Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför modererades min tråd?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-18 15:46

För en vecka sen ungefär skrev Expressen (?) om Lasse Kronér, som både är kändis och 99mac-medlem. Han hade blivit sur på nån hotellchef. Eftersom artikeln var som en typisk tabloidartikel och bara fjantig och jag dessutom skulle bli lika sur som Lasse om nån kallade mig för "fet" osv, så skrev jag ett inlägg i Loungen, där man ju ska kunna skriva om allt möjligt.

När den där tråden om fildelningsdiskussioner började för några dagar sedan, så slog det mig i samma veva att jag inte sett den där tråden om Lasse på ett tag, så jag började leta men hittade den inte. Den hade tydligen blivit censurerad.

Jag förstår om 99mac inte gillar fildelningsdiskussioner och varför Kalle Borchs tråd blev bortplockad. Men vill väldigt gärna ha reda på varför 1) min tråd om Lasse blev censurerad och 2) varför man inte ens orkar skicka ett mail till mig och tala om vad som hänt och varför.

Danne

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-08-18 15:49

Jag tycker att det börjar bli många sådana här "fall" på senaste.. Vad pågår? Att moderatorn anser att tråden inte är intressant/relevant/fyller något syfte, kan väl inte vara anledning till radering, eller? Speciellt inte i Loungen.

Att trådar försvinner utan förvarning eller spår är under all möjlig, tillgänglig kritik.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-18 16:00

"Småpåvar" som bestämmer får man alltid acceptera i forum. 99mac är dock helt OK i den frågan. D.v.s om ett och annat inlägg försvinner så är det väl så då...

Ursprungligen av Wire:

"Småpåvar" som bestämmer får man alltid acceptera i forum. 99mac är dock helt OK i den frågan. D.v.s om ett och annat inlägg försvinner så är det väl så då...

För all del, men de får gärna informera att de gjort det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-18 16:21
Ursprungligen av Wire:

D.v.s om ett och annat inlägg försvinner så är det väl så då...

Nej, det är det inte alls.

Synd på en så rolig tråd. Går det att få tillbaka den? Jag och tjejen skrattade gott åt rubriken och Äcksprässen-artiklen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-18 17:05
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Synd på en så rolig tråd. Går det att få tillbaka den? Jag och tjejen skrattade gott åt rubriken och Äcksprässen-artiklen.

Tack. Det var kul att sätta en egen "chock-rubrik".

Det handlar inte om just den tråden, eller att det var jag som startade den. Det som stör mig ordentligt är att någon som fått uppdraget att vara moderator plötsligt anser sig vara allsmäktig och ha rätten att plocka bort inlägg/trådar som vederbörande inte anser vara "coola" eller vafan nu skälet kan vara. Nästa gång är det nåt annat som plockas bort, troligen något som är avsevärt viktigare än en tråd om Lasse Kronér.

Och för att göra saken ännu mer motbjudande så struntar man högaktningsfullt i att ens underrätta trådskaparen. Det är jäkligt arrogant.

Ursprungligen av Danne V:

Tack. Det var kul att sätta en egen "chock-rubrik".

Det handlar inte om just den tråden, eller att det var jag som startade den. Det som stör mig ordentligt är att någon som fått uppdraget att vara moderator plötsligt anser sig vara allsmäktig och ha rätten att plocka bort inlägg/trådar som vederbörande inte anser vara "coola" eller vafan nu skälet kan vara. Nästa gång är det nåt annat som plockas bort, troligen något som är avsevärt viktigare än en tråd om Lasse Kronér.

Och för att göra saken ännu mer motbjudande så struntar man högaktningsfullt i att ens underrätta trådskaparen. Det är jäkligt arrogant.

Jo, det är sant, jag har varit med om det förut, för att ta ett exempel.

