Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook SuperDrive problem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 16:51

Hej! Jag skaffade en macbook (2 GHz, superdrive) för ca två veckor sen, aldrig använt en mac förr men hittills har nog allt fungerat (har inte haft något problem med macen, mooande, random shutdowns osv.). Tills idag; läste här på forumet att någon haft problem med sin dvdbrännare. I och med att jag inte testat bränna något på macen ännu så tänkte jag att jag borde testa för att kolla att allt fungerar.
Satte i en tom dvd (maxell), och brände ett par filer jag hade på datorn. När bränningen nästan var klar kom ett error i Toast 7.1 (ett hardware error), och bränningen slutade. Skivan kom ut, men tänkte jag ändå skulle kolla ifall den gick att använda ändå så jag stoppade in den igen. Öppnade en film jag bränt på skivan men inget hände, dvd-spelaren lät bara konstigt och Quicktime som filmen skulle öppnas i kraschade. Försökte få ut cd:n och stänga quicktime med alla medel men inget hjälpte. Var till slut tvungen att starta om macen genom att hålla in powerknappen.
När sen datorn startade igen fick jag ut cd:n ut. Efter det här har jag inte kunnat använda någon cd/dvd-skiva. Testat med tomma dvd-skivor, tomma cd-skivor, dvd-filmer (som fungerat i macen förr) och med installationscd:n till os x, men det ända som händer är att skivan börjar snurra och dvd:spelaren "tuggar" den en stund tills skivan antingen matas ut igen eller spelaren varavar ner, men inget medium dyker upp i Finder... Eject-knappen fungerar nog på de skivor som lämnat innuti macen, så inga skivor fastnar i maskinen.
Vad ska jag göra för att få dvd-spelaren/brännaaren att fungera igen?

Trist att du har problem, jag har inte haft några problems med min MacBook vit 2 GHz och jag har kunnat bränna utan problem. Har du installerat senaste firmware-uppdateringen?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 17:48

Jodå, har nog gjort det. Har för mig att datorn blivit lite svalare och det är ju alltid bra

Testade just med att ta ut batteriet en stund och det tycks ha hjälpt, nu kan jag läsa skivor iaf, inte testat om det går att bränna dock.

En annan sak... Som jag skrev är jag ny till mac och os x och har en till sak jag skulle behöva hjälp med. När jag ser på film så använder jag MPlayer, men alla filmer öppnas med Quicktime. Har hittills högerklickat på filmen och valt "öppna med" och sen "annan" för att sen blocka i MPlayer och "öppna alltid med det här programmet", men det tycks bara gälla för just den specifika filen, inte som i windows då alla filer med den filändelsen öppnas i samma program... Hur löser jag detta?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-20 22:11

Är inte bombis men testa att kolla i inställningarna till Quicktime för att ändra att det ska öppna vissa filer...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 22:35

Markera videofilen och tryck äpple+i eller högerklicka och välj 'Visa Info'. Fäll ut 'Öppna med' om det behövs och välj program där. Sen klickar du bara på 'Ändra alla' och voila!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 08:40

Tackar, det var tydligen inte så svårt

1
Bevaka tråden