Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X startar ej..

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-08-18 22:48

Rubriken säger allt. Mac OS X fastnar på laddningsskärmen i uppstart. Före jag får välja användare .. Tacksam för hjälp

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-18 22:59

Vad händer dom du håller ner shift under boot?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-08-18 23:02

Absolut ingenting

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-18 23:05

när datorn stannar - är skärmen blå eller grå då? Jag misstänker grå?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-08-18 23:07

jao, äpplet har kommit fram och den lilla "laddningscirkeln" snurrar på..

Prova att starta i "Single user mode" och gör en skivreparation. Håll ner äpple-s nästa omstart så startar detta läge. Där står då hur du ska skriva ett kommando i stil med "fsck -y" eller liknande för att kolla och reparera disken. När fsck är färdigt (du kan gärna köra det några gånger) skriver du bara "exit" så fortsätter datorn att starta och då kanske det funkar som det ska.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-18 23:16

Prova även att koppla ur alla externa enheter du kan tänkas ha inkopplade. Annars r Alphonze helt inne på rätt spår. Antingen så är det hårddisken som krånglar eller något annat som har med systemet som helthet att göra.

I single user mode så blir tangenterna amerikanska. Så - (bindestreck/minus) ligger på plus-knappen och / (snedstreck) ligger på minus/understreck-tangenten.

Du ska skriva /sbin/fsck -y -f för att göra denna disk-koll.

Hoppas det går bra.

Om det inte fungerar får du fortsätta koppla bort eventuella pci-kort som du inte behöver och testa igen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-08-19 00:00

Den stannar där också..

Load of /sbin/launchd, errno 88, trying /sbin/mach_init
Load of /sbin/launchd failed,errno 88
CSRHIDTransitionDriver::probe -s
CSRHIDTransitionDriver::probe booting in single user .. do not match

Kanske lika bra att installera om mac os x...

Tja, inte ens Mac är perfekt...

Den ska stanna upp i single-user. Man kör kommandot fsck -f ända tills den rapporterar att allt är ok. Sen skriver du reboot (eller var det restart?)

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-08-19 00:33

Jag kunde inte skriva nåt i single-user. Eller menar du nåt annat?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-19 00:52

Du kan även starta skivverktyg från skivan som följde med datorn. Starta om datorn med skivan i och håll nere C - få se om det gör någon skillnad.

Jag har exakt samma problem. Samma sak vid single user mode, går inte att skriva något där. Safe mode funkar inte heller. Har försökte boota från tiger-dvdn men det går inte heller. Det enda som funkar är att boota upp i Windows genom bootcamp.

Känns ju ganska hopplöst om det inte ens går att boota från skivan...

Tacksam för svar

1
Bevaka tråden