Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela gitarr i datorn

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är ny här, och ansåg detta som det enda rätta stället att lägga tråden i. Om det finns något anat bättre, så kan väl någon moderator eller något flytta på den. Nåväl, över till frågan. Det råkar vara så pass att jag gillar att spela gitarr, speciellt då elgitarr, och skulle väldigt gärna kunna koppla in gitarren till datorn så att jag sedan kan spela in det där. Finns det någon lämplig "mackapär" till detta, och isåfall var kan man få tag på det? Hur mycket kostar det? Bild? Helst också något bra program där man kan redigera det man spelat in, kan man göra det via GargeBand?

Tacksam för svar

//Johan!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-24 21:07

Garageband är väl utmärkt att börja testa med och då behöver du ju bara en lämplig sladd.

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Garageband är väl utmärkt att börja testa med och då behöver du ju bara en lämplig sladd.

Min flickvän vill säkert plugga in sin gitarrr nu till min G5:a när vi flyttat ihop.. Exakt vilken sladd behövs?? *totalt novis*

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-24 21:19

1/ Input av signal. Du kan köra gitarren rakt in i din Mac om den har en mic-ingång vilket dom brukar ha. Annars och om du vill ha bättre kvalitet kan du köpa t.ex ett USB-interface. M-Audio har flera. Funkar bra med Mac. Dom har en som heter "M-Audio MobilePre USB". Kolla hos Macoteket eller så. Vill du ha många kanaler in, t.ex 8 IN/UT så får du köra FireWire-interface istället.
Om du köper ett ljudinterface, vara noga att kolla att det har städ för OSX Core Audio. Kolla också att det har lågt "latencey". Annars får du en fördröjning när du spelar. Inte roligt.

2/ Vet inte om du har en POD eller annan gitarremulator till din gitarr. Om inte, kör ren gitarr-signal in i datorn och kolla på Native Instrumets GUITAR RIG . Jag är själv inte gitarrist, men om jag var det skulle jag inte tveka en sekund att skaffa denna. Klart fräck. Emulerar förstärkare och högtalare. Har inbyggda effekter. Finns t.o.m pedaler att köpa till som styr programmet.
Denna emulator kräver dock en bra/kraftfull Mac. Demo finns. Native rekommenderar USB eller FireWire-ljudbox till denna gitarremulator.

3/ Spela in kan du med fördel göra med GarageBand. Den har också en hyfsad gitarremulator som du kan testa innan Natives Guitar Rig. Vill du har bättre program så finns ju Logic i ett par varianter. Kolla dock GarageBand först. Det är ett mycket bra, lättanvänt och roligt program som låter mycket bra. Mjukvarusyntar finns också. Logic är klart svårare att sätta sig in i och ger dig inget gratis. Du får bygga upp allt själv från börjar, trummor och allt. Om du bara vill lira så där förutsättningslöst, är GarageBand att föredra.
¨

Ursprungligen av bod:

1/ Input av signal. Du kan köra gitarren rakt in i din Mac om den har en mic-ingång vilket dom brukar ha. Annars och om du vill ha bättre kvalitet kan du köpa t.ex ett USB-interface. M-Audio har flera. Funkar bra med Mac. Dom har en som heter "M-Audio MobilePre USB". Kolla hos Macoteket eller så. Vill du ha många kanaler in, t.ex 8 IN/UT så får du köra FireWire-interface istället.
Om du köper ett ljudinterface, vara noga att kolla att det har städ för OSX Core Audio. Kolla också att det har lågt "latencey". Annars får du en fördröjning när du spelar. Inte roligt.

2/ Vet inte om du har en POD eller annan gitarremulator till din gitarr. Om inte, kör ren gitarr-signal in i datorn och kolla på Native Instrumets GUITAR RIG . Jag är själv inte gitarrist, men om jag var det skulle jag inte tveka en sekund att skaffa denna. Klart fräck. Emulerar förstärkare och högtalare. Har inbyggda effekter. Finns t.o.m pedaler att köpa till som styr programmet.
Denna emulator kräver dock en bra/kraftfull Mac. Demo finns. Native rekommenderar USB eller FireWire-ljudbox till denna gitarremulator.

