Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man använda VPC-licensen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-08-02 20:25

Har beställt en MB som är på väg från Kina. Jag ser det som en avgörande fördel att man nu ibland kan köra Windows native på nya Macen. Även om Tigern är mitt favoritsystem. Men vilken licens måste man ha?

Jag har XP med licens i min Virtual PC 6. Där ligger hela XP zippad på ena installationsskivan. Kommer jag att kunna packa upp den och installera den med Boot Camp eller måste jag köpa en ny Windowslicens?

boot camp är inte som Virtual PC ... det du behöver är en installations CD av Windows XP samt en licens ...

när du väll kört in boot camp så blir datorn ungefär som en tom PC .. fast ändå inte .. åså är det bara att installera XP från skivan ..

men eftersom du jobbat med VPC förut så kanske Parallels är att rekkomendera istället ? ... tycker det är bättre än Boot Camp eftersom vi här på jobbet får XP & OS X sida vid sida och kan jobba med program från olika tillverkare för olika operativsystem på samma dator, samtidigt ...

Jag ville köra min Windows som jag fick med min VPC7. Ringde bara MS supporten och så skickade de en ny installations CD.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-08-03 20:00

Det låter som en mycket enkel lösning, Erik. Jag har sökt på Microsofts hemsida efter ett telefonnummer till supporten, men drar mig till minnes att man en gång i tiden måste ha ett supportavtal för att ringa till deras hemliga nummer. Menar du att det bara är att ringa, att det inte kostar någonting? Vilket nummer?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-08-04 17:24

Frågade MS via mail. Klistrar in svaret här.
Kanske bättre att inte alltid fråga...

Hej Stig!

Tack för ditt mail.

Windows XP Professional som ingår i Virutal PC för Mac, är enbart licenserad för att köras i Virtual PC för Mac.
Man har ej licens att köra den utanför Virutal PC för Mac.


Med Vänliga Hälsningar
Microsoft AB
Magnus Bäcke
Swedish Microsoft Customer Service

E-mail: norcstse@microsoft.com
Tel. 08-752 56 30
Fax . 08-750 51 58

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-04 17:30

Det var ett fånigt svar från Microsoft, vari ligger skillnaden om man kör den under VPC eller under Boot Camp eller dylikt, man har ju betalt för licensen när man köpte VPC.

  • Medlem
  • 2006-08-05 18:54

Är inte detta MS i ett nötskal?

/Fredrik

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-08-09 10:02
Ursprungligen av Nifo:

Är inte detta MS i ett nötskal?

/Fredrik

Med tanke på att Erik tydligen fick en skiva av dem undrar man ju vad som egentligen gäller. Men det finns ju tillräckligt många anvisningar om hur man gör för den som vill pula själv. Undrar just hur mycket en XP-skiva kostar i butik?

XP-Pro, Fullversion svensk kostar 3814kr. (Pris från Microsoft)
XP-Home, Fullversion svensk kostar 2859kr. (Pris från Siba)

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-08-19 14:34

1195 för OSX Tiger på Apple Store. Låter plötsligt billigt...

Jo

1
Bevaka tråden