Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många mAh ligger ert batteri på?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 21:44

Jag tycker att jag har lite halvkass batteritid på min MacBook, stänger jag av BT, Airport och drar ner ljusstyrkan till hälften så får jag knappt 3 h batteritid. Tänkte därför kolla runt om jag har ett kasst batteri eller om det bara är jag som stressar datorn för mycket när den kör på batteri.

Så den stora frågan: hur många mAh ligger ert batteri på när det är fullt laddat? Enligt Systeminformation ligger mitt batteri på ca 4400 mAh, vad ligger era på?

Mitt ligger på: 5115 mAh

~4900. Ta en titt på programmet coconutBattery (sök med google). Skickar med en skärmdump...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 22:26

Tack för tipset om coconutBattery! Men enligt det programmet ligger mitt batteri på 84% av orginal-laddning efter bara en månad vilket inte känns helt rätt. Fortsätter det i den här takten kommer mitt batteri att vara dött om fyra månader...

Apple har en sida med några råd och tips kring användandet av batterier:
http://www.apple.com/se/batteries/notebooks.html

Ännu lite mer finns att läsa på:
http://www.apple.com/se/batteries/

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-20 22:25

5165

varierar förstås vid varje laddning, högsta jag sett är 5192, lägsta är 5082..

Kalibrera batteriet, så får du nog tillbaka lite kapacitet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 23:23

kalibrera batteriet är om jag inte har fel värdelöst på moderna batterier.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-20 23:35
Ursprungligen av ufred:

kalibrera batteriet är om jag inte har fel värdelöst på moderna batterier.

Nej det är det verkligen inte, däremot är det värdelöst att tömma dom varenda gång.

Laddningskretsen måste uppdateras ibland för att veta vart max och tomt är förnågonstans.
Det är det man gör med kalibreringen.

Däremot är Litium-jon batterier okänsliga för såkallad minneseffekt

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 00:04

Jag kalibrerade batteriet precis efter att jag fått datorn och ska göra det om en månad igen i enlighet med Apples instruktioner. I övrigt har jag följt Apples råd för batterianvändning så strikt jag bara kan, just för att undvika det här. Suck.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-21 00:18
Ursprungligen av shandar:

Jag kalibrerade batteriet precis efter att jag fått datorn och ska göra det om en månad igen i enlighet med Apples instruktioner. I övrigt har jag följt Apples råd för batterianvändning så strikt jag bara kan, just för att undvika det här. Suck.

Ring supporten, få ett nytt på garantin då..bäst att skynda dig, för det är bara 3 månaders garanti på batterierna

Ursprungligen av bogg:

Ring supporten, få ett nytt på garantin då..bäst att skynda dig, för det är bara 3 månaders garanti på batterierna

Allvarligt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-21 10:21

5068. Original 5200, så det har ju inte förändrats så himla mycket, men detta är under två månader. :/ Hmm.. Jag kalibrerade batteriet igår..

  • Oregistrerad
  • 2006-08-21 10:47

Current Battery Capacity: 5301 mAh
Original Battery Capacity: 5200 mAh

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-08-21 14:45

Hur gör man för att kalibrera batteriet?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 15:46

Huh. Man ska tydligen inte lita allt för mycket på de siffrorna, nu när min dator har fått stå lite har den stigit till 5240 mAh vilket är mer än vad batteriet hade när det var helt nytt. Frågan är bara vilken siffra som stämmer? Och är det normalt att det är så här eller bör jag ändå kontakta supporten?

4727... två månader. så är det, japp.

edit: 74 loadcycles hehe

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-22 12:20

74 st?! Jag har 39

5013 mAh ligger den på nu

  • Oregistrerad
  • 2006-10-25 10:06

När man ska kalibrera batteriet:
När man laddat upp batteriet fullt:
Måste man sedan ha datorn på hela tiden i ett svep så att säga tills batteriet är slut, eller kan man stänga på och av den och bara låta bli att ladda emellan tills det är slut?

Det tar ju några timmar annars att ladda ur det helt.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 14:45

Jag körde en kalibrering igår (lät datorn vara på tills den slog av och sedan laddade upp den fullt igen.)

Efter det har jag:
Current battery Capacity: 5207 mAh
Original battery Capacity: 5200 mAh

Alltså högre än det var från början!!! :eek:

Ursprungligen av danjo:

. . . Det tar ju några timmar annars att ladda ur det helt.

För mig tar det högst 15 min. att ladda ur trots dessa värden!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-27 00:31

@toastrom, Ehm. Antingen har du ett bilbatteri kopplat till datorn (Apples vanliga batterier ger inte så höga ampere-tal. 12.8 Ah i ett datorbatteri.. 12 timmars nonstop quake på resande fot, här kommer jag!) eller så är nåt fel med ditt batteri. Kaaaaaanske så har du en UPS och isf är det ett lite torrt försök att vara lustig..

Ursprungligen av shandar:

Kaaaaaanske så har du en UPS och isf är det ett lite torrt försök att vara lustig..

shandar, jag är helt seriös!
Tyvärr så har jag har ett helkasst orginalbatteri!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-11-13 02:04

Mitt ligger på 73%, 3832 mAh.

Ringde apple igår och fick snacka med en jättetrevlig kille, dom skulle skicka ut ett nytt free of charge

Tack för det Apple!

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-28 09:18

Snälla, lid med mig!

Kan man snacka med Apple och få ett nytt i utbyte? Hur har ni gjort som fått det?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-11-28 10:33
Ursprungligen av amolle:

Snälla, lid med mig!

Kan man snacka med Apple och få ett nytt i utbyte? Hur har ni gjort som fått det?

Jag ringde bara apple och sa att mitt var paj. Först ville dom att jag skulle testa ett annat macbook batteri i datorn men eftersom det är 20mil att åka tur och retur så skickade dom ett nytt direkt. Nu har det legat stadigt på 5415mAh i nån vecka.

Men din mac ser väldigt gammal ut! Age of your mac tror jag inte har nåt med batteriet att göra. Tror jag iaf.

Men ring apple, dom fixar det! Även fast mitt batteri var äldre än 3 månader. Ett halvår nästan

Vad är loadcycles? Ser att en del av er har rätt många jag har bara 9.

Haha! Amolle, det där var en vacker photoshop-bild.
För om det nu skulle vara så att det inte är en photoshop-bild så får du gärna förklara hur du köpt en 2300 år gammal dator! XD

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-28 15:28
Ursprungligen av Shaggyvara:

Haha! Amolle, det där var en vacker photoshop-bild.
För om det nu skulle vara så att det inte är en photoshop-bild så får du gärna förklara hur du köpt en 2300 år gammal dator! XD

Testa själv att lämna in datorn och få logikkortet utbytt. Det finns ingen dator som har kvar serienumret då. Därför finns det en funktion i CoconutBattery att själv skriva in serienumret.

Bevaka tråden