Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag köpa Cinema Display 30" trots hela 6500 K?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 16:39

... jag känner att jag har spenderarbyxorna på mig. Jag är sugen på en Cinema Display 30"...

Den skärmen skulle vara perfekt för mitt arbetssätt när jag tar hand om mina bilder + formger.

Men...

Jag är en kalibreringsnörd av högt mått och oerhört petig med min digitala färghantering. Jag jobbar med bilder som ska till web och tryck. Mest tryck. Enligt Macoteket är 30"-arn spärrad på 6500°K... Helst skulle jag vilja köra på 5000°K för att ha en konsekvent kedja... (även om jag ibland kör Adobe1998 istället för t.ex ECI-RGB)...

Men visst. Till saken hör att jag jobbar inte i en exakt 5000°K-miljö (alltså mitt omgivande ljus) så jag har inte 100% perfekta förhållanden även om jag skulle få ner vitheten till 5000°K...

Då till frågan. Lite pros/cons med bildskärmsvalet. Ska jag leva med 6500°K och få en gryyyymt snygg och sexig skärm med fet upplösning eller borde jag avvakta/kolla in annat? Åsikter tack. Gärna från folk i samma sits (AD/fotograf)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 20:04

Å en sak till. Hur lika är en 20"? Funtar på att ha den som andraskärm men vill gärna att de upplevs som rätt lika. Den har ju lite sämre värden än sin storebror 30".

hmm...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 22:02

kom igen! Har vi ingen skärmguru här som kan hjälpa mig?

  • Medlem
  • 2006-08-17 23:07

Vad har du nu?

6500K funkar bra. Skärmen är "låst" till ett värde i den meningen att den naturligt, utan profil, ger en viss ton på 100% vitt. Min gissning är att det inte är 6500K, utan betydligt närmare 10000. Alla skärmar är så. Profilen begränsar ju skärmens färgrymd, och de flesta skärmar börjar se riktigt risiga ut vid 5000K (typ laxrosa).

Om du hårdvarukalibrerar, och använder 6500K, så kommer du absolut tillräckligt nära. Annars får du skaffa betydligt dyrare skärmar per tum. Jag tror att EIZO har en 5000K-skärm.

Ursprungligen av stfm:

Vad har du nu?

6500K funkar bra. Skärmen är "låst" till ett värde i den meningen att den naturligt, utan profil, ger en viss ton på 100% vitt. Min gissning är att det inte är 6500K, utan betydligt närmare 10000. Alla skärmar är så. Profilen begränsar ju skärmens färgrymd, och de flesta skärmar börjar se riktigt risiga ut vid 5000K (typ laxrosa).

Om du hårdvarukalibrerar, och använder 6500K, så kommer du absolut tillräckligt nära. Annars får du skaffa betydligt dyrare skärmar per tum. Jag tror att EIZO har en 5000K-skärm.

Alla skärmar har inte närmare 10000K som färgtemperatur. Det är nog bara gamla CRT-skärmar som kommer upp i de temperaturerna. Apple-skärmen ligger på 6500-7500K i färgtemperatur om du kalibrerar den med ett program som tillåter dig välja Native White Point.

Sedan går inte denna skärm att hårdvarukalibrera. Det är ju inte bara att hänga på en puck för att man ska få hårdvarukalibrering. Man måste på något sätt kunna styra skärmens färgåtergivning för att få ett bra utseende innan man profilerar skärmen. Apples skärmar kan alltså inte ändras mer än när det gäller ljusstyrkan. Vad man kan göra är alltså bara en profilering, dvs en beskrivning över hur skärmen uppträder.

Ska du ha en perfekt färgåtergivning skulle jag snarare titta på de mer avancerade modellerna i Eizos eller Necs sortiment. Quato har också bra skärmar. En bra skärm för dig kan vara Eizo ColorEdge CE240WK. Inte fullt så avancerad som deras CG-skärmar, men bra storlek och bra kvalitet för pengarna.

Stefan

  • Medlem
  • 2006-08-27 12:17
Ursprungligen av stefanprofiler:

Alla skärmar har inte närmare 10000K som färgtemperatur. Det är nog bara gamla CRT-skärmar som kommer upp i de temperaturerna. Apple-skärmen ligger på 6500-7500K i färgtemperatur om du kalibrerar den med ett program som tillåter dig välja Native White Point.

Sedan går inte denna skärm att hårdvarukalibrera. Det är ju inte bara att hänga på en puck för att man ska få hårdvarukalibrering. Man måste på något sätt kunna styra skärmens färgåtergivning för att få ett bra utseende innan man profilerar skärmen. Apples skärmar kan alltså inte ändras mer än när det gäller ljusstyrkan. Vad man kan göra är alltså bara en profilering, dvs en beskrivning över hur skärmen uppträder.

Ska du ha en perfekt färgåtergivning skulle jag snarare titta på de mer avancerade modellerna i Eizos eller Necs sortiment. Quato har också bra skärmar. En bra skärm för dig kan vara Eizo ColorEdge CE240WK. Inte fullt så avancerad som deras CG-skärmar, men bra storlek och bra kvalitet för pengarna.

