Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag igång HP LaserJet 1018 under OSX?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Smygehamn
  • 2006-08-19 22:20

Idag råkade jag köpa en skrivare utan OS X stöd... Attans att man kan vara så snabb ibland. Nåja, enligt http://foo2zjs.rkkda.com/ så kan man använda samma driver som 1020 och den finns ju till Mac (hoppas att den fungerar med 1018 iallafall..).
Men här kommer vi till mitt problem. När jag har installerat drivrutinen som jag laddad hem från HP (för 1020/1022) så kommer inte dessa skrivarna upp som alternativ i mina skrivarinställningar.

Finns det någor trick för att få Mac OS X att hitta dessa drivare?

kanske kan hjälpa

jag har en äldre drivis som KAN fungera, var tvungen att ha den för att få igång en 1020 under osx se denna tråd för lite mer info:

http://www.99mac.se/kringutrustning/101035-hp-vill-ha-betalt-foer-skrivardrivrutiner-till-mac.html

skicka mig ett pm så kan du få filen om du inte får igång grejorna!

Mvh
Peter (gusten68)

  • Medlem
  • Smygehamn
  • 2006-08-20 16:21

Tack för drivrutinen Gusten68. Jag lyckas tyvärr inte ens testa den. Av någon anledning går det fint att installera drivrutinerna, men när jag ska välja skrivare så finns inte de nya drivrutinerna med... Jag kan se att det finns nya filer i /Library/Printer/hp/, men det verkar som skrivar-inställningsprogrammet inte kan hitta dem. Någon som vet vad som kan orsaka det felet?

Du har väl provat att starta om? Har ingen aning om det hjälper men det är ju värt ett försök.

  • Medlem
  • Smygehamn
  • 2006-08-20 19:14

Jo, omstart och att i Onyx köra alla cronjobb.. Inget av det hjälpte

jag har detsamma problemet med min hp lj 1020, som jag har kört i ett år på airporten men nu när jag fick tillbaka den efter ett par månader på vift funkar det inte.

precis som sverre kan jag gå igenom installationen av paketet från hp, men några drivrutiner dyker inte upp i printer-setupen..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-05 16:41

I skrivarinställningen, klicka på lägg till.
När rutan utskrifter dyker upp, klicka på "fler skrivare" samtidigt som du håller in knappen "alt".
Och sen väljer du avancerat i översta rullisten.

Se om det hjälper.

Har någon fått igång 1018 med OS X? Såg att den fanns för 680:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-02 13:38

Upprepar samma fråga.
Har någon fått igång 1018 med OSX?

Eller finns det någon annan billig svart-vit laser att rekommendera

Senast redigerat 2007-10-02 13:50
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-02 14:16

Jag har 1015, den funkar prima. Ska det vara så stor skillnad?

Yes!!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-03 17:33

gick även jag på niten och skaffade mig en laserjet 1018. Jag har letat runt efter en lösning och hittat en som sägs ska fungera. Problemet är att jag är ny på mac och något vill inte fungera,

http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=60765&highlight=laserjet+1018&page=2
sista inlägget där (av TH) är skrivet av mig och visar vad jag gjort.

Vore oerhört tacksam om någon skulle kunna se vad som kan ha blivigt fel.

Problemet är i grund och botten att HP gör allt för deras billigaste skrivare INTE ska fungera på Mac, vill du ha en säkert fungerande laser från HP är det bara att betala för de dyrare Mac-kompatibla modellerna...

Tydligen tror HP att vi som kör Mac är som pojken med guldbyxorna (jo jag är så gammal så jag kommer ihåg den serien) att vi bara kan dra fram hundralappar ur byxfickan!

Har fått en 1020 att fungera med en gammal drivrutin, men när jag var på HP om detta var de snabba med att ändra alla sina sidor på nätet och ta bort alla hänvisningar om att den billiga skrivaren skulle kunna fungera med Mac...

Kolla på brothers billiga lasers de är uttalat Mac kompatibla och kostar inte skjortan (eller guldbyxan )

Har provat att ladda ner de tre programmen och installerat dom.
Jag får upp drvrutinen till hp 1018 i menyn (står som rekommenderad)
Jag väljer den drivrutinen men skrivaren funkar ändå inte...
Kan det vara så illa att den helt enkelt inte går att köra i OSX?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-27 18:02

Jag kör 1015.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Jag kör 1015.

Yes!!

Då borde 1018 också funka eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-27 19:47

Har du provat att avinstallera skrivaren, kasta plistfilen och sedan lägga till skrivaren igen?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Har du provat att avinstallera skrivaren, kasta plistfilen och sedan lägga till skrivaren igen?

Yes!!

Du får ursäkta men jaf har inte haft min iMac i så många dagar men jag gjorde så här:

1. Öppnade skrivarfönstret och ryckte på minustecknet så raderades skrivaren sedan hittade den igen i menyn och lade till drivrutinen...

2. Kasta plistfilen förstår jag inte riktigt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-27 21:39

Vad jag förstår är det samma drivrutiner till både HP Laserjet 1020 och 1018. För något år sedan brottades jag med det här vilket finns dokumenterat här på forumet. Kör man Leopard ska det tydligen finnas officiella drivrutiner för HP Laserjet 1020.

Nåväl, tråden jag pratar om finns här:
http://www.99.se/kringutrustning/101035-hp-vill-ha-betalt-foer-skrivardrivrutiner-till-mac.html

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-06 22:07
Ursprungligen av jahve:

Vad jag förstår är det samma drivrutiner till både HP Laserjet 1020 och 1018. För något år sedan brottades jag med det här vilket finns dokumenterat här på forumet. Kör man Leopard ska det tydligen finnas officiella drivrutiner för HP Laserjet 1020.

Nåväl, tråden jag pratar om finns här:
http://www.99.se/kringutrustning/101035-hp-vill-ha-betalt-foer-skrivardrivrutiner-till-mac.html

Den är stor filen och enligt tabellen ska LJ 1020 stödjas. Dock finns den inte som val i listan efter installationen.

Installerade däremot äldre drivrutiner för 1020 och det fungerade klockrent!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-28 19:39

Ok, följ detta.
Ta bort skrivaren igen.
Stänga av skrivare och ta ur alla ev. USB-kablar.
Gå till;
Hemmamappen ( den med huset)
Bibliotek
Preferences
Kasta alla som heter typ...com.apple.print. XXXXXXX ( kanske 3-5 st)

Anslut skrivare och lägg till den igen.

Hoppas att det går.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Ok, följ detta.
Ta bort skrivaren igen.
Stänga av skrivare och ta ur alla ev. USB-kablar.
Gå till;
Hemmamappen ( den med huset)
Bibliotek
Preferences
Kasta alla som heter typ...com.apple.print. XXXXXXX ( kanske 3-5 st)

Anslut skrivare och lägg till den igen.

Hoppas att det går.

Yes!!

Tack! Ska genast prova!

Jag installerade min mors 1020-skrivare nyligen och hade samma problem. Jag löste det genom att göra så här:

Dra ur USB-kabeln till skrivaren.
Gå in i hemkatalogen/Bibliotek/Printers Släng allt som har med HP att göra
Gå in i /Bibliotek/Receipts Släng ev. .pkg-fil med HP du hittar där
Starta om datorn
Installera 1020/1022-drivrutinen
Starta om datorn igen
Koppla in USB-kabeln
Öppna Skrivarinställningarna och nu bör skrivaren själv ha lagt till sig utan att du behöver göra nånting

1
Bevaka tråden