  • Medlem
  • 2006-08-18 17:21

Om en medlem hängs ut i en kvällstidning för att han har blivit polisanmäld för misshandel är det beklagligt om andra medlemmar tycker att det är så roligt att de tycker att man ska sprida detta på 99mac. Det är (eller i alla fall "skulle kunna vara") att sparka på en som redan ligger. Förklara gärna varför det är okej att skratta åt just den här medlemmen innan du blir så förbannad.

Det har sagts förr men det tål att sägas igen: Det är ingen mänsklig rättighet att publicera vad man vill på 99mac. Om medlemmarna stundtals förlorar omdömet får moderatorerna hitta det åt dem. Det har ingenting med coolhet eller något annat att göra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-18 17:36
Ursprungligen av Baron:

Om en medlem hängs ut i en kvällstidning för att han har blivit polisanmäld för misshandel är det beklagligt om andra medlemmar tycker att det är så roligt att de tycker att man ska sprida detta på 99mac. Det är (eller i alla fall "skulle kunna vara") att sparka på en som redan ligger. Förklara gärna varför det är okej att skratta åt just den här medlemmen innan du blir så förbannad.

Vad är detta för tjafs? För det första har du fullkomligt missuppfattat hela meningen med tråden - vilket är ganska uppseendeväckande i sig. För det andra så ska du och andra moderatorer INTE börja lägga in era högst PERSONLIGA värderingar i om ett ämne eller inlägg inte passar i er världsbild. Det är därför det finns regler om vad man får och inte får skriva här.

Om du eller någon annan moderator börjar slänga bort trådar och inlägg trots att dess ämnen inte ens är i närheten av det som listats som "icke önskvärt", så bryter ni ju faktiskt mot reglerna själva och är därmed inte kvalificerade att göra jobbet.

EDIT: Jag kanske ska förklara det närmare: När man sätter upp en lista med förbud, så innebär det även motsaten; att det som INTE finns på listan tillåts. Följaktligen bryter du mot reglerna om du plockar bort inlägg som INTE finns med, dvs som tillåts.

Om detta är det modus operandi som nu gäller på 99mac, så föreslår jag att ni tar steget fullt ut: Släng listan på förbjudna ämnen och kör den gamla hederliga despotismen rakt av så slipper ni alla "ocoola" eller obehagliga trådar som både den om Lasse och den här som vi skriver i just nu. Bara släng dom så fort dom startar.

Ursprungligen av Baron:

Det har sagts förr men det tål att sägas igen: Det är ingen mänsklig rättighet att publicera vad man vill på 99mac. Om medlemmarna stundtals förlorar omdömet får moderatorerna hitta det åt dem. Det har ingenting med coolhet eller något annat att göra.

Det där var så dumt att jag borde låtsas som om jag inte såg det. Du ska inte raljera om "mänsklig rättighet" för att försöka ta några poäng. Det handlar om en äcklig übermenschattityd som ger väldigt obehagliga associationer: "Ni vet inte vad som är bra för er. Det vet däremot jag".

Så länge ett inlägg eller en tråd med råge håller sig innanför de ramar och regler som ni själva skrivit, så ska ni på ren svenska ge fan i det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-18 18:26
Ursprungligen av Danne V:

Det där var så dumt att jag borde låtsas som om jag inte såg det. Du ska inte raljera om "mänsklig rättighet" för att försöka ta några poäng. Det handlar om en äcklig übermenschattityd som ger väldigt obehagliga associationer: "Ni vet inte vad som är bra för er. Det vet däremot jag".

Så länge ett inlägg eller en tråd med råge håller sig innanför de ramar och regler som ni själva skrivit, så ska ni på ren svenska ge fan i det.

Hej Danne. Får jag fråga?
Är det du eller moderatorerna som bestämmer på det här forumet?
Hej då.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-18 18:44
Ursprungligen av jahve:

Hej Danne. Får jag fråga?
Är det du eller moderatorerna som bestämmer på det här forumet?
Hej då.

Den som "bestämmer" är ju i slutänden Martin Björnström som startade sajten.
Men han och teamet har självklart jobbat fram de forumregler som gäller och som alla förväntas följa. Med "alla" menas även moderatorerna.

