattning.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-21 09:14

Förresten, jag har faktiskt fått en par mail vid sidan om den här tråden om det där med DTD och man har undrat HUR betydelsefullt det är med en DTD egentligen. Det hör ju egentligen inte till tråden, men eftersom det är "min" tråd, så är det OK.

Kort svar: En DTD (DocType Declaration) talar om för webbläsaren hur koden ska tolkas. Man kan göra en jämförelse med engelska språket, som ju har många varianter. Ett ord i Australien kan betyda nåt helt annat i USA eller Skottland. Om du inte vet vilken form av engelska ett meddelande är skrivet på, så kan det få en annan betydelse än vad som avsetts. Ibland kan betydelsen ju t.o.m. bli helt motsatt och totalt förvrängt.

Med fel, ofullständig eller ingen DTD alls blir det oftast "bara" småfel". Men det KAN få en webbsida att flippa ur fullständigt och kanske inte ens ritas upp i webbläsaren över huvud taget (som i fallet med payson.se).

Betydelsen av rätt och komplett DTD i en html-sida är alltså ungefär lika viktig som vattnets betydelse för sjöfarten.
Läs mer t.ex. här: http://www.alistapart.com/articles/doctype/

Har själv haft mina problem med payson i och med att dom försökte stjäla pengar från mitt konto utan att meddela. Efter mycket tjafs så fick jag tillbaka de 600 spännen. Supporten är rent löjlig.

Nu har dom även tydligen börjat lägga sig i e-handlares webbside innehåll också. Att man måste använda vissa texter om payson samt vissa bilder annars blir man tydligen avstängd, blir bara förbannad på dom där.

1
Bevaka tråden