Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart död pixel = Kört? / Ljud från adapter inkoppling

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-08-19 22:27

Hej hoppas att det finns någon här som har lyckats få liv i en svart död pixel. Har nyss fått min Macbook Pro och upptäckte andra dagen jag slog på mac'en att det fanns en svart prick längst ner på skärmen lite ovanför ikonerna (ca 10 pixlar). Stör egentligen inte så mycket men jag blev jäkligt besviken annars så fungerar den kanon!

Ja ska testa köra en film som byter färg och massera ytan i morgon.

Så min fråga är det någon idé att över huvud taget föröka fixa?

Tänkte också kolla om det är fler än jag som hör ett högfrekvent ljud när adaptern är ansluten till datorn från själva porten där den är inkopplad? Låter som att den inte sitter fast riktigt så att anslutning inte har riktigt bra kontakt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-19 22:39
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-20 00:03

Tveksamt till om det fungerar om den är svart. Men det skadar ju inte att försöka.

Kolla att pricken inte utgörs av damm/smuts.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-25 12:32
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kolla att pricken inte utgörs av damm/smuts.

Bra tips!, Torkade av min dammiga skärm, en timme senare såg de ut som jag fått en död pixel. Laddade ner pixel fixer, och försökte få bort den döda pixeln, körde även filmer. Sen så läste jag den här tråden. Stängde av datorn och såg att det var bara smuts som satt sig där:)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 01:13

denon...massera INTE ytan. Det blir bara värre, och har du otur fördärvar du något annat(o självlkart täcks det inte av garantin om du "masserat" ytan...)

Jag fick exakt samma progblem med min först MBP, som kom för snart 2 veckor sen. Jag hade en dödpixel nära mitten på vänsterkant. Jag ringde direkt, andra dagen, Apple store och klagade över att jag inte vart nöjd med mitt köp (dödpixel, värme och tjutandet från kontakten) då frågade de om jag ville ha pengarna tillbaka eller en ny dator. Jag valde en ny dator.

Så nu sitter jag är med den nya utan dödpixel men fortfarande ett surr/tjutande ljud och en jävla massa värme. Har ringt Applecare för ljudet men efter några "tester" med mig som de gjorde över telefon konstaterade de att det inte var något problem de känner till .

Det beslutet grundades efter att de bad mig höja och sänka ljustyrkan och höra om ljudet förändrades. Det ljud som apple erkänt verkar föändras med ljusstyrkan. Så nu ber Applecare mig att gå ner till närmsta service center och få dem titta på det. Ljudet har minskat något, sen de första dagarna jag använde dator, i intensitet men däremot är datorn supervarm, blir svettig om händerna när jag skriver detta t.ex. För be apple service center kolla på dessa problem.

Är det någon som har en MBP utan ljudet? Är det någon skillnad när du drar ut kontakten då?

P.S. Älskar ny lukten varje morgon jag öppnar datorn D.S

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-08-20 13:05

Tack alla för era svar!

Jag ska börja ringa till apple care.

Kameleonten fick du vara utan dator länge? Skickas den från Kina? Tog 3 veckor innan jag fick hem min, eftersom jag valde glossy skärm så blev leveranstiden 5 dagar extra. Enda problemet är den döda pixeln att det låter lite granna när jag har adaptern ansluten, annars är det i princip helt tyst. Hör nästan inte fläkten. Kännde också att den blev het igår, kunde ha handen under men det var på gränsen att man skulle bränna sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 13:50

denon,

ring till applestore är bättre osäg att du inte är näjd med datorn.

om du ringer till applecare, var noga med att säga att du vill prata med applestore efter att ni kommit fram till att 10 pixlar inte e särskilt bra....

denon,

Den nya datorn fick jag efter en och en halv vecka. Jag har även glossy skräm.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-08-20 18:04
Ursprungligen av Kameleonten:

denon,

Den nya datorn fick jag efter en och en halv vecka. Jag har även glossy skräm.

Så du fick vara utan den trasiga under tiden? Eller skickade du den efter att du fått den nya?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 22:15

Tror säkert du kan göra tvärtom om du lämnar kreditkorts upplysningar. Fast det måste ju finnas pengar på det, eftersom dom antagligen reserverar summan...

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-08-20 22:28
Ursprungligen av ufred:

Tror säkert du kan göra tvärtom om du lämnar kreditkorts upplysningar. Fast det måste ju finnas pengar på det, eftersom dom antagligen reserverar summan...

Det är ju också en lösning som jag skulle acceptera. Dock lite jobbigt att ligga ute med 40'.

Så för dig så var det inga problem att få den bytt?

Lämnade in min dator till ett ASC för värmen och det tjutande ljudet. Se om det finns något att göra...datorn byggdes v.29

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-08-27 15:40

Ny dator på väg.

Hade lite andra problem än den döda pixeln, som att batteriet inte går att ladda, fast att jag har laddat det med avstängd dator i 48 h så visade indikatorn 3 lysdioder. Och att det låter konstigt när datorn är på och man har adpatern ansluten.

Fick behålla den "trasig" under tiden den "nya" byggs & transporteras (Krävdes dock ett bindande avtal).

Ett stort + till apple!

har hittat en död eller hängd pixel... jag vet inte om den är död eller hängd.. den är svart på grön bakgrund.. andra färger fixar den? ska testa det där programmet som snurrar runt färgerna..

1
Bevaka tråden