Om jag då skriver ett inlägg som inte på något enda vis bryter mot någon av reglerna (låååångt därifrån), och tråden ändå blir bortplockad, så har ju moderatorn ifråga själv brutit mot reglerna eftersom han tagit bort en tråd som är OK.

Om detta är det nya sättet att jobba, så är naturligtvis de flesta medlemmar intresserade av att få veta det. Om du tänker efter riktig noga, så förstår du nog att forumet faktiskt består av just dessa medlemmar. Om vi inte fanns, så skulle inte 99mac finnas.

Därför är det viktigt att reda ut det här. Vi måste få veta vad som gäller. Nästa gång kanske det är ditt inlägg som försvinner.

Eller om vi tar en jämförelse: Det är förbjudet att köra mer än 50 km/tim på en gata. Följaktligen är det tillåtet att köra långsammare (fast det inte sägs). Om du puttrar fram i 30 på den där gatan och en polis tar dig ändå för att han inte gillade din spygröna mössa, så är det väl inte riktigt som det bör vara, eller hur?

Baron, om ni inte fattat det ännu: Det roliga var inte Person X eller dennes handling, det var artikeln. På detta censurerades det hela utan motivering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-18 18:10

Jag tycker man ska kolla vad slutresultatet blir. Hur rolig eller tråkig än Expressens rubriker är så blir ju resultatet att 99mac-medlemmen får mer uppmärksamhet som han inte har bett om. Känns som kärnan glömdes bort snabbt i bland alla arga meningar och urladdningar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-18 18:33
Ursprungligen av acke:

Jag tycker man ska kolla vad slutresultatet blir. Hur rolig eller tråkig än Expressens rubriker är så blir ju resultatet att 99mac-medlemmen får mer uppmärksamhet som han inte har bett om. Känns som kärnan glömdes bort snabbt i bland alla arga meningar och urladdningar.

Nej, tvärtom.

Det handlar INTE i första hand om just den tråden, utan om att en moderator helt godtyckligt anser att han "vet bäst" och raderar inlägg utan vidare spisning för att de inte passar hans egna åsikter eller hans egen världsbild generellt sett.

Framförallt när tråden skapats i ett slutet forum som dessutom existerar för att ge plats åt allsköns ämnen. Därför fick det också namnet "Lounge".

När det gäller just den tråden så var det självklart inget som jag absolut måste publicera. Man kunde istället bara mailat mig och bett MIG radera den eftersom den ju var långt ifrån "förbjuden". Då kanske jag hade gjort det. Istället använder man sig av rent maktspråk; "Jag slänger skiten och struntar givetvis i att tala om varför eftersom jag BESTÄMMER".

Mycket dålig stil.

Ingen som har tänkt på att det kanske hände som så att någon skrev något olämpligt i tråden, Lasse läste tråden och reagerade på det inlägget som ännu inte hade tagits bort och kände att han helt plötsligt hade hela tråden vänd mot sig och inte Expressen.
Där efter rapporterat tråden, som sedan togs bort. ?

Detta är bara en teori, jag är ingen admin eller av högre rang, så jag kan inte kolla vad som egentligen hände innan tråden försvann. Jag har inte ens haft chansen att läsa den i första taget!

Jag måste faktist hålla med moderatorn Baron till viss mån, ja, det är HELT FEL att mobba folk hur som helst.

Där emot är det en helt annan sak att mobba en tidningsartikel som handlar om en person, enligt mig, så länge man inte går på själva personen.

Själv tror jag att jag haft några raderade inlägg, ibland hittar jag inte sånt jag skrivit tidigare, så antingen är det att jag inte kommer ihåg vart jag placerade inlägget eller så kan det ha varit moderator-jobb.

Det skulle iaf vara hemskt bra om man meddelade den drabbade skaparen om att inlägget/tråden är borta samt anledningen.
Visst, det är lite extra jobb, men då slipper vi såna här trådar.

Ha en trevlig kväll, alla!

