Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skolbänk med iMac!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-18 19:36

Jag har tänkt ihop en alldeles oerhört praktiskt skolbänk med en inbyggd iMac! Tänk er en skolbänk av den gamla typen, med uppfällbart lock. På undersidan av det locket monterar man en iMac. Tangentbordet monteras på en fällbar skiva framtill på bänken, så att bänken både kan använas som vanlig skolbänk, utan dator, och som en datorbänk.

Ja, ja, frågan är om det redan finns någon liknande lösning att köpa. Någon som sett något dylikt, undrar en lärare som börjar få trångt i klassrummet med eMac och växande klasser...

Det låter som en ganska bra idé, men undra hur det blir med portarna på baksidan av datorn, om man kan komma åt dem?

Jag tror också att man får se till att det är bra bänkar, så att inte locket trillar av med datorn på, samt att bänken är stabil så att den inte välter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-18 19:47

Locket måste dessutom ha någon sorts dämpande fjäder när man stänger det. Vad jag minns från småskolan så var det ofta som bänklocken bara flög igen. (ibland med fingrar i kläm). Men det är en bra idé! Jobba på den och sen kan du säkert sälja den till Kinnarps eller nåt liknande företag..

Annars kan du ju ha stora lådor med uppfällbara lock för eMacen istället för bänkar
Så får eleverna sig lite träning på köpet!

Jag har en känsla av att det blir mer ekonomiskt att ha en näve med laptopar istället.

Men idéen är intressant, och det behöver inte bara tilltala skolvärlden. Bägge mina föräldrar vill kunna få undan sina datorer så att de inte syns alls.

En ännu vildare idé: En hydraulisk arm sänker ner iMacen från taket. Känns lite high-tech sådär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-18 20:16

Det finns flera problem med bärbara, både säkerhetsmässigt (stöldrisken) och praktiskt. Det är helt enkelt omständigt att hantera praktiskt om man använder datorerna regelbundet. Men den hydrauliska armen är ett alternativ...;)

Ursprungligen av maca:

Det finns flera problem med bärbara, både säkerhetsmässigt (stöldrisken) och praktiskt. Det är helt enkelt omständigt att hantera praktiskt om man använder datorerna regelbundet. Men den hydrauliska armen är ett alternativ...;)

Det är ändå värt det, dels tycker jag också att datorsalar ska sparkas tillbaka till det 80-tal de kom från men en annan fördel är att man kan ha en mer lättviktig server- och nätverksinfrastruktur (plus då de pedagogiska fördelarna). Våra elever och lärare klagar då inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 10:29

Ideal och verklighet

Det finns ingen chans i världen att vår skola skulle köpa in en bärbar dator till varje elev och i synnerhet då inte Mac! Det var efter år av strid jag lyckades få macar till min egen undervisningssal. Nu är det inköpsstopp på macar till andra salar än min, även om andra lärare också skulle föredra Mac. Jag håller helt med om att traditionella datasalar har ett mycket begränsat värde och anser precis som flera av er att datoranvändningen ska integreras med den vanliga undervisningen. Jag använder ett läromedel som består både av bok och webbplats (Bok&webb).

Nu har jag datorerna efter väggarna och vanliga bänkar i mitten av klassrummet, men skolledningen vill göra större klasser och då ryms inte dubbla bänkuppsättningar. Jag undervisar alltid i samma klassrum och datorerna behövs, pga av läromedlets karaktär, kanske i genomsnitt 2 lektioner av 3. En klassuppsättning bärbara datorer, där varje dator delas av flera elever, skulle inte innebära någon fördel för mig, utan bara en massa praktiskt jobb med att plocka fram och plocka undan dem, säkerhetsarrangemang osv.

Därav mina tankar på att använda iMac på något finurligt sätt, så att de enkelt går att få undan när de inte behövs, men ändå alltid finnas inom räckhåll och fast monterade i skolbänk eller i en arm från taket...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-18 22:25

Jag tycker att det låter genomuselt. tänk bara vilken kass ergonomi det blir med ett stort hål rätt framför tassarna med höga kanter runtom. Dessutom kan man inte förvara böcker i bänkarna längre och sist men inte minst, datorer borde inte användas hela tiden i undervisningen. När de används ska de istället användas vettigt, lär ungjävlarna att leta i böcker istället.

Man kan överväga att samarbeta med Apple och deras 1-till-1-inlärning. Man låter varje elev och lärare ha varsin MacBook och använder med fördel helt vanliga bord under dem. Ska man använda datorer i undervisningen så ska man göra det ordentligt. Att på en skola med ett par hundra elever ha en datorsal med högst ett tjugotal maskiner som mestadels står oanvända känns 80-tal. Det tror jag inte ger så mycket, men om man alltid har möjlighet att använda dem så är jag övertygad om att man kan få ut mycket mer av det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-18 22:34

Ok, då har pessimisten talat! Nu är vi frälsta då vi vet vad som är rätt och fel!

Stavfel kan ha förekommit...

En mac mini fastbultad under/på bordet och en TFT på en VESA-arm borde väl funka? Då får man ju åtminstone full skrivbordsyta, bortsett från tgb/mus.

En bra lösning om man ska ha stationärt är annars att skaffa bänkar med undermonterad tangentbordshylla och inbyggd tft-skärm som man fäller upp ur bordsskivan. Då får man en ergonomiskt bra lösning som fungerar bra även när datorerna inte används eftersom det ser ut som helt vanliga bänkar när skärmen är nerfälld. Det blir en inte alltför tokig lösning som bör gå att genomföra även om man är bakbunden av inavlat kommunalt IT-folk, men tyvärr svårt att genomföra med iMacar - Mac Mini är mer lämpad för den sortens montering.

1
Bevaka tråden