Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet dör - Airport express?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag har ett problem med mitt nätverk. Internet slutar att fungera ca 1-2 gånger / dag. Det enda sättet är att starta om expressen m h a airport administratörsverktyg. Eftersom detta är jätteirriterande undrar jag om någon av er har upplevt samma fenomen.

Vår ISP är Telia 24/1 och nätverket består av en Airport Express samt en MBP och en iBook G4. Vi har senaste uppdateringarna av allt som går att uppdatera. Kan det bero på någon bugg i MBP'n? Problemet uppstår även på iBooken.

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-16 21:49

Har du senaste uppdateringen i Expressen också? Den måste du ladda ner manuellt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-16 22:01

Jag har också problem. Det fungerar bra tills att jag råkar stänga av datorn. Efter att jag har tex bootat måste jag dra ut Airport Expressen så att den startar om för att jag ska kunna komma ut på internet. Jag kan däremot komma åt mina högtalare, det är bara internet som inte fungerar. Jag har inte haft tid att undersöka ifall man kan lösa problemet. Jag kör Com Hem så vi har väl bägge ett modem så det kan ju vara något med det. Jag har senaste uppdateringen 6.3.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 09:11

Jag har liknande, var 24:e timme så stänger den av sig och det är bar att starta om modemet så tycks expressen få fart igen. Sedan jag installerade senaste uppdateingen så har hatigheten halverats... jag fattar inte... vi har 24mbit.

Jag har nu stängt av IPv6 samt AirTunes efter tips från tidigare trådar. Än så länge funkar allt som det skall. Jag avvaktar ytterligare innan jag jublar

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 21:24

jag har testat det nu! IPv6 och AirTunes... hoppas!!!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 23:03

fungerade inte... stänger fortf. av sig en gång per dygn. Vi är en imac gs 2,1 ghz och 2 st pc:ar på samma. dem använder netgear usb till sina burkar... vet nån nåt?

Samma fel fortfarande hos oss... Detta inträffar nu en gång / dygn.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-19 23:15

Hur har du airporten inställd?

Låter lite som ett problem med ip adressen.

Om det sker vid omstart av dator, låter det som att du har airporten inställd i bridge mode(då går den på mac adress i datorn). Vet inte riktigt om det är det i det här fallet förstås...

Ställ in den att distribuera ip address om den inte gör det redan....

Jag har aldrig ändrat några inställningar alls vad jag kan dra mig till minnes. Allt har liksom bara funkat klockrent fram till för någon vecka sedan.

Våra datorer står påslagna 24/7 så det är nog inte boven. "Distribuera IP-adress" är dessutom påslaget

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 00:32

Ja, förlåt. Det var menat för superfast. Han borde ha startat egen liten tråd eftersom han inte har exakt samma problem

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 00:34

jag ska hålla tyst. Det var blandat information här...hehe. tre pers som skriver olika saker som jag råkade ta som en o samma pers

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 00:37

hände nåt för 2-3 veckor sen?

vet det var åska då nån gång. inget strömavbroot eller annat roligt?

Åska har det varit... dock inget strömavbrott som jag kan minnas. Har för mig att jag för en tid sedan installerade senaste mjukvaran för airporten... kan det vara boven?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 02:45

Prova att nedgradera din airport kanske?

eller om du använder en adsl router, att klla om det finns ny firmware till den.

Kan ju mycket väl vara att ditt modem/router inte hängt med i uppgraderingen

  • Oregistrerad
  • 2006-08-20 10:06

En möjlig orsak som brukar få de flesta hårdvarurouters att bete sig konstigt och hänga sig är om man kör p2p-program, typ bittorrent, Soulseek eller motsv via adsl. Är det dessutom flera datorer som kör sånt i hemmanätet så måste man ställa in så att det blir lite bandbredd över, typ en 20-25%.