EDIT: oj, längsta inlägget på hela veckan av mig

  • Medlem
  • 2006-08-18 21:35

Jag förstår precis vad tråden handlade om, och det tror jag att ni vet. Tråden togs inte bort för att den var ocool eller för att den inte passade på 99mac, det tror jag också att alla begriper. Men det som alla borde begripa är att det inte är bra när man pekar ut medlemmar i sammanhang som kan vara komprommetterande.
Det går inte att skriva heltäckande regler. De regler som finns är bra. När det dyker upp fall som inte går att sortera under nån av de regler som finns betyder det att den moderator som upptäcker tråden antingen gör nånting åt den på egen hand, eller att moderatorn tar upp saken i modforumet, vilket skede i det aktuella fallet. Frågan fick ett svar och resten gav ett tyst samtycke.
Det var inget kontroversiellt beslut att ta bort tråden. Det var en tråd som kan såra den det handlade om alldeles oavsett vilken avsikten var. jag vill påstå att det är förmätet att göra sig till tolk å någon annans vägnar, och här tycker jag att det inte är mycket att diskutera. Tråden och forumet mår inte dåligt av att tråden försvinner. Medlemen mår möjligen bättre av att den försvinner, garanterat inte sämre.

Snacket om att moderatorerna måste följa reglerna är ju förstås nonsens. Moderatorerna ansvarar inte för någon annan än mig i egenskap av Deputy och i slutänden Martin som drog igång och äger rasket. Ingen har rätt att skriva nåt bara för att det inte uttryckligen är förbjudet. Reglerna är till för att skapa en bra stämning på 99mac, inte för att man ska kunna hävda sin rätt. Givetvis kan man ta upp klagomål på modereringen, som sker här, men det leder i så fall till att den moderator som drar på sig befogade klagomål till slut inet lägre är moderator. Det har hänt förr och kan ske igen. Men det här fallet är inte belastande för någon moderator.

Trafikjämförelsen är tagen helt ur luften. Din kille i 30 med grön mössa borde i stället vara en kille som kör i 50 på ettans växel (skrikande motor) fram och tillbaka framför ett ålderdomshem. Det är tillåtet, men synnerligen olämpligt.

Vill du fortfarande hävda din rätt att skriva trådar på endera sidan gränsen av att kränka andra medlemmar? Ska vi skriva in att det är förbjudet i reglerna? Ska vi sluta ta ställning till varje enkilt fall av möjligt behov av moderering, och i stället go strictly by the book?

Jag svarar inte på fler frågor om den aktuella tråden, men ni som vill fortsätta kan gärna diskutera principerna för moderering i stället.

Jag har inte läst det berörda inlägget så det kan jag inte kommentera, men jag håller med Danne V om en sak.

Tas en tråd bort kan det väl vara lämpligt att meddela skaparen av tråden.
Det borde vara en regel för er moderatorer. ”Raka rör” – så undviker vi diskussioner som denna.

/Jerker

Det är en vanligt förekommande missuppfattning att 99mac, eller om man så vill internetforum i allmänhet, styrs av något slags juridik.

Så är det självfallet inte. Forum styrs ytterst av sociala regler och sådana är i regel inte formulerade i skrift. Lika lite som en arbetsgivare ska behöva ha skriftliga instruktioner för att kollegor inte ska göra sig lustiga på andras bekostnad så ska det behövas här.

Vi vet alla att det är lätt hänt att man i farten skriver och skickar iväg ett mindre genomtänkt inlägg. Moderatorernas roll blir tyvärr därför också ibland att se till att det råder ett hyfsat socialt klimat, och därför blir vi tyvärr att rensa bland bland inlägg.

Ibland leder det till att någon känner sig trampad på tårna, men innan man går upp alltför mycket i varv över det kan man räkna till tio och fråga sig om man själv lyckats trampa någon på tårna genom sina inlägg...

Nu råkar jag inte riktigt veta vilken tråd det handlar om men jag skulle bli förvånad om flytt/raderingen av tråden var olämplig - det har hänt i något enstaka fall på över fem år.