3/ Spela in kan du med fördel göra med GarageBand. Den har också en hyfsad gitarremulator som du kan testa innan Natives Guitar Rig. Vill du har bättre program så finns ju Logic i ett par varianter. Kolla dock GarageBand först. Det är ett mycket bra, lättanvänt och roligt program som låter mycket bra. Mjukvarusyntar finns också. Logic är klart svårare att sätta sig in i och ger dig inget gratis. Du får bygga upp allt själv från börjar, trummor och allt. Om du bara vill lira så där förutsättningslöst, är GarageBand att föredra.
¨

Men jag vill inte lira förutsättningslöst, jag vill sätta ihop precis allting själv. Trummor, gitarr och bas. Tack för tipsen iallafall! Ska kolla runt lite till........

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-26 02:59
Ursprungligen av Malebolgia:

Men jag vill inte lira förutsättningslöst, jag vill sätta ihop precis allting själv. Trummor, gitarr och bas. Tack för tipsen iallafall! Ska kolla runt lite till........

Skall du spala in allt analogt? Eller skall du använda en trum-synt/ljud i datorn? Om du skall spela in allt analog, finns gratis program.Om du också skall ha MIDI, kolla t.ex Logic Express eller Ableton Live.
¨

Jaså det finns gratis program? Vadå för några?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-24 23:45
Ursprungligen av Malebolgia:

Jag är ny här, och ansåg detta som det enda rätta stället att lägga tråden i. Om det finns något anat bättre, så kan väl någon moderator eller något flytta på den. Nåväl, över till frågan. Det råkar vara så pass att jag gillar att spela gitarr, speciellt då elgitarr, och skulle väldigt gärna kunna koppla in gitarren till datorn så att jag sedan kan spela in det där. Finns det någon lämplig "mackapär" till detta, och isåfall var kan man få tag på det? Hur mycket kostar det? Bild? Helst också något bra program där man kan redigera det man spelat in, kan man göra det via GargeBand?

Tacksam för svar

//Johan!

Som pod sa det går bra plugga direkt in i Mac'en, själv har jag en 'POD' dvs en Line6 POD, den
var ju het för några år sen men är väl medioker idag kanske, har inte så stor koll

Är själv nybörjare på Garageband men nog kan man spela in guran direkt utan effekt och sen i efterhand
använda de inbyggda effekterna om man vill förändra ljudet, klipp o klistra går också bra.

  • Medlem
  • 2006-08-20 15:06

Du behöver en snodd som är kontakterad med en 1/4" (6,3mm) monopropp i ena ändan och en 3,5mm i andra ändan.

Förmodligen har din flickvän redan en "vanlig" signalsladd till sin gitarr med 1/4"-kontakter i ändarna. Då behöver du bara en adapter:
Clas Ohlson art.nr 32-7090
http://www.clasohlson.no/images/products/S/hi/B/327090_X_2006-07-04_064420_98.jpg

En kompis till mig han abbonerar på nån amerikansk site och sen har han köpt
till nån mackapär.
Hur som helst så spelar datorn bakgrundskompet och trummor och han spelar leadguitaren.
Sen trycker han bara på en knapp och väljer exvis sound like Eric Clapton och då låter
gitarren som Eric Clapton.

Helcoolt alltså!
Sen har han nån fotpedal som han använder också!

För det här betalar han några dollar per månad till den här amerikanska siten.

Fast han kör Win men jag tror inte det spelar nån roll faktiskt.

Ursprungligen av sventa46:

En kompis till mig han abbonerar på nån amerikansk site och sen har han köpt
till nån mackapär.
Hur som helst så spelar datorn bakgrundskompet och trummor och han spelar leadguitaren.
Sen trycker han bara på en knapp och väljer exvis sound like Eric Clapton och då låter
gitarren som Eric Clapton.

Helcoolt alltså!
Sen har han nån fotpedal som han använder också!

För det här betalar han några dollar per månad till den här amerikanska siten.

Fast han kör Win men jag tror inte det spelar nån roll faktiskt.