Det är det första jag skulle göra istället för att ändra en massa firmware och sånt.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-08-20 11:07
Ursprungligen av batmannen:

En möjlig orsak som brukar få de flesta hårdvarurouters att bete sig konstigt och hänga sig är om man kör p2p-program, typ bittorrent, Soulseek eller motsv via adsl. Är det dessutom flera datorer som kör sånt i hemmanätet så måste man ställa in så att det blir lite bandbredd över, typ en 20-25%.

Det är det första jag skulle göra istället för att ändra en massa firmware och sånt.

Det har du rätt i men det gäller även om man har ethernet, en anledning är att bittorrent kör men många samtidiga anslutningar vilket ger natroutern väldigt mycke arbete att hantera och den kan lätt få slut på minne vilket väl mest troligt leder till att den hänger sig.

Ursprungligen av batmannen:

En möjlig orsak som brukar få de flesta hårdvarurouters att bete sig konstigt och hänga sig är om man kör p2p-program, typ bittorrent, Soulseek eller motsv via adsl. Är det dessutom flera datorer som kör sånt i hemmanätet så måste man ställa in så att det blir lite bandbredd över, typ en 20-25%.

Det är det första jag skulle göra istället för att ändra en massa firmware och sånt.

Detta kanske man skulle testa... vart gör man denna inställning?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-20 17:07

Beror på vad du använder för klient. I Azeurus så gör man inställningen under
Azureus -> Inställningar -> Överföring och där har du ett val (överst ) KB/s global max uppladdningshastighet och det kan du ställa till 60.

Annars så går det ju att köra typ ett program som begränsar bandbredden och då kan man om man kör ppc och os x 10.4.x köra Carrafix som finns här: http://www.carrafix.com/

Tänk dock på att det är den totala bandbredden som är det kritiska. Har du två torrentburkar så får du sätta upp så att de har typ 30 KB/s var om bägge måste tanka samtidigt.

Fortfarande samma bekymmer...

RED. Internet känns lite snabbare nu när jag stängde av iBooken. Eftersom vi har 24Mbit ska väl det inte spela någon roll.

Safari segar enormt med sidladdningarna nu. Jag får ofta uppdatera sidorna för att de skall laddas in...

Senast redigerat 2006-08-21 23:05
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-22 23:20

Jag har fortfarande samma problem, räcker med att logga ut och sedan in så kan jag inte komma ut på internet igen utan får jag dra ut strömen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-24 00:47

kardan, hur har du airporten inställd?
vad har du för modem?
Har du provat någonting av det föreslagna?

Får du ip address på airporten fortfarande, eller tappar airporten också kontakten?

  • Medlem
  • 2006-08-24 11:09

Det här är exakt det problemet jag har försökt komma tillrätta med ett bra tag nu...(tror jag startade en tråd om det för ett halvår sen). Skillnaden är att jag betat av två netgears och sitter nu på en linksys. Igår köpte jag dock en Airport Express, men jag förstår nu att jag inte kan vänta mig att slippa problemen.
Den enda slutsatsen jag kan dra är att felet ligger hos Com Hem, och deras kundsupport är allt annat än tillmötesgående. "Vi tjänst är inte anpassad för att fungera med något annat än en dator direkt inkopplad i modemet". När jag pratat med routertillverkarnas support har jag hamnat hos indier med taskig dygnsrytm som bara är intresserade av om det är fabrikationsfel eller ej så att de kan somna om.
Som sagt; var för sig fungerar allt perfekt, men i kombination med Com Hems fantastiska tjänster blir allt pannkaka. De kanske borde lägga lite mer på att lösa sina problem istället för att leka med dockhus på bästa sändningstid.
Finns det någon möjlighet att avbryta abonnemanget i förtid eftersom deras tjänst uppenbarligen inte fungerar?

  • Medlem
  • 2006-08-26 17:30

Har kört på Expressen i två dygn nu, och alla problemen är som bortblåsta (knack knack...). Livskvalitén har ökat markant.

1
Bevaka tråden