Någon skrev att "det börjar bli många sådana här fall" men det stämmer inte speciellt bra - det brukar alltid vara några trådar i månaden som inte passar här på 99mac.

Moderatorerna gör ett bra jobb och dom allra flesta uppskattar att forumet är "on topic" och att trådarna inte svävar iväg från huvudämnet alltför mycket.

Småpåvar, allsmäktiga - kärt barn har många namn. Jag har blivit kallad för "Hitlers son", Nazist och en massa andra tråkigheter men alla har bett om ursäkt senare när saker har lugnat ner sig. Faktum är att moderatorerna har väldigt stora befogenheter och tillför väldigt mycket till stämningen och innehållet här på sajten.

Jag har märkt att flera personer hänvisar till reglerna som om det vore en förhandling i tingsrätten. Se reglerna som vägledande men läs dom inte ordagrant. Om en moderator bedömer att innehållet inte hör hemma här eller medlemmen bör lugna ner sig i någon vecka så har dom all rätt att ta det beslutet. Allt annat skulle leda till kaos här med så många tusentals inlägg i veckan. Tro mig - ni vill inte ha ett helt fritt forum.

Jag råder att ta det lugnt en stund och tänka efter innan ni börjar kalla teamet för en massa dumheter. Om ni anser att en viss moderator agerar i personligt intresse för att få bort en tråd eller annat som är olämpligt bör ni kontakta Baron via pm eller email så kommer det redas ut.

Nu ska jag avsluta min kopp té och gå och lägga mig. Upp 04.45 (!) imorgon. Ser inte att diskussionen leder till något nytt och intressant - detta har tagits upp många gånger tidigare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-19 10:29

Varför modererades min tråd?

Igår diskuterade vi en tråd som lyfts bort. Nu har DEN tråden låsts i sin tur, trots att inga svordomar eller elaka påhopp förekom. http://www.99mac.se/feedback/102500-varfoer-modererades-min-trad.html
Fattar ni inte att sådana diskussioner är viktiga? Kan ni vara bussiga att öppna den igen?

Danne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-19 13:23

Om jag inte minns tråden fel handlade den om Lasse Kroner som blivit polisanmäld?

Varför i hela fiskbullarnas land finns ett intresse att läsa om sådan skit? Ska 99mac bli en skvallerpress nu också som så många "seriösa tidningar" blivit? Men det är min personliga åsikt som inte gör att jag tar bort vad andra vill säga (tyvärr verkar en stor del av svenska folket "köpa" skiten så).

Gällande tråden så vet jag vet inte exakt historien bakom varför din tråd togs bort "från början" men det hänvisades till påhopp på medlem bl.a. vilket låter högst troligt. Det känns ungefär lika kul att läsa om någon som gjort bort sig (och blir uthängd för att han är "kändis") som att någon refarerade till medisinska "piles" vid en diksussion om en funktion i ett kommande OS (det senare var på sitt sätt kul men kanske lite... ja... otrevligt ).

Jag har tyvärr inte orkat läsa ovan länk ännu för det stod så oftanligt mycket i den och det verkade bara gå runt runt.

Generellt när saker tas bort skrivs ju en anledning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-19 13:31

Håller med Danne V här utan att ha läst orginaltråden så tycker jag nog att en diskussion kring varför/hur det modereras måste kunna vara en del av ett forum och förhoppningsvis leda till att dorumet utvecklas i en bra riktning. Om inlägg tas bort anser jag att moderatorn ska kort kommentera om varför detta sker, än viktigare är detta om hela trådar tas bort.

/thomas

Ursprungligen av thomk:

Håller med Danne V här utan att ha läst orginaltråden så tycker jag nog att en diskussion kring varför/hur det modereras måste kunna vara en del av ett forum och förhoppningsvis leda till att dorumet utvecklas i en bra riktning. Om inlägg tas bort anser jag att moderatorn ska kort kommentera om varför detta sker, än viktigare är detta om hela trådar tas bort.