Stefan

Nej, 10 000 var en överdrift, och med "hårdvarukalibrering" menade jag bara att man just hänger på en puck. Skärmen ser ut som den gör, och det behöver inte vara just 6500K. Det kan lika gärna vara 7500, och ibland mer. Om man profilerar brukar man hamna ganska bra ändå. Men vissa har ju självklart högre krav.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 07:36

Nu sitter jag på en gammal sony trinitron-skärm på jobbet å en gammal Cinema D. 23" hemma. Hårdvarukalibrerade på 5000°K

ACD 30 kommer göra dig mer än nöjd ... och eftersom du köpt ATI kortet så är det ju inga problem att driva det ..

när det gäller färgkalibrering så finns det ju hårdvaru verkyt för att göra just detta ... har vi gjort ... finns att köpa via apple store ...

det som kan vara värt att tänka på är just att ACD skärmarna var ju ett tag sedan något nytt kom och det är möjligt att på Paris mässan som är snart så kommer det släppas nya ACD skärmar ... eftersom ACD skärmarna är en lagervara och leverans kan ske ganska omgående så föreslår jag att du väntar tills du får din Mac Pro innan du köper din ACD skärm ..

själv har jag förövrigt beställt en Mac Pro 2.66 Ghz 2 GB RAM 500 GB HD

  • Oregistrerad
  • 2006-08-19 09:55

Ja, det kanske är smart. När är det mässa i Paris?

Ursprungligen av dboy:

Ja, det kanske är smart. När är det mässa i Paris?

12-16 september

http://www.apple-expo.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 10:37

I och med WWDC sänkte Apple priset på sina skärmar och uppdaterade deras hårdvara. Jag tvivlar på något nytt iom Paris detta år.

Vidare är en ACD 23" betydligt mkt ljusstarkare än en ACD 20". Jag sitter med dessa två på jobbet och man får sänka ljusstyrkan på 23-tumaren för att den ska lira med 20". Gör man det funkar allt hur bra som helst.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 17:33

OK. Nu har jag hängt lite på Macoteket och har kanske kommit på en sak... Rätta mig gärna om jag har fel...

Kan det vara så att när han i Macoteket sa "ACD 30" är låst till 6500°K" så baserar han det på en sak som han stött på när han testat att mjukvarukalibrera skärmn. Kan det vara så att när han kommit till sista dialogen där man får välja vitpunkt så är den default låst pga iklickad knapp med "behåll nuvarande vitpunkt" eller liknande. Av den anledningen trodde han att det var 6500°-låsning på den?

Eller är det att oförtjänt idiotförklara? kanske är det så att den bara funkar bra i 6500°K? Kanske måste man köpa annan dyrare om man vill jobba i 5000°K? (som stfm sa)...

I varje fall så låter de mig hårdvarukalibrera den som de har i butiken och jag kan bedömma själv... Det ska jag göra på måndag. Återkommer med resultat. (Å ja, den de har i butiken är rätt gammal... å rätt ojämn faktiskt... å deras betraktningsljus är inte direkt perfa... men men... )

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-26 23:31

Arbetar man med trycksaker /bilder så är 5000K den färgtemp som rekommenderas.
Nu är det ett fåtal skärmar som man få till i denna färgtemp
Testa och mät upp skärmen med EyeOne 2 och se omdet går att kalibrera den efter 5000K.
Ingen tidigare skärm från Apple som jag har testat har fungerat med lägre färgtemp än 6500
Mikael

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 11:21

Japp. Ska göra det i morgon. Återkommer med resultatet. Kalibrerar med en EyeOne Proof med UV-filter.

Förresten. När du säger att det inte funkat, menar du att det inte blev ett bra resultat eller att det inte ens gick rent programmässigt?

  • Medlem
  • 2006-08-27 11:45
Ursprungligen av dboy:

Japp. Ska göra det i morgon. Återkommer med resultatet. Kalibrerar med en EyeOne Proof med UV-filter.

Förresten. När du säger att det inte funkat, menar du att det inte blev ett bra resultat eller att det inte ens gick rent programmässigt?

De flesta skärmar klarar inte att korrekt återge vitt under typ 6000K. Det blir rosa.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 19:47

Jag testade att profilera ACD'n som stog hos macoteket. Det gick ganska bra. Pengarna räcker inte till för att köpa de grymmaste proof-skärmarna i stor storlek så jag slår nog till på 30":arn... Det är grymt myckt pixel för pengarna. Å jag behöver verkligen EN stor skärmyta för bildsortering m.m.

Ang. kalibreringen så blev resultatet för 5000°K lite rosa i det vita. Nog bättre att köra 6500°K... Kanske är det det jag ska övergå till iom att jag använder adobe1998 rätt ofta. Slarvar med att köra ECI-RGB (5000°) rätt ofta... Å mitt betraktningsskåp är ett skämt... I slutändan proofar jag allt på min Epson 4000 med Fujirip (är riktigt nöjd med mina kalibreringar där faktiskt, blir oerhört trycklikt) så jag får alltid en bekräftelse på vad som skickas iväg innan det är försent och blir dyrt...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-01 10:14

Ryktena går att Apple visar upp en ny cinema display i Paris. Jag har JUST beställt en 30"... men jag utnyttjar nog de 14 dagarnas ångerrätt om det kommer en värre skärm då... hmm...

Vore jäkligt surt, har ju knappt haft min en vecka ännu. Nåja, det är ju fortfarande en grymt bra skärm.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-01 10:23

dock sjukt lösa rykten. kanske inte alls kommer nån ny. Och om det kommer kanske vi är tillbaka på de ursprungliga priserna.

Hehe, "sjukt lösa rykten" låter ju inte så farligt. Vad innebär det konkret?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-01 11:18

såg det nog här nånstans... Nån skrev nått i stil med "vi lär ju säkert få se nya ADC"...

men det är ju kanske inte helt omöjligt...

1
Bevaka tråden