Har köpt en sådan adapter och kopplat in den till Powermac G5:an i porten under högtalarporten men den verkar inte spela in.. Har jag gjort nåt fel?

  • Medlem
  • 2006-08-21 20:37
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Har köpt en sådan adapter och kopplat in den till Powermac G5:an i porten under högtalarporten men den verkar inte spela in.. Har jag gjort nåt fel?

Oj, svårt att säga vad som är fel...

Ligger problemet i garageband eller din inkoppling? Eller någonstans där emellan?

Gå till Systeminställningar->Ljud->Ljud in
Välj "linjeingång"... Du skall nu kunna se på indikatorerna när du får signal på linjeingången. Om inte, så är något utanför datorn fel (gitarren/kabeln) eller så har du valt fel ingång...

När/om detta funkar så bör du kolla i inställningarna för garageband och se till att den är inställd på att använda rätt ljudingångar..

Använder du garageband på rätt sätt?
För att spela in behöver du lägga till ett nytt instrument:
Tryck på plustecknet längst ner till vänster och välj "Riktiga instrument". Notera att du måste aktivera "record" på instrumentet/spåret.

Det låter som Band-In-A-Box. Rent skräp tycker jag, men kan man inte kompa själv så

GarageBand, en adapter för gitarrsladden (lämpligtvis den vita snygga som finns i Macbutikerna), en sladd och en gitarr. En hygglig internetalsnutning för att plocka hem en massa kanonbra trum-loopar. Det är allt som behövs för att få ihop prylar som låter helt okej utan allt för mycket latency.

Nä jag tror att det är http://www.guitarvision.com/ men jag är inte riktigt säker på det.
Band In-A-box är det absolut inte i alla fall.

Och när jag funderar lite mer så blir jag mer o mer osäker om det är guitarvision också.
Skit samma , det var ett kanonprogram i alla fall!:)

  • Medlem
  • 2006-08-21 20:27

Vad levererar gitarr för ut-signal? En elgitarr behöver ju någon slags förstärkning? (när jag och brorsan ville spela in en förstärkarlös elgitarr till min PowerBook för många år sen kopplade vi den via en portabel minidisc-spelare, vars micförstärkare fick hjälpa upp gitarrens signal till lämplig "line in"-nivå....)

Så problemet är antagligen att gitarrsignalen behöver någon form av förstärkning innan den kan höras i normal nivå i datorn...

  • Medlem
  • 2006-08-21 20:39
Ursprungligen av Ma:

Vad levererar gitarr för ut-signal? En elgitarr behöver ju någon slags förstärkning? (när jag och brorsan ville spela in en förstärkarlös elgitarr till min PowerBook för många år sen kopplade vi den via en portabel minidisc-spelare, vars micförstärkare fick hjälpa upp gitarrens signal till lämplig "line in"-nivå....)

Så problemet är antagligen att gitarrsignalen behöver någon form av förstärkning innan den kan höras i normal nivå i datorn...

Det går utmärkt att köra signalen rakt in i datorn utan förstärkning på yngre mac:ar... Macbook Pro i mitt fall...
Kanske inte funkar på samma sätt med en G5 Powerbook?

Det har inget med datorn att göra, du behöver inte förstärka den. Garageband ska fixa det där.
Kolla i System preferences/Sound och se vilken port som tar in ljud. Skruva upp fullt ljud på gitarren, kontrollera att sladden är hel... och sen ser du om stapeln i System Preferences / Sound rör sig då du rör på strängarna på gitarren.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Det har inget med datorn att göra, du behöver inte förstärka den. Garageband ska fixa det där.
Kolla i System preferences/Sound och se vilken port som tar in ljud. Skruva upp fullt ljud på gitarren, kontrollera att sladden är hel... och sen ser du om stapeln i System Preferences / Sound rör sig då du rör på strängarna på gitarren.