/thomas

Hur mycket tid är det rimligt tycker du att en moderator skall lägga på varje inlägg i så fall? Så om en moderator skall göra sitt jobb till din och många andras totala tillfredställelse så skall varje inlägg som moderas få en kort, välfunnen och väl motiverad förklaring, som var och en förstår - även om man har samma intelligens som en brödrost och oftast skriver inlägg genom att dunka näsan i tangentbordet och förundrat titta på bokstäverna som producerats och sedan klickar man på skicka in? Hur lång tid tar det att skriva en sådan per modererat inlägg? Skall vi gissa på tre minuter per modering? Så om en moderator kan tänka sig att tröska igenom meningslöst babbel under kanske 60 minuter varje dag, istället för att göra någon meningsfullt och tillfredställande med sitt liv, så hinner moderatorn på denna tid alltså modera max 20 trådar, istället för kanske 180 stycken om man anslår 20 sekunder per moderering?

Så tidsaspekten för moderatorjobbet är dock inte det enda som är fel med hur du tänker.

Nästa fel är att man skall se tråden kvar på något sätt, eller i alla fall en motivering till varför den är borta? För att göra det behövs det dels funktioner som inte finns i vBulleting (forumprogramvaran), eller så skapar man en ny tråd på samma ställe och hoppas att man hittar till den.

Skall man då i den nya tråden skriva tex "Tråden borta för att Kalle Svensson kallade Johan Person för en liten smygnazist"? (Obs fiktiva namn). Det är ju en klar och tydlig motivering som inte kan missförstås? Vad jag menar är att en motivering i en tråd till sin natur kanske inte kan göra ett bra jobb att dölja vad det är som har moderats bort, vilket sedan lätt kan hittas via tex Google i alla fall. Ju bättre motivering, desto sämre radering kan man sammanfatta det som.

Så om man skall ta ditt förslag på allvar så är effekten av det det dels att moderatorerna skall jobba mycket mycket mera för att hantera några personer som inte kan uttrycka sig vettig i webbforum och som belöning skall få en massa massa kommunikation och dels att förslaget innebär i princip att varje sak som modererats bort skall stå kvar i en annan form i alla fall.

Jag tycker det är en riktigt dum ide och jag hade hoppats att alla som kommer med liknande förslag accepterar verkligheten och försöker se modereringen i alla fall under några ögonblick från moderatorns sida.

Håller du inte med om det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-19 13:36

Jag kan tyvärr inte tala för andra än mig själv men så fort jag tar bort något är det efter nog övervägan och ibland diskussion med andra moderatorer. Ibland ligger man i en gråzon och då blir det svårare.

Jag är ganska säker på att jag såg originaltråden efter den raderats med hänvisning till att den blev anmäld för påhopp på medlem. Av allt att tyda låter det rimligt (jag letar efter tråden nu för att se vad som skedde).

De flesta, om inte alla inlägg jag sett tagits bort av moderatorer har en kommentar. Och i ovan tråd Danne hänvisar till så är det inte så hemskt många inlägg/trådar det handlar om totalt. Vi bedriver inte, som någon försökte få det att låta, någon selektiv natzi-styrning på forumet där vissa får säga sitt men inte andra får det.

Du menar nazi va? Inte natzi?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-19 14:17

Erik,

Det är vissa FAKTA som Baron, Richard och Martin inte vill låtsas om i sina inlägg i den andra tråden (som låstes). Dom försöker tvärtom ge sken av att något helt annat gäller, eftersom dom ska kunna motivera att den första tråden lyftes bort. Det är alltså frågan om (omedvetna?) halvlögner och halvsanningar för att i efterhand legitimera ett beslut som inte var så smart.

Dessa FAKTA är

1. Tråden om Lasse skapades i Loungen som i sin tur skapats för att bereda plats för just off-topic, dvs EXAKT såna där blaha-trådar som den det är frågan om. Loungen är ju dessutom bara för betalande medlemmar som lagt en slant bara för att kunna ventilera allsköns ämnen.

