Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam MacBook

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-14 20:36

Min MacBook 1.83 är jättelångsam. Vaknar långsamt ur vila, räcker länge när man öppnar ett worddokument, firefox eller bara skall öppna en mapp. Något snabbare efter omstart men överlag är den en besvikelse. Familjens iBook G4 känns som rena superdatorn i jämförelse. Är ngn inställning åt skogen? Kan ju inte behöva mera minne för att köra mail, word och firefox! Kan ngn hjälpa?

1. Hur mycket RAM har du? Öppna Systemprofileraren för att kolla om båda stickorna fungerar. Om du inte har mer än vad som kommer som standard och inte har uppgraderat själv, blir skillnaden väldigt stor om bara en 256MB-sticka fungerar. Datorn måste då dessutom använda det virtuella minnet mycket och i och med att det ligger på hårddisken, som är betydligt långsammare än internminnet, borde datorn bli seg.

2. Microsoft Office är ännu inte optimerad för Intelprocessorer i Mac OS, utan översätts i realtid vilket gör att det kan gå segt, speciellt när man öppnar filer (har jag märkt).

3. Förde du över en hel massa filer med Migrationsassistenten? Spotlight kanske fortfarande indexerar dem...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-14 21:57

Tack för svaret. Jag har standard RAM (512). Kollade och båda minnena hade status OK så jag antar de fungerar. Jag använde inte migrationsassistenten. Jag är medveten om att rosetta (antar jag) jobbar i bakgrunden med bl.a. word. Skulle förstå om det var enbart program som inte är uppdaterade för intel men det verkar gälla även mail, OSX osv. Kan det finnas ngt annat i "bakgrunden" som tar minne?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-08-14 22:04

Upplevde samma sak när jag bara hade 512 mb minne. Rosetta äter minne och en MacBook kan då upplevas som slöare än en iBook med samma mängd minne.

Jag stoppade i 2 GB minne och nu tuffar den lilla maskinen på som en dröm

Min MacBook dessutom märkbart kvickare än min MacBook pro på 2 ghz som bara har 1 gb minne.

Summa summarum; Intel-macar behöver ordentligt med minne för att fungera riktigt bra. Uppgradera till 1 eller 2 gb minne och din MacBook dator kommer kännas som ny.

nuhnuh: jag tror, som akesson, att lite mer minne skulle göra susen. Jag kör min 2.0GHz MacBook med 1GB RAM och upplever nästan aldrig att datorn är seg.

Du kan kolla vilka processer som använder mycket CPU/RAM i Aktivitetshanteraren (Finder >> Program >> Verktyg)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-14 22:27

Tack killar för snabba svar! Jag skall prova med mera minne.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-14 23:30

Jag har en 2.0ghz med 2gb ram. funkar som en klocka. Där emot har min flickvän en macbook 1.83ghz med 512ram den fick väldigt segt enligt mig så vi stoppade i 2gb ram och nu går den som en klocka den med så jag tror det mesta har med ramet att göra.

minnet är boven! Konstigt att man ser så många inlägg från folk som tycker sin dator med endast 512 MB RAM är långsam. När ska folk börja inse hur viktigt RAM-minne är?! Fel av Apple också att sälja sina datorer med bara 512, dumsnålt.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-08-15 21:47
Ursprungligen av tobiwan:

Konstigt att man ser så många inlägg från folk som tycker sin dator med endast 512 MB RAM är långsam. När ska folk börja inse hur viktigt RAM-minne är?!.

En ovan datoranvändare som nyss switchat kan väl Omöjligt begripa det? De flesta Antar att standardkonfigurationen är Acceptabel, men så är ju inte fallet här. Allt för att Apple ska få mer besvikna kunder, som sedan pungar ut 1000-2000kr extra.

Ursprungligen av j0ppe:

En ovan datoranvändare som nyss switchat kan väl Omöjligt begripa det? De flesta Antar att standardkonfigurationen är Acceptabel, men så är ju inte fallet här. Allt för att Apple ska få mer besvikna kunder, som sedan pungar ut 1000-2000kr extra.

Det är ju inte ens majoriteten av datoranvändarna som vet att man kan snabba upp datorn genom att byta minne, det är säkert många som har samma problem och inte hänger på 99mac och andra forum...

//Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-18 20:50

Följde era råd och lade i 1G RAM. Nu funkar den som den skall. Tack för tipsen, som dessutom inte lät vänta på sig!
Instämmer med att det är galet av Apple att inte standardutrusta grejerna ordentligt. Fina o bra grejer men Apple-politiken suger en aning...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-19 00:12

Känns jävligt skumt det där, jag sitter atm på 512 och har inga som helt problem.
Men nu gör jag inge krävande heller, surfar lyssnar på musik och chattar.

Har haft 1 gig i min gamla Mac Mini G4 1.42 ghz och macbooken med 512 springer ju om den i kvickhet lätt tycker jag.

Men prylbög som jag är så har jag 2 gig liggandes på posten, som jag ska hämta ut imorrn, och då blir det trevligt

Japp! Jag hämtade ut mina 2 gig idag. Det flyter på bättre nu.

Undvik all mjukvara som måste emuleras med rosetta. Att slösa en massa minne på emulering är ju ganska onödigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-19 15:47

Jag körde ett tag med 512 i min 1.83 och tyckte inte att det var några problem så länge jag inte försökte köra parallels så osx och win skulle dela på minnet. Men till och med det gick om man står ut med tillfällig slöhet... förutom det så märker jag ingen större skillnad nu när jag har 2gig.

Datorn ska absolut inte vara långsam i att vakna från vila eller med safari eller findern bara för att man sitter på 512 i minne. Det måste vara något annat problem som spelar in också!

En del widgetar är så buggiga att de hänger sig totalt och slukar en massa minne och CPU-kraft. Men jag antar att du redan uteslutit det genom att kolla i Activity Monitor?

1
Bevaka tråden