Jag provade plugga in den å när jag rör strängarna på gitarren och tittar i System Preferences/Ljud och sedan Ljud-in så händer det inget på stapeln.. Vi testade igår kväll innan jag gick å la mig att prova spela in i Garageband och se om något fastnar där?
Tjejen spelade lite men ingen kurva visades.. Jag vred sedan upp volymen på högtalarna och då kunde jag höra det hon hade spelat fast då var ju högtalarna på max fast ingen ljudkurva syntes och hon spelade inte eller så utan det hade spelats in det hon spelade förut.. Knepigt det här tycker jag som e helt novis å tondöv

Hmm... jag har själv alltid spelat in genom en liten förstärkning. Men jag var nästan 100%ig att dom hade löst det på något sätt. Men tydligen inte. Det du beskriver är en typsik icke-förstärkt signal. Mysko. Vad hade du för dator sa du?

Har ni någon bekant som kan låna er ett sådant där billigt mixerbord eller liknande? Så ni kan testa. Köpte ett själv för en tusing som funkar fantastiskt väl.

Det skall fungera prima, men jag tror det krävs en "bra" adapter från gitarrkabeln till 3,5mm plugg. När jag körde med en standard Siba-adapter fick jag inget ljud heller, men den Monster-adaptern de har på Macforum fungerade perfekt. Värt en test.

Mina gitarrer och bas har lite olika mickar som ger olika outputs. Gitarren med aktiva EMG krämar på såpass att jag får ha in-volymen satt till 1/3, basen och gitarrer med passiva mickar brukar jag köra på 3/4 till fullt blås.

  • Medlem
  • 2006-09-28 13:21

Så här spelar du in en elgitarr på din Mac:

http://www.apple.com/se/pro/techniques/connectingguitar/

Jag har en macbook pro 13 tums. Hur kopplar man in en gitarr? Den här datorn verkar inte ha en mic ingång.

Tacksam för hjälp

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-07-20 11:49

Det har den väl?

Enligt spec har den det. Kolla längst ner i den länk du skickade.
Det funkar rätt okay att bara plugga in en gitarr i dom Macar jag provat. Garageband lägger på effekter.
För mer möjligheter finns ju USB/Firewire-interface. Men vill du bara prova, kör in gitarren rakt i Mac-ingången och välj en gitarreffekt i GarageBand.

Ursprungligen av bod:

Enligt spec har den det. Kolla längst ner i den länk du skickade.
Det funkar rätt okay att bara plugga in en gitarr i dom Macar jag provat. Garageband lägger på effekter.
För mer möjligheter finns ju USB/Firewire-interface. Men vill du bara prova, kör in gitarren rakt i Mac-ingången och välj en gitarreffekt i GarageBand.

Så den är både in/ut -gång?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-07-20 18:22

Aha... fel i Apples specar. Inte så jättevanligt faktiskt. Kasst! Men här är en artikel om det:
Därför saknar nya Macbook Pro ljud in - MacWorld

Du har alltså kombinerad in/ut vilket suger. Om du har USB/Firewire-interface så får du ju fler in/ut så klart.

Fast jag behöver ju iofs bara en. Till att börja med. Tänkte börja lite smått med att spela in Kombinerad är iofs bättre än ingen IN alls. Vilket jag först trodde var fallet.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-07-20 21:14

Visst. Kul att prova bara. Garageband är grymt faktiskt. Och kul att bara plugga in en gitarr och leka med effekter och förstärkare. Sedan är det ju inte helt fel att det är helt kompatibelt med Logic om du funderar på att gå vidare. Bara att öppna upp låtarna där och fortsätta.
Brukar själv lira i Garageband till låtar jag spelar med iTunes eller Spotify. Bra avkoppling.

  • Medlem
  • Salem
  • 2009-11-04 11:32

Någon som har uppdaterade tips på förförstärkare/ljudkort för elgitarr/bas till MacMini? Amatörnivå duger nog bra men fördel om den kan hantera mikrofon också.

Har tittat på M-AUDIO - Fast Track och Interface Emu Tracker Pre USB men det finns säkert fler och prisskillnaderna verkar vara stora.

Vad använder ni själva?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-04 15:10

Jag kör med Line6 PocketPOD, kopplas med fördel till line-in i datorn. Nu vet jag inte om du har det i MacMini:n men det funkar kalas till min MacBook.

Här är en PocketPOD, mycket smidig och behändig.

Bevaka tråden