2. Tråden var FÖR Lasse och EMOT Expressen. Jag förlöjligade kvällspressen - INTE LASSE. En gång till: Inlägget/tråden var till Lasses FÖRDEL. Att du fått uppfattningen att det var "ett påhopp" är således ABSOLUT, TOTALT, HELT FEL, men det är just det som man har lyckats få dig och andra att tro.

Genom att låsa tråden för fler inlägg och därigenom hindra mig att skriva detta, så lägger man dessutom en förolämpning till skadan. Så här får det inte fungera.

En annan sak: De enda som börjat tala om "nazi" i det här fallet är moderatorerna själva. Jag har då rakt inte skrivit nåt sånt, utan tycker att ni gör ett jäkla bra jobb. Men därför står ni inte utanför kritik när ni gör fel och behandlar folk nonchalant.

Danne

Senast redigerat 2006-08-19 14:30
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-19 14:33
Ursprungligen av Danne V:

Erik,

Det är vissa FAKTA som Baron, Richard och Martin inte vill låtsas om i sina inlägg i den andra tråden (som låstes). Dom försöker tvärtom ge sken av att något helt annat gäller, eftersom dom ska kunna motivera att den första tråden lyftes bort. Det är alltså frågan om halvlögner och halvsanningar för att i efterhand legitimera ett beslut som inte var så smart.

Dessa FAKTA är

1. Tråden om Lasse skapades i Loungen som i sin tur skapats för att bereda plats för just off-topic, dvs EXAKT såna där blaha-trådar som den det är frågan om. Loungen är ju dessutom bara för betalande medlemmar som lagt en slant bara för att kunna ventilera allsköns ämnen.

2. Tråden var FÖR Lasse och EMOT Expressen. Jag förlöjligade kvällspressen - INTE LASSE. En gång till: Inlägget/tråden var till Lasses FÖRDEL. Att du fått uppfattningen att det var "ett påhopp" är således ABSOLUT, TOTALT, HELT FEL, men det är just det som man har lyckats få dig och andra att tro.

Genom att låsa tråden för fler inlägg och därigenom hindra mig att skriva detta, så lägger man dessutom en förolämpning till skadan. Så här får det inte fungera.

En annan sak: De enda som börjat tala om "nazi" i det här fallet är moderatorerna själva. Jag har då rakt inte skrivit nåt sånt, utan tycker att ni gör ett jäkla bra jobb. Men därför står ni inte utanför kritik när ni gör fel och behandlar folk nonchalant.

Danne

Danne... När jag läste tråden, så uppfattade jag det som om du tyckte det var en kul grej bara. Men som det påpekades utav en medlem i just denna tråd, och även som jag själv tycker så var tråden riktad mot en medlem. På skoj ja, men fortfarande riktad mot en medlem. Det kan uppfattas negativt oavsätt om det var väl menat eller inte.
Jag låste tråden, hade det varit mig det handlade om hade jag inte uppskattat om random folk haft diskussioner om mig offentligt. För vidare diskussion om just denna tråd kan du ta det via PM...

Danne - jag har mailat dig. Kolla din inbox så försöker vi diskutera igenom det här.

Fattar ni inte att sådana diskussioner är viktiga? Kan ni vara bussiga att öppna den igen?

Diskussionen stängdes tidigare för att det inte fanns något mer att diskutera. Jag har tittat på tråden och bedömer att moderatorn gjorde rätt, den hör inte hemma i Loungen.

Därmed finns inte så mycket att diskutera - här gäller inte demokrati, ordet är inte fritt och vi bestämmer enväldigt vad som får skrivas här, vem som får skriva och var saker skrivs.

Låter hemskt tråkigt men när man samlar tiotusentals människor på en plats med fri möjlighet att skriva vad som helst slutar det i totalt kaos om man inte styr diskussionerna i en riktning.

Bevaka tråden